کتاب «گرایش به عرفانهای کاذب؛ عوامل و راههای درمان»، ضمن شناخت شاخصههای عرفان حقیقی و عرفانهای کاذب، عوامل درونی و بیرونی گرایش به عرفانهای نوپدید را بررسی میکند تا مخاطب با شناخت شاخصهها و عوامل یاد شده، بتواند ضمن داوری ارزشی درباره آنها، به راهحلهایی برای پیشگیری از ورود به این عرصه و ارتقای مهارتهای لازم در مواجهه با آنها دست یابد.
«کلیات»، «عرفان حقیقی و شاخصههای آن»، «عرفانهای کاذب و عارفان آن؛ شناسایی و شاخصها»، «عوامل درونی گرایش به عرفانهای کاذب»، «عوامل بیرونی گرایش به عرفانهای کاذب»، «راههای پیشگیری، درمان و نتیجهگیری»، 6 فصل این کتاب است.
در فصل سوم کتاب، «شریعتستیزی» بهعنوان یکی از اندیشههای محوری عرفانهای نوظهور معرفی شده که در اینباره میخوانیم: «عرفانهای نوظهور پایبندی به شریعت را برای رسیدن به کمال یا آرامش لازم نمیدانند. آنها احکام دین را دستوپا گیر و مایه دردسر دانسته، قالبها و صورتهای دین را کنار گذاشتهاند. این مکاتب از یکسو احکام عبادی و مناسک رایج را محکوم میکنند و از سوی دیگر، خودشان عبادتها و مناسک ویژهای با آداب خاص به پیروان خود آموزش میدهند. مثلا نماز را لازم نمیشمارند، اما خود مدلهایی از ذکر و عبادت و خلوتنشینی را معرفی میکنند. اُشو به شریعت نگاه منفی دارد و برای هر مذهبی نیز سه بُعد قائل است. او سطح اول مذهب را شریعت، سطح دوم مذهب را طریقت و سطح سوم مذهب را حقیقت مینامند. او میگوید: در واقع شریعت میتواند زنده باشد یا مرده. آنگاه که بودا و محمد زنده بودند، شریعت آنها زنده بود، اما وقتی از دنیا رفتند، از شریعت آنها یک بدن دروغین ماند. شریعت، نوعی عوامگرایی، آداب و رسوم و مذهب رسمی است و چنین مذهبی هیچ تاثیری ندارد. شریعت بُعد بیرونی دین بوده و یک مذهب مرده است که هیچگونه طراوتی ندارد.»
همچنین در بخشی دیگر از این کتاب، درباره «تبلیغ کثرتگرایی عرفانی» آمده است: «عارفان دروغین مدعی هستند که افراد، هر هدف و شیوه سلوکی که داشته باشند، درست و حق است. آنها معتقدند همه ادیان حقاند و تفاوتی با هم ندارند و میشود که به تعداد افراد، دین وجود داشته باشد. بنابراین راهها مختلفاند، اما مقصد یکی است و از هر راهی میتوان به حقیقت نائل شد. این معنا همان پلورالیسم دینی است؛ یعنی حقیقت مطلق در میان همه ادیان یکی است و تمامی آنها در نهایت به رستگاری و نجات دست مییابند. افزون بر این،گروه دیگری بر این عقیدهاند که میان ادیان آسمانی چون اسلام و مسیحیت و یهود هیچ تفاوتی وجود ندارد و بلکه آیینهای غیرالهی نیز برحقاند.»
نخستین چاپ کتاب «گرایش به عرفانهای کاذب؛ عوامل و راههای درمان» در 192 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای 10 هزار و 500 تومان از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار نشر شده است.
نظر شما