کتاب «عاشورا و امروز ما» از دریچه نگاه برخی سخنوران، ارزشهای نهضت عاشورا و اهداف قیام حسینی را برای بهرهگیری از این معارف در زندگی امروزی تبیین میکند.
این اثر در 11 فصل با عنوانهای «دعا در عرفه، اجابت در عاشورا»، «شناسایی قاتل واقعی امام حسین (ع)»، سیر مرثیهسرایی در ایران»، «گفتگو در آموزههای دینی و واقعه عاشورا»، «بازخوانی هدف قیام امام حسین (ع)»، «امام حسین (ع) و اصلاح امت»، «انقلاب، ارزش یا روش؟»، «قیام حسینی در برابر الهیات اموی»، «آزادی و اسارت عاشورا»، «میراث کربلا متعلق به کیست؟» و «عاشورا، جلوهگاه زیباییها» به تبیین ارزشهای نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) میپردازد.
حسینی که کمتر میشناسیم
در نخستین فصل کتاب به بیان سید محمدرضا بهشتی، در ذیل سرفصلی با عنوان «حسین بن علی که ما کمتر میشناسیم»، آمده است: «گذشته از شخصیت حسین بن علی که متاسفانه ما کمتر میشناسیم و اگر هم میشناسیم در حد همین دو ماه آخر زندگی اوست. حسین بن علی مورد احترام همه است. به لحاظ زندگی شخصی، فردی است که در سطح خوبی از امکانات زندگی بهسر میبرد و از توانمندی خوبی برخوردار بوده است. جود و کرم حسین بن علی (ع) مشهور بود. نقل میکنند که یک اعرابی برای چند روزی به مدینه آمده بود، طلب کمک میکرد و از مردم کسی خیلی به او توجه نکرد. فردی به او گفت اگر میخواهی جایی بروی که حتما درخواست تو را اجبت کنند، درِ این خانه را بزن. نپرسید این خانه مال چه کسی است؟ رفت و در زد. شروع کرد اولین کلمات را گفتن که من به این دلایل نیازمندم و گرفتار شدم؛ هنوز جملاتش تمام نشده بود، دستی از پشت در بیرون آمد و کیسهای را به او داد. آن صاحب جود و کرم، خیلی هم عذرخواهی کرد و گفت ببخشید امکان ما همینقدر بود. اعرابی آم کناری نشست و در کیسه را باز کرد و دید خیلی غیرمتعارف است و انتظار همچنین کمک زیادی را نداشته است. پرسید که این خانه چه کسی بود؟ گفتند خانه حسین بن علی (ع) است. نقل میکنند این شعر را به این مناسبت خواند: بهترین نیکیها آن نیکی است که در آن آبروی کسی ریخته نشود. صاحب فضل است که صاحب فضل را میشناسد. به درستی که اوست که قدر و منزلت اشخاص را اینچنین حفظ میکند.»
اولویت امام علی (ع)، اصلاح داخل
در فصلی دیگر از کتاب حاضر در بخشی از سخنان علی مطهری درباره «اولویت امام علی (ع)، اصلاح داخل» میخوانیم: «شعار ایشان زمانی که به خلافت رسیدند، اصلاح داخل بود. خلفای قبلی پشت سر هم فتوحات میکردند؛ ایران، فلسطین، قسمتی از آفریقا، مصر و روم و ... را تصرف کردند، ولی حضرت علی میخواست داخل را اصلاح کند. اگر محتوای اسلام از بین رفته باشد هرچقدر هم فتوحات داشته باشیم، فایدهای ندارد. ایشان در نهجالبلاغه هم نسبت به فتوحات خلفای قبلی انتقاد میکنند و میفرمایند که در زمان پیامبر اسلام به موازات فتوحات و گسترش دامنه اسلام، پیامبر فرهنگ مردم را بالا میبرد و روی مردم کار فکری انجام میداد و برای آنها بینش و بصیرت بهوجود میآورد، ولی این بعد از پیامبر به کشورگشایی تبدیل شد... حضرت علی روی بحث عدالت بسیار تاکید داشت که همین امر باعث جنگهای متعددی شد. این یک نقطه عطف در تاریخ اسلام بود که حضرت علی به داخل توجه کرد. این نقطه عطف در نهضت امام حسین، ادامه پیدا کرد و پررنگ شد و ایشان هم همان راه را پیمود.»
نخستین چاپ کتاب «عاشورا و امروز ما» در 236 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای 18 هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات راهی بازار نشر شده است.
نظر شما