شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
طرح‌های حمایتی خانه کتاب علائم حیاتی را به بازار کتاب برگرداند

ابراهیم فرازمند، مدیر کتابفروشی فرازمند رشت گفت: به نظر من کتاب در سال‌های گذشته دچار مرگ مغزی شده بود و با انجام اقداماتی مانند اجرای طرح‌های حمایتی خانه کتاب، علائم حیاتی به این حوزه برگشت.

ابراهیم فرازمند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: طرح‌های حمایتی خانه کتاب در قالب «عیدانه، پاییزه و تابستانه کتاب» چند سال است که در حال برگزاری است و به اعتقاد من کار بسیار شایسته و پسندیده‌ای است که نیاز به حمایت‌های بیشتر دارد. البته ما از آن دست کتابفروشی‌های سطح کشور هستیم که پیش از اجرای این طرح‌ها، عیدانه کتاب را برگزار می‌کردیم و این یازدهمین دوره‌ای است که ما شاهد اجرای این طرح در کتابفروشی‌مان هستیم.

مدیر کتابفروشی فرازمند رشت با اشاره به استقبال مخاطبان کتاب از برگزاری این طرح‌ها گفت: استقبال از این طرح‌ها غیرقابل وصف و غیرقابل کنترل است به طوری که طی صحبت با مسئولان خانه کتاب بارها اعلام کرده‌ایم که این میزان اعتبار پاسخگوی نیاز ما نیست و باید برای کتابفروشی‌های بزرگ تدابیر دیگری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: من بارها اعلام کرده‌ام که مردم ما کتابخوان هستند و مشکلات اقتصادی و زندگی باعث فاصله گرفتن آنها از کتاب و کتابخوانی شده است و اگر این مشکلات حل شود، ما شاهد شکوفایی کتاب در جامعه خواهیم بود. در کل این جمله که می‌گویند مردم ما کتابخوان نیستند، یک شعار غیرفرهنگی و هدف‌دار است و ما باید به رواج این گونه شعارها در جامعه توجه داشته باشیم.

این کتابفروش در توضیح روند اجرای طرح «عیدانه کتاب»‌ در استان گیلان گفت: با توجه به تعداد کم کتابفروشی در استان گیلان، استقبال بی‌نظیر است و ما در چندین دوره به عنوان چهارمین استان پرفروش معرفی شدیم و تصور من این است که امسال نیز رتبه‌ای درخشان خواهیم داشت.

فرازمند با اشاره به تاثیر برگزاری چنین طرح‌هایی عنوان کرد: مسائل مربوط به حوزه کتاب، یک زنجیره معیوب است و برای رفع آن باید به تک‌تک حلقه‌های آن رسیدگی کرد. به نظر من کتاب در سال‌های گذشته دچار مرگ مغزی شده بود و با انجام اقداماتی مانند اجرای طرح‌های حمایتی خانه کتاب، علائم حیاتی به این حوزه برگشت.

وی افزود: علائم حیاتی به حوزه کتاب برگشته است و ما باید شرایط را بررسی کنیم و ببینیم که آیا این مریض قابل درمان است یا خیر. ما در درمان این مریض به ابزارهای بسیار زیادی نیاز داریم که بدون شک یکی از این ابزارها تلویزیون است؛ تلویزیونی که متاسفانه کوچک‌ترین همکاری با کتاب ندارد و ما شاهد همه نوع برنامه‌ای در آن هستیم، جز برنامه‌ای برای کتاب و کتابخوانی.

مدیر کتابفروشی فرازمند رشت در توضیح اهیمت نقش رسانه‌ها در گسترش فرهنگ مطالعه گفت: ما چندین شبکه مختلف در صداوسیما دارم و من فکر نمی‌کنم که راه‌اندازی شبکه کتاب، کار بسیار مشکلی باشد. شبکه‌ای که ضرورت جامعه ماست تا به وسیله آن نویسنده، مترجم، شاعر، ناشر و کتابفروش صاحب تریبون شوند.

فرازمند در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: بسیاری از مردم ما بزرگ‌مردی مانند داریوش شایگان را نمی‌شناختند اما بعد از مرگ او و باتوجه به حجم انبوه پیام‌های تسلیت به دنبال آن رفتند تا ببیند که او که بوده است و همین موضوع باعث شد که بازار دچار شوک شود و کتاب‌های او در کتابفروشی‌ها تمام شود. همه این‌ها به ما این نکته را یادآور می‌شود که ما برای رونق بازار نیاز به حمایت و تبلیغات داریم.

طرح عیدانه کتاب با شعار (کتاب عیدی دهیم) به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی به صورت همزمان در سراسر کشور از ۲۲ اسفند آغاز به‌کار کرد.

در این زمینه بودجه طرح عیدانه کتاب به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز جمهوری اسلامی ایران با افزایش ۵ میلیارد ریالی به ۲۵ میلیارد ریال رسیده است و کتابفروشان با تمدید ۳ روزه زمان اجرای طرح، تا 15 فروردین ماه میزبان خریداران کتاب هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها