سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
جریان فرهنگی را در قفس دولت قرار ندهیم

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معرفی چهارمین پایتخت کتاب ایران و روستای دوستدار کتاب گفت: وقتی جریان ایده‌سازی را به رود خروشان و سیال اجتماعی می‌سپاریم ایده‌های محدود به ایده‌های بسیار متکثر، خلاقانه و متناسب با اقلیم و بوم تبدیل می‌شوند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین معرفی چهارمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسینی‌پور، سرپرست موسسه خانه‌کتاب عصر سه‌شنبه (8 اسفندماه) در تالار وحدت برگزار شد.
 
صالحی گفت: جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با نام کتاب که قلب و مرکز تمدن‌سازی انسانی است گره خورده است. وقتی این حرکت 4 سال قبل آغاز شد شاید صاحبان این ایده تصور نمی‌کردند که امروز کاروان این حرکت به بیش از 150 شهر و صدها روستا برسد. اینکه چنین فرصتی در در مسابقه و رقابت خلاق فرهنگی پدید آمده بسیار مغتنم است و می‌تواند درس‌آموز باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح تجارب 4 سال برگزاری جشنواره معرفی پایتخت کتاب ایران ادامه داد: طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران به‌عنوان یک ایده ملی و فراگیر کشوری از نظر سازماندهی تجربه‌ای داشته که می‌تواند در سایر نهادها به‌عنوان الگو به کار گرفته شود. تجربه طراحی این حرکت با این نگاه بود که شالوده متمرکز و در عین‌حال انعطاف‌ گسترده‌ای در مرحله عمل پیدا کند.
 
صالحی افزود: برای حرکت‌هایی که بخواهند در ساختار فرهنگی کشور ما با اقلیم گسترده و تنوع قومی فعالیت کنند باید دارای ویژگی شالوده متمرکز و درعین‌حال انعطاف‌پذیر برخوردار باشند. این طرح چارچوب خشک نداشت اما بی‌چارچوب نیز نبود. بنابراین موجب شد تا شهر به شهر و سریع به این کاروان بپیوندند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توصیف جریان معرفی پایتخت کتاب ایران به‌عنوان یک تجربه مدیریت فرهنگی بیان کرد: اجرای این طرح طی 4 سال گذشته نشان داد که مدیریت‌های فرهنگی ما چگونه باید از ترکیب چارچوب و فنرهای انعطافی بیشتر استفاده کنند. طرح معرفی پایتخت کتاب ایران به ما نشان داد تا چه میزان ظرفیت‌های پنهان غیرمکشوف در شهرها و روستاها در حوزه کتاب وجود دارد. عمق این ظرفیت‌ها در این 4 سال فقط در حوزه کتاب دیده شد. هنوز به خوبی وضعیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود را بازشکافی نکرده‌ایم و اگر بتوانیم به این ظرفیت‌ها نفوذ کنیم منافع آن بیش از منافع نفت و گاز است.
 
سیدعباس صالحی ادامه داد: این تجربه 4 ساله به مان نشان داد که در هم‌افزایی نهادهای دولتی، عمومی و بخش خصوصی اتفاقات بزرگی می‌تواند ایجاد شود. هرچند با مشکل کمبود منابع روبه‌رو هستیم اما اگر جامعه ایرانی ظرفیت‌های نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی را به هم متصل کند در هم حوزه‌ای که ورود پیدا کنند می‌توانند اتفاقات شگرفی را رقم بزنند. ظرفیت‌های ترکیبی این سه بخش باهم می‌توانند رویدادهای جدیدی را پدید آورد؛ از آنجایی‌که جریان طرح پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب مبتنی بر اتکای یک عنصر نبود و به‌عبارت دیگر به ترکیب‌سازی سه‌گانه مبتنی بود به نظر می‌رسد این مدل نیز یکی از الگوهای مدیریت فرهنگی است.
 
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: در تجربه معرفی پایتخت کتاب ایران نشان داده شد که ایده‌های خلاق چقدر می‌توانند بی‌نهایت باشند. وقتی حرکت‌‌های فرهنگی را براساس بخشنامه‌های مرکزی قرار می‌دهیم، موجب می‌شود ایده‌ها در چند مورد محدود شوند؛ اما وقتی جریان ایده‌سازی را به رود خروشان و سیال اجتماعی می‌سپاریم ایده‌های محدود به ایده‌های بسیار متکثر، خلاقانه و متناسب با اقلیم و بوم تبدیل می‌شوند.
 
صالحی ادامه داد: نظام‌های دولتی ایده‌ها را کادرسازی می‌کنند. به‌عبارت دیگر ایده‌ها را در قفس می‌کنند اگر بتوانیم حرکت یک جریان فرهنگی را در قفس دولت قرار ندهیم و در فضای باز زندگی اجتماعی قرار دهیم کبوترانی که در این فضا خلاقانه پرواز می‌کنند و به آسمان تفکر آزادی پیش می‌تازند متکثرتر، فراوان‌تر و با نشاط‌تر حرکت می‌کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جریان معرفی پایتخت کتاب ایران تاکید کرد همه ایده‌ها به میدان بیایند. در نتیجه صدها ایده تازه و جدید شکل گرفت و عرضه شد. علاوه‌بر این از دل این حرکت امروز نهادسازی کتاب یعنی شبکه شهرهای پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب ایجاد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها