شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
کاهش 6 درصدی فروش کتب چاپی کانادا در سال 2016 و افزایش کتب الکترونیکی

گزارشی جدید نشان می‌دهد فروش کتاب در کشور «کانادا» به صورت کل و در همه بخش‌ها حدود شش درصد کاهش یافته است. این گزارش که از طرف مؤسسه «بوک‌نت کانادا» منتشر شد نشان می‌دهد فروش آثار الکترونیکی کاهش چشم‌گیری داشته است اما آثار چاپی دارای رونق فروش شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی- ناشران کانادایی در سال 2016 حدود 50 میلیون واحد کتاب به فروش رسانده‌اند که ارزش آن برابر با 983 میلیون دلار کانادایی است. این گزارش را مؤسسه «بوک‌نت کانادا» منتشر کرد که اطلاعات 85 درصد از بازار کتاب «کانادا» را پوشش می‌دهد. این اطلاعات بیشتر آثار چاپی و نه کتب دست‌دوم و الکترونیکی را دربرمی‌گیرد. به طور کل فروش آثار چاپی حدود شش درصد و نسبت به سال 2015 حدود سه درصد کاهش داشته است. بیشترین خسارت در بخش آثار غیرداستانی به بازار وارد شده است که حدود ده درصد کاهش داشته است اما در بخش آثار داستانی با کاهش فقط شش درصد روبه‌رو شده‌ایم.
 
این گزارش اعلام کرد: «در سال گذشته مانند سال 2015 آثار داستانی، غیر داستانی، و جوانان به ترتیب حدود 26، 33، و 30 درصد از فروش بازار کتاب را تشکیل می‌دادند و از آن جا که آثار غیرداستانی نقش مهمی در فروش کلی ایفا می‌کرد کاهش ده درصدی آن خسارت زیادی را به بازار کتاب وارد کرده است.»
 
پنج کتاب پرفروش سال 2016 «هری پاتر و کودک نفرین‌شده» نوشته «جی. کی. رولینگ»، «جک ثورن»، و «جان تیفانی» ، «لانه» نوشته «سینتیا داپریکس»، «روشنایی که آن را نمی‌بینیم» نوشته «آنتونی دوئر»، «99» نوشته «وین گرتزی»، و «دفتر خاطرات ویمپی کید» نوشته «جف کینی» بودند.
 
در سال گذشته فروش آثار الکترونیکی در بازار حدود 16 درصد بوده است که این نسبت به سال گذشته که حدود 19 درصد بود کاهش یافته است. آثار چاپی از جمله جلد ساده و گالینکور حدود 78 درصد فروش بازار را تشکیل می‌دادند. کتب صوتی نیز تغییر خاصی نکرده است و بنا بر گزارش مؤسسه «بوک‌نت» حدود دو درصد باقی مانده است.
 
در سال 2016 فروش آثار آنلاین نیز حدود دو درصد افزایش یافت و به فروش 48 درصدی کلی کتب بازار کمک کرده است. کتب جلدکاغذی همچنان محبوب هستند و حدود 54 درصد خریدها را تشکیل می‌دهد و برتری خود را نسبت به جلد گالینکور در میان خوانندگان نشان داده‌اند.
 
در طول ده تا پانزده سال گذشته فروش کتاب به صورت آنلاین کم و بیش افزایش یافته است و در بازار فروش کتاب تأثیر به سزایی گذاشته است. «کیت ادواردز»، مدیر اجرایی اتحادیه ناشران کانادا در این باره گفت: «البته کانادایی‌ها کتابفروشی‌های بسیاری در دسترس خود ندارند و خرید آنلاین با علم به این موضوع اصلاً جای تعجب ندارد.»
 
«ادواردز» درباره آینده بازار کتاب نیز به «پابلیشرز ویکلی» گفت: «قرار است این هفته جلسه‌ای بین اعضای این اتحادیه برگزار شود. هدف ما این است موضوع تجارت آزاد در منطقه آمریکای شمالی را بررسی کنیم. «دونالد ترامپ» تقاضای مذاکره دوباره دارد و ما خوب می‌دانیم که بازار کتاب ایالات متحده» برای ناشران کانادایی و تاجرین در این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بخشی از این اهمیت مرهون این اتفاق فرهنگی است که موجب می‌شود تجارت آزاد منطقه شمال با موفقیت صورت گیرد. البته اگر این قرارداد بار دیگر شکل بگیرد تمام تلاش کانادایی‌ها حفظ و نگهداری از آن خواهد بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها