سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
فتاحی: اعتماد مردم اصفهان به کتابفروشی مهرگان دلیل پیشتازی در «تابستانه کتاب» است/ لزوم استفاده از ظرفیت‌ صداوسیما در اطلاع‌رسانی

کوشا فتاحی، مدیر کتابفروشی مهرگان اصفهان که از کتابفروشان پیشتاز طرح «تابستانه کتاب» به لحاظ میزان فروش بوده، مهمترین دلیل استقبال مردم از این طرح را قدمت بالای این کتابفروشی و اعتماد مردم به آن عنوان کرد. وی همچنین بر استفاده از ظرفیت صداوسیما در موضوع اطلاع‌رسانی «تابستانه کتاب» تأکید کرد.

کوشا فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره شیوه اختصاص یارانه کتاب به مردم، از طریق ارائه تخفیف در کتابفروشی‌ها عنوان کرد: در گذشته بن کتاب آن‌گونه که باید به دست مخاطبان حقیقی خود یعنی مردم نمی‌رسید و به دلیل دخالت عوامل انسانی در توزیع این بن‌ها، حب و بغض‌ها و اعمال سلیقه در توزیع آنها اجتناب‌ناپذیر بود اما امروز این یارانه در اختیار خود مردم قرار داده شده و آنها مختارند که از آن استفاده کنند یا نه.

مدیر کتابفروشی مهرگان اصفهان افزود: به اعتقاد من، کیفیت اطلاع‌رسانی در استقبال مردم از این طرح و استفاده از یارانه نقشی اساسی دارد و این موضوع می‌تواند در ابعاد گسترده‌تری اجرا شود؛ به ویژه رسانه ملی می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده‌ای در این میان داشته باشد. یک بسته پفک در برابر یک کتاب هیچ ارزشی ندارد و این منصفانه نیست که ما در روز 20 تبلیغ پفک و در ماه یک تبلیغ کتاب را از رسانه ملی شاهد باشیم.

فتاحی همچنین درباره سقف مبلغ یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی‌ها عنوان کرد: کتابفروشی مهرگان و بسیاری از کتابفروشی‌های دیگر در کشور هستند که در فروشگاه خود تنها کتاب ارائه می‌کنند. به نظر من باید در اختصاص یارانه به این کتابفروشی‌ها با سایر فروشگاه‌هایی که در کنار فروش کتاب، لوازم‌التحریر و سایر محصولات فرهنگی را نیز به فروش می‌رسانند تفاوت قائل شد. امروز همه کتابفروشی‌ها در «تابستانه کتاب» به یک اندازه از این سقف یارانه برخوردار هستند.

وی با استقبال از اجرای این طرح‌، به صورت فصلی در سال یادآور شد: برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب در شهرستان‌ها که با هزینه بسیار برای برگزارکنندگان و همچنین ناشران اجرا می‌شود، به کتابفروشان این مناطق آسیب می‌زد اما اجرای این طرح در فصول مختلف سال در سطح کشور، می‌تواند تأثیری گسترده‌تر و بهتر از نمایشگاه‌های استانی داشته باشد.

مدیر کتابفروشی مهرگان اصفهان با انتقاد از عملکرد رسانه‌های اصفهان در پوشش این طرح گفت: یکی از موضوعاتی که در اصفهان از آن رنج می‌بریم کم کاری خبرگزاری‌های اصفهانی در اطلاع‌رسانی این طرح و پوشش خبری آن است. من شخصا در سایر شهرستان‌ها تبلیغات و پوشش خبری این طرح‌ها را در روزنامه‌ها و رسانه‌های محلی دیده‌ام، اما تا کنون در اصفهان این موضوع رخ نداده و بیشتر مراجعه مردم به کتابفروشی ما از طریق تبلیغات کتابفروشی در فضای مجازی و پیامک به مشتریان‌مان بوده که خوشبختانه جزو کتابفروشی‌های پرفروش کشور در این گونه طرح‌ها بودیم و مورد قدردانی موسسه خانه کتاب نیز قرار گرفتیم.

وی درباره دلایل موفقیت این کتابفروشی به لحاظ میزان فروش در این‌گونه طرح‌ها عنوان کرد: دلایل بسیاری در این موضوع دخیل است؛ مانند تبلیغات گسترده در سطح استان، اما به جرأت می‌توانم بگویم که مهم‌ترین دلیل مراجعه مردم به کتابفروشی مهرگان، قدمت بالای این کتابفروشی است. خانواده ما حدود 60 سال است در حرفه کتابفروشی مشغول فعالیت است و کتابفروشی مهرگان نیز از سال 1359 در اصفهان فعال بوده و می‌توانم ادعا بکنم که این فروشگاه همواره یکی از برترین کتابفروشی‌های کشور بوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها