شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
الوندی: از دریچه‌ای تازه‌ به دنیای بهار نگاه کنیم/ مطالعه «نیکولا کوچولو» را در نوروز از دست ندهید

عزت‌الله الوندی، از نویسندگان کودک و نوجوان به نویسندگان توصیه کرد که از دریچه‌ای تازه‌ به دنیای بهار نگاه کنند و گفت: پراکندگی و گستردگی موضوعات اطراف ما بسیار زیاد است و می‌توان به فصل بهار با نگاهی تازه نگریست.

عزت‌الله الوندی، نویسنده کودک، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: چند سال پیش درباره میزان استفاده از 120 واژه در زمینه بهار، گل، درخت و نوروز در ادبیات فارسی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم به حد زیادی از این واژه‌ها در ادبیات فارسی استفاده شده است که نشانگر اهمیت زیاد نویسندگان و شاعران به این کلمات و موضوعاتی مانند گل و بهار و طبیعت است.
 
این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه میزان علاقه‌ای که شاعران ما به بهار و نوروز دارند بسیار زیاد است، بیان کرد: ایران کشور گل و بلبل است و به درخت و گل زنده است. بنابراین این گونه واژه‌ها بیش از دیگر کشورها مورد توجه شاعران و نویسندگان این مرز و بوم قرار دارد و اغلب آنها واژه‌هایی مانند طبیعت، گل و بهار را در آثارشان بازتاب می‌دهند. اما مشکل اینجاست که بعضی وقت‌ها دچار تکرار می‌شویم به کلیشه‌گویی روی می‌آوریم و از عناصر و المان‌هایی استفاده می‌کنیم که بیشتر شاعران در اشعارشان به کار می‌برند.
 
وی توضیح داد: شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان اغلب به دنبال مضامین تکراری بهارند. اگر روزی از نویسنده‌ای بخواهیم درباره بهار مطلب بنویسد اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد سفره هفت‌سین، عمو نوروز و ننه سرماست. به عقیده من باید با دید جدیدی به بهار و نوروز بنگریم. نوروز یک فلسفه و دنیاست و بی‌دلیل به شعر و ادبیات ما راه پیدا نکرده است. بهار، نماد و آیینه‌ای از نو شدن و اتفاقاتی است که در درون هر انسانی رخ می‌دهد.
 
الوندی میزان توصیف فصل بهار در شعر شاعران کودک و شاعران بزرگسال را بسیار فراوان عنوان کرد و گفت: بهار از جمله موضوعاتی است که در ادبیات کودک بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شاعران و نویسندگان باید از کلیشه‌گویی بپرهیزند و تلاش کنند با ابداع واژه‌های نو و نگرش جدید فرهنگ‌سازی کنند. زیرا نوروز، خود یک فرهنگ است و اگر با نگاهی تازه به فصل بهار بنگریم می‌توانیم المان‌های بسیاری پیدا کنیم که قبلاً در شعر و داستان نویسندگان استفاده نشده است.
 
وی درباره کمیت و کیفیت آثار تولید شده در این زمینه نیز اظهار کرد: بسیاری از عناصر این آثار تکراری است و اغلب شعرها و داستان‌هایی که مورد اقبال قرار گرفته، شعرهایی بوده که از این کلیشه‌ها فرار کرده است. متاسفانه کیفیت آثار تولیدشده در این زمینه چندان راضی‌کننده نیست زیرا در بین این آثار، کتاب‌های ممتاز و باکیفیت کمتر دیده می‌شود.
 
الوندی در ادامه به نویسندگان توصیه کرد که از دریچه‌ای تازه‌تر به دنیای بهار نگاه کنند و گفت: پراکندگی و گستردگی موضوعات اطراف ما بسیار زیاد است و می‌توان به فصل بهار با مضمون‌های نامکرر پرداخت و می‌توان با نگاهی تازه به آن نگریست تا آثار جذاب‌تری در این زمینه تولید شود.
 
نویسنده «نی‌نی و خانواده» در ادامه تعدادی کتاب برای عیدی دادن و مطالعه نوروزی به کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد و از آنها خواست که در ایام نوروز مطالعه مجموعه «نیکولا کوچولو» اثر رنه گوسینی و ژان ژاک سامپه، کتاب «اسمت چیه تربچه» نوشته عزت‌الله الوندی، «ماتیلدا» و «تشپ کال» اثر رولد دال را از دست ندهند.
 
عزت‌الله الوندی، نویسنده کودک و نوجوان، داستان‌نویس و شاعر متولد سال 1353 تویسرکان و فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی است. وی کار نویسندگی را به صورت حرفه‌ای از سال 76 با چاپ کتاب «فردوسی» آغاز کرد. از جمله آثار  الوندی می‌توان به «مردی که در بالش من راه می‌رود»، «پشت شیشه‌های مات»، «دوباره برمی‌گردی مرد بارانی»، «ایوان بهار»‌، «جان پاتیس»، «داراب‌نامه»، «تپه‌های بی‌مهتاب» و «دیو کوچولو بچه آدم» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها