دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
دیدار دوباره با «چریک پیر» در نمایشگاه کتاب

کتاب «چریک پیر» که به سرگذشت شهید حسن آبشناسان، فرمانده لشکر 23 نیروی مخصوص، برای عرضه در نمایشگاه کتاب به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «چریک پیر» نوشته مژگان حضرتیان ‌فام که به سرگذشت شهید حسن آبشناسان، فرمانده لشکر 23 نیروی مخصوص (کلاه سبز‌ها) می‌پردازد، در آستانه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از سوی انتشارات سوره سبز به چاپ دوم رسید. این کتاب پیش از این، با شمارگان چهار هزار نسخه منتشر شده بود.

حضرتیان ‌فام در مقدمه کتاب در بیان هدفش از نگارش زندگی شهید حسن آبشناسان می‌نویسد: «احساس کردم شخصیت این بزرگوار و لحظات زندگی پر ثمر او می‌تواند درسی برای آیندگان باشد برای فرزندانی که اینک دوران جوانی خود را سپری می‌کنند و به قهرمانی نیاز دارند تا الگویی باشد برای هدف‌هایشان و یافتن یک زندگی سالم و دور از آلودگی...»

این کتاب حاصل گفت‌و گو‌های نویسنده با اعضای خانواده و همرزمان شهید آبشناسان است که حضرتیان‌ فام این روایت‌ها را منسجم و کنار هم آورده است. در واقع داستان کتاب روایت‌هایی از زندگی شهید آبشناسان است که با توصیفات نگارنده همراه شده‌ است.

حضرتیان‌فام که از زاویه دانای کل به زندگی سرلشکر شهید پرداخته است، در ابتدا پس از ارایه خلاصه‌ زندگینامه او، داستان را از هنگام به‌ دنیا آمدن شهید آبشناسان و اعجازی که هنگام تولد او رخ داد آغاز می‌کند.

در صفحه 64 کتاب می‌خوانیم: «او با استفاده از عملیات چریکی و ضد چریکی و طرح عنکبوتی و عملیات منظم، در حال انسجامِ حمله و دفاع از وطن خود بود...» یا در صفحه 78 کتاب آمده است: «حسن در عملیات پاکسازی و بازگشایی محور‌ها نقش بسیار موثری را ایفا کرده بود. بعد از ایفای این نقش موثر، فرماندهی قرارگاه حمزه سید‌الشهدا به ایشان داده شد...»

صفحه‌های پایانی «چریک پیر» با تصاویری از شهید آبشناسان در دوران خدمت و دست ‌نوشته‌هایی از او در زمینه‌های اعتقادی پایان یافته است. این کتاب از سوی انتشارات سوره سبز و با همکاری موسسه فرهنگی هنری اقلیم حکمت ایرانیان در 127 صفحه و قطع رقعی، با شمارگان سه ‌هزار نسخه و به بهای 80 هزار ریال روانه بازار نشر شده است.

سال گذشته (1393) نیز مستند سینمایی به نام «چریک پیر» از همین کتاب به مناسبت سالروز شهادت شهید آبشناسان (هشتم مهرماه) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس در باغ‌موزه دفاع مقدس به نمایش درآمد.

حسن آبشناسان 19 اردیبهشت 1315 در محله امامزاده یحیی در تهران به دنیا آمد. پس از دریافت دیپلم ریاضی در 1336 وارد دانشکده افسری و در سال 39 با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شد. یک سال بعد دوره مقدماتی را به پایان رساند. پس از آن، در اولین دوره «رنجر»، «دوره‌های عالی ستاد فرماندهی»، «دوره‌های چتربازی و تکاوری» در تهران و شیراز و اسکاتلند، شرکت کرد. وی همچنین دوره دافوس در دانشکده فرماندهی و ستاد را با موفقیت گذراند.

استاد آموزش جنگ های چریکی و نامنظم، استاد آموزش نیروهای سپاه مستقر در کاخ سعدآباد، فرمانده قرارگاه شمال غرب، عضویت در ستاد جنگ های نامنظم لشکر 21 حمزه، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء و تلفیق نیروهای سپاه و ارتش برای عملیات، فرمانده لشکر 23 نیروهای ویژه هوابرد، تشکیل قرارگاه کمیل در عمق خاک عراق و طراحی عملیات قادر و اجرای آن بخشی از مسئولیت ها و فعالیت های وی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها