سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
اظهارت سخنگوی ارشاد درباره معافیت مالیاتی چاپخانه‌ها، جمع آوری کتاب «همت» و دلیل استعفای مدیر خانه کتاب

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری امروز (11 آذرماه) در پاسخ به خبرنگار «ایبنا» که از وضعیت فرایند معافیت مالیاتي کتابفروشان پرسید، گفت: این طرح در حال اجراست و کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف هستند؛ در تلاشیم این معافیت شامل چاپخانه‌ها هم بشود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری هفتگی حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (11 آذرماه) در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی ارشاد با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، نوش‌آبادی از برگزاری دهمین اجلاس وزیران اطلاع‌سانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این اجلاس از نظر ارتقای سطح همکاری‌های رسانه‌ای و تعاملات حوزه اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی حائز اهمیت است.
 
وی ادامه داد: این اجلاس از دیروز با شعار «همگرایی رسانه‌ای برای استقرار صلح و آرامش در جهان اسلام» در تهران آغاز شده است و تا 13 آذرماه ادامه خواهد داشت. این اجلاس با هدف افزایش تحکیم وحدت و ارائه تصویر مناسب از اسلام و کشورهای اسلامی با حضور تمام اعضاء در سطوح مختلف برگزار می‌شود.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سازمان همکاری اسلامی با داشتن 57 عضو از 4 قاره جهان، یکی از سازمان‌های مهم و تأثیرگذار بین‌المللی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که می‌تواند نقش مهمی در همگرایی کشورهای اسلامی داشته باشد.
 
نوش‌آبادی توضیح داد: برگزاری این اجلاس در تهران، فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در حوزه‌های فرهنگی به‌صورت شفاف و مستقیم مطرح کند.
 
وی در ادامه سخنانش، درباره شبهات و ابهاماتی که درباره ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی مطرح شده بود و این شبهات بیانگر انحلال فعالیت این ستاد بود، گفت: وظایف و مأموریت‌های این ستاد تعطیل نشده است بلکه وظایف آن به معاونت‌ها و بخش‌های تخصصی واگذار شده است؛ این تصمیم در راستای هماهنگ کردن بیشتر و توجه به حوزه‌های تخصصی و واگذاری نظارت به بخش‌های مختلف، صورت گرفته است.
 
معافیت مالیاتی برای تمامی فعالان حوزه کتاب
نوش‌‌آبادی در پاسخ به خبرنگار «ایبنا» که درباره وضعیت فرایند طرح معافیت مالیاتي کتابفروشان پرسید، گفت: طرح معافیت مالیات ناشران و کتابفروشان در حال اجرا است؛ تفاهمنامه‌ای که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه مالیاتی وزارت دارایی امضاء شده است، همچنان به قوت خود باقی است. براساس این تفاهمنامه تمامی افرادی که فعالیت‌های مرتبط با کتاب اعم از نشر و توزیع انجام می‌دهند، از پرداخت مالیات معاف هستند.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: دغدغه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعمیم این معافیت به چاپخانه‌هاست اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه شده‌ است؛ مخالفان مطرح می‌کنند که همه چاپخانه‌ها در حوزه کتاب فعالیت نمی‌کنند. اما وزارت ارشاد با وجود این مخالفت‌ها در تلاش است چاپخانه‌ها نیز از پرداخت مالیات معاف شوند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به ديگر پرسش  خبرنگار «ایبنا» درباره مفاد نخستین نشست اصحاب نشر و شهرداری تهران که هفته گذشته برگزار شده بود، گفت: این تعاملات و نشست‌ها همواره میان شهرداری تهران و معاونت‌های مختلف وزارت ارشاد در حوزه ‌های نشر، توزیع واختصاص جایگاه‌های ویژه در سطح شهر برای کتاب بوده و همچنان ادامه خواهد داشت.
 
نوش‌آبادی ادامه داد: اصلاح شبکه توزیع کتاب، یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شما می‌آید چرا که اجرای این طرح، زمینه افزایش سرانه مطالعه کشور را فراهم می‌کند؛ در این راستا از کمک شهرداری‌ها به وزارت ارشاد برای تأمین مکان برای عرضه و فروش کتاب‌ها و برپایی نمایشگاه‌های کتاب استقبال می‌کنیم.
 
تأثیر کاهش جهانی قیمت نفت در بودجه فرهنگی
وی به خبرنگار دیگری که از میزان بودجه فرهنگی امسال و میزان افزایش این بودجه پرسید، گفت: نظام بودجه‌بندی در کشور فرایندی دارد که باید طی شود. ما نمی‌توانیم پیش از آن‌که این فرایند مراحل نهایی خود را برای سال آینده طی کند، رقمی را تعیین کنیم اما بدون تردید وزارت ارشاد به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی رسمی در حوزه فرهنگ و هنر و با هدف تجهیز و تکمیل پروژه‌های خود در شهرستان‌ها و استان‌ها نیازمند توجه ویژه در بحث بودجه است. بنابراین، پیش‌بینی کردیم که برای سال آینده با رشد 20 درصدی میزان بودجه مواجه شویم.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: البته در مباحث مربوط به بودجه نباید موضوع کاهش قیمت جهانی نفت را نادیده گرفت. بدون تردید وزارت ارشاد متناسب با بودجه سال آینده برنامه‌ریزی خواهد کرد اما باید توجه داشت که در حوزه فرهنگ و هنر از ریخت و پاش‌ها جلوگیری و به کارهای اساسی و بنیادی پرداخته شود.
 
نوش‌آبادی به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «به‌تازگی شنیده شده است که کتاب‌های تجدیدچاپی نیز برای انتشار باید مجوز نشر داشته باشند، آیا به نظر شما این موضوع باعث سردرگمی مخاطبان نمی‌شود؟» گفت: بدیهی است که کتاب برای انتشار باید مجوز نشر دریافت کند. بنابراین، قراردادی میان مؤلف و ناشر به این منظور منعقد می‌شود. برای این‌که چاپ‌های بعدی اثر صورت بگیرد باید این فرایند تکرار شود چرا که ممکن است اثر در چاپ‌های بعدی با اصلاحاتی مواجه شود. در این صورت کاملا بدیهی است که باید اثر دوباره تحت نظارت و بررسی قرار بگیرد و سپس در صورت تأیید مجوز نشر دریافت کند. اما بدون تردید در چاپ‌های بعدی آثار، صدور مجوز به سهولت صورت خواهد گرفت.
 
پیوند رسانه و کتاب؛ اهتمام بر ایجاد فرهنگ مطالعه
وی به خبرنگار دیگری که درباره صحت و سقم اظهارنظر برخی کارشناسان وزارت ارشاد مبنی بر بی‌مهری صدا و سیما نسبت به کتاب پرسید و این‌که برنامه‌های وزارت ارشاد برای برقراری ارتباطات بیشتر با صدا و سیما چیست؟ گفت: وزارت ارشاد همواره از ارتقای سطح همکاری‌های خود با سازمان صدا و سیما با هدف تحقق اهداف فرهنگی کشور استقبال می‌کند. خوشبختانه در این راستا نشست‌های نیز با سازمان صدا و سیما برگزار شده و این نشست‌ها نتایج خوبی به همراه داشته‌اند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: وزارت ارشاد با توجه به اهمیت کتاب و جایگاه ویژه کتاب در کشور در تلاش است از همه نهادها و دستگاه‌هایی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد فرهنگ مطالعه نقش دارند، بهره بگیرد. چرا که وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند به اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران جامه عمل بپوشاند. نهادهایی مانند صدا و سیما با اقدامات متعددی مانند اطلاع‌رسانی، تولید فیلم‌هایی که مردم را با کتاب مأنوس کنند، اجرای برنامه‌های معرفی کتاب‌های برگزیده، معرفی نویسندگان توانمند، نقد و بررسی کتاب و تبلیغ موضوعات و تحولات حوزه کتاب، می‌توانند در پیشبُرد فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کتاب نقش مهمی ایفا کنند.

اشتغالات علمی؛ دلیل استعفای مدیرعامل خانه کتاب
نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «جوایز این دوره از جایزه جلال آل احمد با کمک شهرداری تهران پرداخت شده است، نظر شما در این مورد چیست و آیا انتخاب برگزیدگان این جایزه براساس اساسنامه و ضوابط صورت گرفته است؟ و همچنین نظر خودتان را درباره استعفای مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب بیان کنید؟» گفت: در پاسخ به پرسش نخست باید بگویم که کمک شهرداری تهران برای تأمین مالی جایزه جلال آل احمد امری معمول و متعارف است و چیز عجیبی تلقی نمی‌شود. چرا که  شهرداری‌ها مکلف‌اند بخشی از درآمد خود را صرف امور فرهنگی کنند. بدون تردید استقلال وزارت ارشاد به دلیل وجود چنین کمک‌ها، تقلیل نخواهد یافت.
 
وی در پاسخ به پرسش دوم گفت: بدون تردید انتخاب آثار در این دوره از جایزه جلال آل احمد براساس ضوابط و اهداف مندرج در اساسنامه این جایزه صورت گفته است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش سوم این خبرنگار، چنین پاسخ داد: تنها دلیلی که برای استعفای مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب مطرح شده، اشتغالات علمی ایشان و تمایل شخصی ایشان برای برکناری بوده است. بنابراین، تصور نمی‌کنم  اتفاق خاصی افتاده باشد چه بسا که ایشان در طول فعالیت‌‌شان تلاش بسیار داشت و زحمات بسیاری را متحمل شد.
 
نوش‌آبادی در ادامه سخنانش گفت: اما وقتی فردی مدیر می‌شود، ممکن است آن مسئولیت را مانعی برای فعالیت‌های شخصی خود ببیند. در مجموع ایشان از مدیران خوب ما بودند. امیدواریم در جایگاه دیگر نیز بتوانند به جامعه علمی خدمت کند.
 
جمع‌آوری کتاب «زندگینامه شهید همت» شایعه است
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره علت جمع‌آوری کتاب «زندگینامه شهید همت» از بازار نشر با وجود داشتن مجوز پرسید، گفت: کتابی که مجوز نشر می‌گیرد بدون تردید با نظرات دیگران، از بازار جمع نمی‌شود، بلکه این‌گونه کتاب‌ها فقط می‌توانند به بوته نقد و بررسی کشیده شوند. بنابراین، جمع آوری این کتاب از بازار نشر صحت ندارد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تکمیل پاسخ خود، گفت: پیشنهاد می‌کنیم اگر فردی نقدی بر آثار دارد، به‌صورت مستقیم با شخص نویسنده در میان بگذارد تا در چاپ‌های بعدی، عیوب آثار رفع شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط