خدایی افزود: من حساسیت خاصی نسبت به یک نویسنده یا شاعر مشخص ندارم و معتقدم آثار تمام ادیبان ایرانی، جزئی از میراث ملی کشور بهحساب میآید و همانگونه که برای نمونه، در حفظ مسجد جامع عباسی تلاش میکنیم، باید برای حفظ و ترویج آثار چهرههای ادبی سرزمینمان نیز کوشا باشیم.
خدایی درباره میزان جذابیت کتابهای درسی برای دانشآموزان گفت: ما در دلپذیر کردن درس فارسی برای دانشآموزان موفق نبودهایم و آنگونه که باید، نتوانستهایم اشتیاق کافی را در آنها به وجود آوریم. در این اتفاق، نمیتوان فقط آموزشوپرورش را مقصر دانست بلکه خانوادهها نیز کوتاهی کردهاند. خانوادهها باید فرزندانشان را با ادبیات ایران آشنا کنند و این شناخت باید از همان سالهای کودکی، از طریق معرفی آثار مناسب در حوزه ادبیات کودک آغاز شود.
وی گفت: میزان علاقهمندی کودکان این سرزمین به ادبیات با سهم کتاب در سبد خانوار ایرانیان ارتباط مستقیم دارد و یکی از مهمترین دلایل رغبت نداشتن کودکان به ادبیات، سطح پایین مطالعه در خانوادهها است.
نویسنده «کتاب آذر» درباره تأثیر داستان بر خلاقیت کودکان گفت: متأسفانه، باور عمومی در جامعه ما، هنوز داستان را صرفاً یک سرگرمی قلمداد میکند؛ درصورتیکه داستان تأثیرات شگرفی میتواند داشته باشد. کتابهای فارسی در معرفی و علاقهمند کردن دانشآموزان به داستان نقش مؤثری دارند.
علی خدایی، داستاننویس ایرانی، متولد ۱۳ فروردین ۱۳۳۷ است. «از میان شیشه از میان مه»، «تمام زمستان مرا گرم کن» و «کتاب آذر» ازجمله آثار داستانی وی است.
نظر اسماعیل امینی، مهدی غبرایی، ابوتراب خسروی، محمدهاشم اکبریانی، جواد مجابی، نعمتالله سلیمانی، سیروس نیرو، حمیدرضا شکارسری، نوشآفرین انصاری، محمدمهدی رسولی، عباس جهانگیریان، فتح الله بینیاز، شهرام اقبالزاده، عباسعلی براتیپور، سیامک گلشیری، جعفر ابراهیمی(شاهد)، اکبر بهداروند، کامران شرفشاهی، کیومرث منشیزاده، حسن احمدی، مریم حسینی، محسن سلیمانی و علیرضا طبایی را در این باره بخوانید.
نظر شما