شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
«سفر بمباران» و «دستخون» از علی‌محمد مودب در انتظار انتشارند/ نگاه یک شاعر به ریشه‌های فرهنگی دفاع

علی محمد مودب از انتشار قریب الوقوع دو مجموعه شعر «سفر بمباران» و «دستخون» خبر داد و گفت: با وجود این که «گفتمان» امری پذیرفته و فریبنده است، اما من بر این باورم که جدی ترین و صریح ترین شکل حقیقت در جنگ‌ها دیده می‌شود. در جنگ می‌توان ریشه‌های معرفتی را پی گرفت و شناخت.

علی محمد مودب در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به آمادگی مجموعه شعر «سِفر بمباران» برای انتشار، اظهار کرد: با وجود دریافت مجوز انتشار برای این کتاب و انعکاس خبر چاپ آن در برخی خبرگزاری‌ها، به دلیل  برخی مشکلات اجرایی، سـِفر بمباران همچنان در انتظار انتشار است.

وی ابراز امیدواری کرد که این کتاب طی دو ماه آینده توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر و به بازار کتاب کشور روانه شود.

مودب یادآوری کرد: اشعار کتاب سفر بمباران در ایام نبردهای 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه سروده شد.

وی علت نامگذاری این مجموعه شعر را چنین بیان کرد: می خواستم با نگاهی معرفتی حال و هوای دوران آشوب زده فعلی را بیان کنم و به ریشه‌های جنگ و تجاوز در دنیای امروز، نگاهی دیگر بیندازم. هر جنگی و هر تجاوزی که رخ می دهد، ریشه در باورها و خواسته‌های افراد و گروه‌ها دارد. به اعتقاد من، جنگ عرصه‌ای است که در آن جدی ترین و واضح ترین نمود حق و باطل را می‌توان دید. 

شاعر مجموعه «همین قدر می فهمم از جنگ» ادامه داد: با وجود این که «گفتمان» امری پذیرفته و فریبنده است، اما من بر این باورم که جدی ترین و صریح ترین شکل حقیقت در جنگ‌ها دیده می‌شود. در جنگ می‌توان ریشه‌های معرفتی را پی گرفت و شناخت.

وی ادامه داد: شناخت ریشه‌های جنگ و تجاوز و آنچه موجب منازعه میان دو گروه می شود، دغدغه من در «سِفر بمباران» است. در این کتاب در پی آنم که به خواسته‌های مظلوم اشاره کنم، و این که چرا گروه مظلوم ِ محق، ناتوان و ضعیف می‌شود و یارانش به یاری‌اش نمی شتابند. نگاه معرفتی به ریشه های فرهنگی دفاع، خواسته این کتاب است.

انقلاب اسلامی دستخون مستضعفان جهان است
وی در ادامه از منظومه «دستخون» به عنوان دومین کتاب در انتظار چاپ خود یاد کرد و توضیح داد: این کتاب که حوالی دوران کودکی من و پیروزی انقلاب اسلامی را روایت می کند، پس از انتشار سفر بمباران، منتشر خواهد شد.

مودب درباره نام این کتاب گفت: دستخون مرحله ای از قمار است که فرد، هرچه را داشته و نداشته، باخته است و دیگر چیزی برای قمار ندارد جز خون خود. و به میدان می زند و باز قمار می‌کند، تا شاید پیروز باشد. به نظر من این «با جان به میدان زدن» تصویر و ترکیب شاعرانه ای است. 

شاعر «عاشقانه‌های پسر نوح» ادامه داد: من معتقدم که انقلاب اسلامی دستخون مستضعفان جهان است. مستضعفان و آزادگان جهان بارها برای برد دست به قماری سخت در برابر زورگویان زده اند، ولی این دست، دستِ آخر است. این دستخون است، که با جان به میدان زده ایم. این دست را باید ببریم، ان شاء الله.

وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درگیری جدی ای میان اسلام و غرب به وجود آمد که آن را می‌توان در ادبیات امام خمینی (ره) پی جویی کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مقاومت، دفاع و پایداری در شعر، تاکید کرد: این مفاهیم جزو اصل شعر است. شعر با زیبایی درگیر است و فعل و انفعال شاعر در مواجهه با زیبایی صورت می‌گیرد و زیبایی شاعرانه را به وضوح در مقاومت و پایداری مردم می‌توان دید.

 مودب تاکید کرد: به نظر من ایستادگی یکی از اصول شعر است، و اصولا «شاعری» چیزی از جنس حق طلبی و مقاومت است. می بینیم که در مواقع خاص، مثلا هنگام جنگ، شاعری بیش از پیش به چشم می آید. حتی در قرآن کریم نیز خداوند شاعری را به دادخواهی گره می زند. در اغلب جنگ های عالم می توان شمه‌ای از حق و باطل را دید. در جنگ‌ها می‌توان چهره ظالم و مظلوم، و حق و باطل را پی جویی کرد. وقتی دو ظالم با یکدیگر درگیرند، نمی توان آسیب دیدگان و مردم مورد هجوم را ظالم دانست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها