روزنامه اعتماد/شاعر آرام گرفت
اعتماد امروز در صفحه آخر خود گزارشی از مراسم خاکسپاری «سیمین بهبهانی» و حاشیه های آن منتشر کرده است. به گفته این روزنامه، در ميان بدرقه كنندگان بانوي غزل شعر ايران چهره هاي مطرح ادبيات و سينما و موسيقي نيز به چشم مي خوردند. از جواد مجابي، محمود دولت آبادي، ضيا موحد، علي باباچاهي بگيريد تا بهمن فرمان آرا، جعفر پناهي، مهناز افشار، گوهر خيرانديش و... از جامعه موسيقي همايون و محمدرضا شجريان، فرهاد فخرالديني، محمدرضا نوربخش و حتي از چهره هاي سياسي نيزكساني چون محمد بسته نگار حضور داشتند. اين حضور چشمگير و چنين جمعيت و افراد سرشناسي از حوزه هاي مختلف، نشان از محبوبيت و جامع الاطرافي سيمين بهبهاني داشت.از ميان چهره هاي حاضر در مراسم، ابتدا «ابوالحسن تهامي»، دوبلور سينما و داماد سيمين بهبهاني از طرف خانواده بهبهاني از حضور گسترده مردم سپاسگزاري كرد و سپس به وصيت سيمين بهبهاني براي محل خاكسپاري اشاره كرد: «سيمين بهبهاني براي محل خاكسپاري اش وصيت كرده بود كه يا در امامزاده طاهر در كنار شوهر و نوه اش به خاك سپرده شود يا در كنارمزار پدرش در آرامگاه خانوادگي در بهشت زهرا، كه خانواده گزينه دوم را برگزيدند، همين.»
جواد مجابي ديگر در این مراسم می گوید: شاعري بزرگ مي شود كه هم سرنوشت ملتش شود و بهبهاني هم سرنوشت ملتش بود. شاعر از انسان و جهان همواره پرسش هاي بنياديني را مطرح مي كند و اين همان چيزي است كه سيمين از آنها سخن مي گفت. سيمين بهبهاني در امروز مي زيست، فردا را مي ديد و از گذشته آگاه بود. او مصلحت انديش نبود و هيچگاه مسائل فردي را مطرح نمي كرد. او به مردم كشورش وفادار بود.
روزنامه بانی فیلم/اتمام نگارش فیلمنامه «شمس و مولانا»
بانی فیلم امروز در ستون نخبر» خود یک کارگردان چینی را متهم به دزدی ادبی می کند. این روزنامه که این خبر را از باشگاه خبرنگاران جوان انعکاس داده می نویسد: پروفسور دانشگاه «چینهوا ژیائویینگ» در روزنامه دولتی «یوث دیلی» چین نوشت: تقلب زیرکانهی «هانهان» بزرگترین رسوایی ادبیات چین خواهد بود. «قاره» داستان آرمانگرایانه معاصری است که ساختار فیلم جادهای را دارد و شخصیتهای فیلم دو مرد از شرق چین هستند. قاره اواخر جولای روی پرده سینماها رفت و 100 میلیون دلار در بیست و پنج سالن فروش کرد و یکی از پرفروشترین فیلمهای چین در سال نام گرفت. «ژیائو»، هانهان را متهم به استفاده از نویسندگان دیگر برای فیلمنامه فیلمش کرده است. نویسندگانی که به اسم او داستان را نوشتهاند. همچنین هانهان از یک سری فیلم ژاپنی و هالیوودی مثل «ایزی رایدر»، «تلما ولوئیس» و «عشق کوریت» استفاده کرده است.
این روزنامه همچنین خبر از اتمام نگارش فیلمنامه «شمس و مولانا» توسط مجتبی راعی می دهد. بانی فیلم نوشت: مجتبی راعی کارگردان سینمای ایران که روز گذشته در مراسم اهدای جایزه بهترین فیلم جهان اسلام به موزه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) حضور داشت در پاسخ به سوال حجت الاسلام سید حسن خمینی درباره اینکه قرار نیست فیلم جدیدی بسازید؟ از نگارش فیلمنامهای با برداشت از داستان شمس و مولانا خبر داد و گفت: قرار است این فیلم در ترکیه ساخته شود و البته حدود 30 درصد فیلمبرداری آن در ایران انجام میشود.
روزنامه اسرا/سیمین آنچه را لازم بود سرود
اسرا امروز در صفحه «هنر و سینما» خود گزارشی از مراسم خاکسپاری سیمین بهبهانی را منتشر کرده است. در این گزارش که از خبرگزاری «ایسنا» منعکس شده است می خوانیم: محمود دولتآبادی در این مراسم گفت: سیمین بهبهانی انسانی بود که عمری با کار و عزت زیست و با کار و عزت خاموش شد. او انسانی پیروز بود. بهبهانی مثل همه آدمهای دیگر مثل من و شما لحظات گوناگون و متنوعی در زندگی خود داشته است و در این لحظات آثار متعددی آفریده که الآن فرصت شاخهبندی آثار او نیست.
این نویسنده در ادامه می گوید: سیمین بهبهانی آثار متنوعی دارد؛ از آثاری صریحا اجتماعی تا آثاری صریحا تنهایی، آثاری مشخصا درباره آزادی زن و اعتراض به ستم اجتماعی و آثاری در لحظات ناب انسانی، که دیگر جایی برای سخن من نمیگذارد. او خود آنچه را لازم بوده سروده است.
روزنامه ایران/ سهم نا چیز دفاع مقدس از بازار کتاب کودک
ایران امروز در صفحه «پایداری» خود گفت و گویی با ابراهیم حسن بیگی در باره سهم نا چیز دفاع مقدس از بازار کتاب کودک ترتیب داده است. وی در خصوص نقطه اوج ادبیات دفاع مقدس می نویسد: من بر این باور هستم که ادبیات کودک و نوجوان در سالهای پس از انقلاب بخصوص در دهه 70 و 80 جزو بهترینهای هنر ادبیات کشور بوده است، به طوری که در مقاطعی نیز شاید قابل مقایسه با ادبیات بزرگسالان نباشد، چرا که در نوع تصویرگری، کیفیت چاپ و نوع نگارش نویسندگان کودک و نوجوان نکاتی را در نظر گرفتهاند که تاکنون ادبیات این حوزه را جزو بهترینها کرده است که همین امر باعث شد علاوه بر فروش خوب کتاب کودک در ایران، در جشنوارههای مختلف ادبیات کودک همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد.
حسن بیگی ادامه می دهد: استفاده از نماد برای عینی کردن وقایع و حقایق دوران دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان، از شگردهای هنری دستهای از آثار است که علاوه بر نزدیک کردن ذهن مخاطب خاص به جریان این وقایع، باعث غنای ادبی آثار داستانی کودک و نوجوان نیز خواهد شد. اما زمانی این مهم محقق خواهد شد که بازار برای انتشار این نوع از کارها وجود داشته باشد. بازاری که امروز فهرست آثار منتشره آن حکایت از فراموش شدن داستانهایی از این دست دارد.
روزنامه جام جم/ادبیات در هزار توی رسانه ها
جام جم امروز در صفحات ضمیمه خود که با نام «قاب کوچک» منتشر می شود گزارشی از برنامه های ادبی صدا و سیما منتشر کرده است. در این گزارش می خوانیم: واقعیت این است که بازخوانی ادبیات در رسانه ملی را در چند ساحت مختلف می توان رد یابی کرد که هر کدام به مباحث کارشناسی و تحلیل های دامنه دار نیازمند است. مثلا زبان معیار در رسانه ملی به ویژه در بخش های خبری و رسمی تر رادیو و تلویزیون اهمیت زیادی دارد و به شدن در شکل گیری و تثبیت الگوهای صحیح زبانی در جامعه و فرهنگ عمومی تاثیر می گذارد. چگونگی بازنمایی ادبیات محاوره ای در تولیدات نمایشی تلویزیون، با تاثیراتی که ادبیات و زبان رسانه ای در قبض و بسط گفتاری و فرهنگی در سطوح مختلف جامعه دارد، جای تامل دارد.
شعر در تلویزیون آن جایگاهی را که باید داشته باشد ندارد. این در حالی است که با توجه به ذائقه مخاطب ایرانی، شعر بهانه و سوژه مناسبی است که می تواند مخاطبان زیادی را جذب کند و موجب رضایت آنها شود. به عنوان مثال می توان به برنامه مشاعره اشاره کرد که ماهیت این برنامه بر شعر و شعرخوانی بنا شده ضمن اینکه مجری کارشناس برنامه نکات آموزشی و ادبی لازم را نیز درباره برخی از ابیات بیان می کند.
نظر شما