پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
تغییرشکل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی ضرورت دارد

مدیرمسوول انتشارات آشیانه کتاب با بیان این‌که با فلسفه وجود نمایشگاه‌های کتاب استانی موافق هستم، گفت: لازم است مسوولان برپایی این نمایشگاه‌ها نسبت به شیوه برگزاری آن‌ها تجدیدنظر کنند تا زمینه حضور تعداد بیشتری از ناشران فراهم شود.

مجید عطایی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نمایشگاه‌های کتاب استانی اظهار کرد: متاسفانه شرکت در نمایشگاه‌های استانی به‌ویژه برای ناشران تهرانی هزینه‌بَر است چرا که باید هزینه‌های رفت، برگشت، اقامت و خوراک نیروهای اعزامی به شهر میزبان را متقبل شوند. این در حالی است که در اغلب موارد این هزینه‌ها با مجموع درآمدهای حاصل از فروش کتاب‌ها در این نمایشگاه‌ها،  تناسبی ندارند. همین عامل باعث عدم حضور برخی ناشران در این نمایشگاه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: با فلسفه وجود نمایشگاه‌های کتاب استانی موافقم چرا که بسیاری از ساکنان شهرستان‌ها به دلایل مختلف از دسترسی به منابع موجود در تهران محروم‌اند و در این میان نامه‌های مکرری از سوی آن‌ها برای ارسال کتاب‌های مورد نیازشان هستیم اما به دلیل به‌صرفه نبودن ارسال کتاب با پُست، چنین امری محقق نمی‌شود. بنابراین، نمایشگاه‌های کتاب استانی باید برگزار شوند اما شکل برپایی آن‌ها باید تغییر یابد.

مدیرمسوول انتشارات آشیانه کتاب توضیح داد: به مسوولان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی پیشنهاد می‌کنم به جای این‌که هر سال هر ناشری شخصا غرفه‌ای را در نمایشگاه‌های استانی اختیار کند، با الگوبرداری از نمایشگاه یاد یار مهربان و طرح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه، فهرست کتاب‌های ناشران را دریافت و از میان آن‌ها، کتاب‌هایی که منطبق با قوانین و ضوابط نمایشگاه و متناسب با نیاز جامعه مخاطبان است، انتخاب کنند.

عطایی در ادامه گفت: مسوولان برپایی نمایشگاه‌های استانی، کتاب‌های انتخاب شده را با اعتبار و بودجه‌ای که از دولت دریافت می‌کنند، براساس موضوع‌ کتاب‌ها_ نه براساس اسم ناشر_ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند. در چنین شرایطی بازدیدکنندگان به راحتی به کتاب‌های مورد نیازشان دسترسی می‌یابند.

ظرفیت ثبت‌نام برای شرکت در این نمایشگاه‌ها ارتقا یابد
این فعال عرصه نشر افزود: پیشنهاد می‌کنم برای افزایش تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه‌های کتاب استانی، ظرفیت ثبت‌نام برای شرکت در این نمایشگاه‌ها ارتقا یابد چرا که در اغلب موارد ناشران، علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه‌ها هستند اما به دلیل پایین بودن ظرفیت ثبت‌نام، موفق به شرکت در آن نمی‌شوند.

وی با اشاره به نمایشگاه کتاب تهران نیز عنوان کرد: مصلی امام خمینی(ره) محل مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیست چرا که با کمبود فضا مواجه است.

عطایی با بیان این‌که انتشارات آشیانه کتاب در تمام 27 دوره برپایی نمایشگاه کتاب تهران حضور مستمر داشته است، توضیح داد: نوع جانمایی و چیدمان غرفه‌ها در نمایشگاه کتاب تهران (به صورت الفبایی) مناسب نیست چرا‌ که این نوع چیدمان باعث می‌شود میان ناشرانی که به صورت مستمر در این رویداد فرهنگی حضور داشته‌اند با ناشرانی که به صورت گسسته یا نخستین‌بار در آن شرکت می‌کنند، از نظر چیدمان تفاوتی نباشد و اغلب ناشران فعال و همیشه حاضر در نمایشگاه، در مکانی دور از چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند.

مدیرمسوول انتشارات آشیانه کتاب ادامه داد: در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنم نمایشگاه کتاب تهران با چندین ورودی راه‌اندازی شود تا تمامی ناشران و به تبع آن تمامی آثار دیده شوند.

پایین آمدن شمارگان کتاب‌ها از جمله معضلات عرصه نشر
وی با بیان این‌که پایین آمدن شمارگان کتاب‌ها از جمله معضلات عرصه نشر به شمار می‌آید، گفت: از دهه 1360 تا 1370 شمارگان کتاب‌هایمان 10 هزار نسخه بود در حالی که جمعیت ایران در آن زمان نصف جمعیت کنونی بود. اکنون این شمارگان با توجه به گذر جمعیت ایران از مرز 76 میلیون، به حدود یک دهم رسیده که نوعی زنگ خطر برای حوزه نشر است؛ در چنین شرایطی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی ضروری به نظر می‌رسد.

عطایی ضمن تاکید بر آغاز مجدد فعالیت‌های کمیته خرید و انتخاب کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: فعالیت این کمیته چند سالی است که متوقف شده است؛ معتقدم این کمیته دوباره باید به فعالیت‌های خود ادامه دهد و در آن یک نماینده از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حضور داشته باشد. چرا که اعضای اتحادیه نسبت به مشکلات حوزه نشر و راهکارهای برون رفت از این مشکلات اشراف کامل دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط