سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
کاکایی: امسال صداهایی را شنیدیم که خيلي​ها آن‌ها را حذف کرده​بودند

عبدالجبار کاکایی در دومین نشست «شعرخوانی جشنواره شعر فجر» گفت: شعر جوان کشور برای تثبیت نیاز به ارزیابی سالانه دارد. در جشنواره هشتم شعر این امکان را فراهم کرده‌ایم که صداهای مختلف را بشنویم و شاهد شکوفایی شعر کشور باشیم. امسال صداهایی را شنیده‌ایم که طی چند سال اخیر از سوی تریبون‌های مختلف کنار گذاشته شده بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دومین نشست «شعرخوانی جشنواره شعر فجر» با حضور عبدالجبار کاکایی، دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر، محمدعلی بهمنی، فاطمه راکعی، امیرحسین کاکایی، صابر قدیمی، کیانوش خان‌محمدی، علیرضا بدیع، محمد مهدی سیار، مریم اسلامی و برخی از چهره‌های جوان شعر کشور، عصر امروز در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

کاکایی در آغاز این نشست گفت: شعار جشنواره امسال دعوت از صداهای مختلف است؛ صداهایی که در چند سال اخیر از سوی تریبون‌های مختلف کنار گذاشته شده بودند. سیاست جشنواره هشتم شعر فجر این بود که  خلاقیت‌ها در سراسر کشور امکان بروز بیابند. در جشنواره امسال سعی کردیم حساسیت‌هایی را که نسبت به داوری‌ها معطوف است به حداقل برسانیم.

شعر و کلمه ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد/بی نقاب بودن بهترین شکل است
محمدعلی بهمنی، شاعر با بیان این‌که شعر و کلمه ما را به یکدیگر پیوند می دهد، در نشست امروز گفت: حضور داشتن میان جوانان به من این شور و اشتیاق را می‌بخشد که در آستانه 73 سالگی باز هم شعر بگویم.

سراینده مجموعه شعر «باغ لال» در پاسخ به پرسش امیرحسین کاکایی که «نحوه داوری آنلاین امسال جشنواره شعر فجر که از آن به «اتاق شیشه‌ای» نیز تعبیر شده، از نظر شما از چه کیفیتی برخوردار است؟» توضیح داد: در جشنواره‌ها و جوایز همیشه سخن‌هایی مبنی بر پارتی بازی و داوری پنهان مطرح شده است. به عقیده من بی نقاب بودن در داوری جشنواره، بهترین شکلی است که می‌توان آن را تجربه کرد.

شاعر مجموعه«من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» با خواندن شعری به یاد زنده یاد حسین منزوی در روز بزرگداشت وی گفت: هنرمند واقعی انتظاری جز باورمندی‌اش ندارد. اندیشه هنرمند واقعی اندیشه و خرد جمعی است. اغلب هنرمندان نامی را در روزگاری که نیستند تجلیل می کنند اما چه بهتر بود که این حق را در زمان حیات آن‌ها ادا کنیم.

این شاعر پیشکسوت در بخشی از غزل خود، این گونه خواند:
«روز و شب را می‌شمارم کار آسانی است
حیف روز و شب را هر چه آسان می‌شمارم خوب نیست
من که هست و نیستم خاک است خاکی مشربم
این‌که می‌خواهند برخی خاکسارند خوب نیست
ابرها در خشکسالی‌ها دعاگو داشتند
حیرتا بارانم و باید نبارد خوب نیست
در مرور خود به فهم بی حضوری می‌رسم
زنده‌ام اما خودم را سوگوارند خوب نیست
مرگ هم آرامش خوبی است می‌فهمم
ولی این‌که تا کی در صف این انتظارم خوب نیست»

شاعر خبره به لحن پی می‌برد
فاطمه راکعی، شاعر و عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر نیز قبل از شعرخوانی در این نشست گفت: اگر شعر شناس باشیم که داوران جشنواره امسال شعرشناسند، با نوشتار پی به لحن شعر می‌برند و به گمانم خوانش شعر توسط خود شاعران برای داوری نهایی بی مورد است. داور واقعی با خواندن بخشی از شعر به درستی درخواهد یافت که شعر طنزآمیز، غم انگیز یا شاد است. درست است که شاعران گاهی در محافل شعرخوانی می کنند و با تمام وجودشان سروده خود را می‌خوانند اما برای داوری لزوما نباید شعر خوانده شود.

راکعی پس از سخنانش به خواندن شعری به یاد زنده یاد منزوی پرداخت. کیانوش خان‌محمدی نیز در این نشست شعری خواند که به لحاظ نو بودن در مفهوم و معنا، مورد توجه فاطمه راکعی قرار گرفت.

دومین نشست «شعرخوانی جشنواره شعر فجر» عصر امروز 16 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، واقع در طبقه دوم شبستان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها