چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
گرامیداشت سی‌امین سالمرگ نویسنده‌ای که مرگش پروانه ها را به پرواز درآورد

آرژانتین سی‌امین سالمرگ خولیو کورتاسار نویسنده سرشناسش را گرامی داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از افه، سی‌امین سالمرگ خولیو کورتاسار، نویسنده شهیر آرژانتینی در این کشور گرامی داشته شد. این بزرگداشت همچنین با عنوان افتتاحیه مجموعه جشن های آرژانتین برای گرامیداشت صدمین سال تولد نویسنده رمان «لی لی» برگزار شد.

رودولفو هاماوی، رییس صنایع فرهنگی دولت آرژانیتن در مصاحبه‌ای که با افه داشت گفت:بزرگترین این جشن ها متعلق به زادروز این نویسنده خواهد بود.زیرا به عقیده ما روز تولد ارزشمندتر از روز مرگ یک چهره بزرگ است.

هاماوی که مسئول بزرگداشت های سال خولیو کورتاسار نیز است، همچنین در مورد روز مرگ این نویسنده گفت: همان طور که کارلوس پولیملی در کتاب «کورتاسار برای مبتدی‌ها» نوشته است، در روز مرگ این نویسنده در پاریس، به طور عجیبی شهر بوئنوس آیرس پر از پروانه بود. اتفاقی که در آنروز یکشنبه رخ داد دیگر هیچ وقت تکرار نشد.

دبیرخانه فرهنگ دفتر ریاست جمهوری آرژانتین، تلوزیون ملی ، موزه ملی هنرهای زیبا، کتابخانه ملی، موزه کتاب و زبان و شهرداری چی ویلکوی از جمله ارگان هایی هستند که در برگزاری این جشن ها همکاری خواهند داشت.

از جمله این بزرگداشت‌ها در خارج از آرژانتین، در نمایشگاه کتاب پاریس در ماه مارس(اسفند) است که آرژانتین به عنوان مهمان افتخاری در آن حضور خواهد داشت. این سالن محل نمایش عکس‌هایی منتشر نشده از کورتاسار خواهد بود که که توسط سارا فاسیو، نویسنده و عکاس فرانسوی و مولف معروف ترین مجموعه داستان دنیا با موضوع کورتاسار و دیگر نویسندگان آرژانتینی، گرفته شده است.
همچنین قرار است میگل رِپ، طراح معروف آرژانتینی، آثار و زندگی کورتاسار را در قالب نقاشی دیواری و به صورت زنده در طول دو روز برگزاری این سالن به تصویر بکشد.

در ادامه و همزمان با 26 اوت که زادروز نویسنده مجموعه داستان «جانوران» است، نویسندگان و دانشگاهیان داخلی و بین‌المللی از جمله خوآن گابریل باسکز،سرخیو رامیرز و آگوستین فرناندز در موزه ملی بوئنوس آیرس به بررسی ادبیات جهانی این نویسنده خواهند پرداخت.

موزه ملی هنرهای زیبای آرژانتین نیز از ماه ژوئن ، برای اولین بار به برگزاری نمایشگاه کلکسیون شخصی کورتاسار شامل پنج هزار عکس و مدرک و همچنین فیلم های مختلف از وی اقدام خواهد کرد.

از دیگر برنامه های بزرگداشت سال خولیو کورتاسار نمایشگاه «لی لی، نمونه ای برای تسلیح» است که از ژوئن تا اکتبر سال 2014 برپا خواهد بود.برگزار کننده این نمایشگاه موزه کتاب و زبان بوئنوس آیرس است.

رابطه خولیو کورتاسار با سینما و موسیقی نیز توسط خانه ملی بیسنتناریوی آرژانتین گرامی داشته خواهد شد و این موسسه به نمایش و بررسی آثار سینمایی و موسیقیایی کورتاسار خواهد پرداخت. در همین زمینه یک مسابقه فیلنامه نویسی توسط تلوزیون ملی برگزار خواهد شد.

خولیو کورتاسار (1914-1984) نویسنده رمان و داستان کوتاه آرژانتینی بود. او یک نسل از نویسندگان آمریکای لاتین ، از مکزیک تا آرژانتین را تحت تأثیر قرار داد. منتقدان ادبی از کورتاسار به عنوان یکی از نویسندگان شاخص دهه شصت نام می‌برند، دهه‌ای که اوج شکوفایی ادبیات آمریکای لاتین در قرن بیستم محسوب می‌شود و علاوه بر کورتاسار، خاستگاه نام‌ها و چهره‌های ادبی ماندگاری چون: گابریل گارسیا مارکز، ماریو بارگاس یوسا، کارلوس فوئنتس، خوان رولفو، خوزه دونوسو و عده‌ای دیگر در تاریخ ادبیات جهان است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها