سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹
معرفی سیره پیامبر(ص) راهگشای بی‌اخلاقی‌های زندگی مدرن است

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: یکی از بهترین الگوهای اخلاقی، سیره عملی زندگی پیامبر اسلام(ص) است که متاسفانه الگوی اخلاقی زندگی این بزرگ مرد اسلام را نتوانسته‌ایم برای مردم مطابق با نیازهای امروز جامعه مدرن بیان کنیم به‌گونه‌ای که سیره پیامبر(ص) بتواند مشکلات جامعه اسلامی را از بین ببرد.

دکتر عباس گوهری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که پیامبر اسلام(ص) 1400 سال پیش برای احیای اخلاق قیام کرده بودند و در سیره معصومین(ع) نیز اخلاق محور اصلی بوده است، چرا امروزه در جامعه اسلامی ما بی اخلاقی رایج شده است؟، اظهار کرد: ابتدا باید استانداردهایی برای جامعه تعیین و سپس بر اساس این استانداردها اخلاق یا غیر اخلاقی بودن جامعه را مشخص کرد، به طور قطع نمی‌توان گفت که در جامعه ما بی‌اخلاقی به طور مطلق حاکم است اما متاسفانه جامعه ما از لحاظ اخلاقی از شرایط ایده‌آل برخوردار نیست. 

وی گفت: اخلاق مبتنی بر فطرت است و گزاره‌های اخلاقی به طور کامل گزاره‌هایی فطری هستند و  فطرت بشر با هر دین، آیین و فرهنگی سازگار بوده و مورد پذیرش همه افراد در هر جامعه‌ای هستند.

گوهری با اشاره به این که بی اخلاقی در جامعه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، یادآور شد:یکی از این علت‌ها «جهل» مردم جامعه است، به این معنا که مردم نسبت به گزاره‌های اخلاقی و دستورات اخلاقی دین جاهل هستند و اخلاق ایده‌آل تعریف شده در دین اسلام را نمی‌شناسند. 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: مردم جامعه اسلامی در برخی موارد گمان می‌کنند که مسایل دینی، فقهی و شرعی خود را به خوبی رعایت می‌کنند و چون اخلاق را از فقه جدا می‌دانند گزاره‌های اخلاقی را به عنوان «مستحب» می‌شناسند درحالی‌که رعایت گزاره‌های اخلاقی واجب هستند. 

استاديار گروه فلسفه و كلام اسلامی دانشكده الهيات ومعارف اسلامی افزود: همین ناآگاهی منجر شده تا مردم به خوبی فروعات دینی خود را به جا بیاورند اما از اخلاق که رعایت آن در جامعه بسیار واجب است غافل شوند.

به گفته او جهل منجر شده تا بسیاری از مردم اصل دین و فلسفه دین را درک نکنند. 

وی با اشاره به این که علت بعدی ترویج بی‌اخلاقی عدم ارایه الگوهای موفق اخلاقی در جامعه است، گفت:متاسفانه در جامعه امروزه در معرفی چهره‌های اخلاقی موفق عمل نکرده‌ایم، باید آموزش داده شود که چگونه می‌توان اخلاقی زندگی کرد، آیا در جامعه‌ای که اکثر افراد به راحتی دروغ می‌گویند می‌توان راست گفت؟آیا  این راستگویی زندگی را با مشکل مواجه نمی‌کند؟ پاسخ‌گویی به این سوالات می‌تواند اخلاق درست اسلامی را برای جامعه ترسیم کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: معرفی نشدن الگوهای موفق باعث شده مردم به نوعی دچار دوگانگی شوند، با توجه به این‌که به جاودانه بودن اسلام معتقد هستیم باید الگوهای دین را برای مردم مطابق با نیازهای روز هر جامعه ارایه دهیم تا الگویی کاربردی و قابل دسترس در اختیار افراد جامعه باشد. 

وی افزود: یکی دیگر از عوامل عدم رعایت اخلاق در جامعه بی تفاوتی مردم نسبت به اخلاق است و عده‌ای از افراد جامعه اخلاق را به عنوان یک «ضد ارزش» می‌شناسند و تلاشی برای رعایت اخلاق در جامعه نمی‌کنند، همین مساله منجر شده افراد بسیاری نسبت به اخلاق بی‌تفاوت باشند.
 
این استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نکته مهم دیگر عدم ترسیم نظام اخلاقی مدون از سوی رسانه‌ها و مدیران کشوری است، اگر اخلاق در رسانه‌های سمعی و بصری رعایت شود و یا به عنوان یک ارزش معرفی شود و علاوه بر آن توسط مدیران و مسوولان کشوری نیز به خوبی رعایت شود می‌توان به اخلاق‌مدار بودن جامعه نیز امیدوار بود.

گوهری با بیان این‌که باید در جامعه این نکته تبیین شود که اسلام تنها عمل کردن به فروع دین نیست و باید اخلاق را هم به همان میزان مهم دانست، تصریح کرد:آگاهی‌ دادن به مردم درباره گزاره‌های اخلاقی، تشویق مردم به دخالت در امور مربوط به خود، آگاه کردن مردم از ضررهای جامعه ضد اخلاقی، معرفی کردن اسلام به عنوان دین اخلاق و ارایه الگوهای موفق اخلاقی در جامعه می‌تواند اخلاق اسلامی را در جامعه زنده کند و مردم را به این باور برساند که اگر اخلاق در جامعه رعایت شود نه تنها در زندگی عقب نمی‌مانند بلکه به موفقیت‌های قابل توجهی نیز دست پیدا خواهند کرد. 

این استاد دانشگاه با بیان این که  اخلاق پژوهان باید مکتوبات خود را به صورت کاربردی در بطن جامعه ارایه کنند، افزود: پژوهش‌های اخلاقی نباید در خلاء نگاشته شود و دردی از جامعه دوا نکند، بلکه باید در برنامه‌ها، فیلم‌ها، رسانه‌ها، انیمیشن‌ها و در قالب‌های هنری به صورت میدانی و کاربردی مطرح شود تا ارزش‌های اخلاقی و اسلامی برای مردم جامعه نهادینه شوند.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط