سعدي، استاد حكمت عملي است. نوشتهها و سرودههاي او سراسر فرزانگي است. منتها نه فرزانگي به معناي حكمت نظري، كه به معني تشخيص درست شرايط مناسب براي زندگي بشري._
وي با اشاره به پارهاي از باورهاي ارسطو ادامه داد: ارسطو ميگويد ذهن ما داراي قواي گوناگوني است كه وظيفه يكي از آنها به نام "سوفيا"(حكمت)، پرداختن به امور كلي و ضروري مثل فيزيك و رياضيات است.
صانعي درهبيدي افزود: نيروي ديگر كه با عنوان "فرونزيس"(بصيرت) شناخته ميشود، به زندگي ميپردازد. سعدي، اصل بصيرت است؛ بدين معني كه به زندگي توجه دارد.
استاد فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين كه چه در غزليات و چه در بوستان و گلستان، مسئله كليدي سعدي چگونه زيستن است، يادآور شد: او حتي عبادت و انديشه الهي را نيز در قالب يك بيت، در زندگي اجتماعي خلاصه ميكند، آن جا كه ميگويد "عبادت به جز خدمت خلق نيست/ به تسبيح و سجاده و دلق نيست".
صانعي درهبيدي با اشاره به اين كه چنين مسائلي را در فلسفه با عنوان "حكمت عملي" ميشناسند، خاطرنشان كرد: مسايل مورد توجه سعدي عموما از حوزههاي مختلف زندگي هستند، چون توجه او به بهداشت و پاكيزگي، يا مسايل اقتصادي، كه اين دومي در فلسفه با عنوان "تدبير منزل" شناخته ميشد.
نويسنده «مبانی اندیشههای فلسفی»، فردوسي و سعدي را دو شاعري خواند كه بيش از بسياري ديگر از شاعران كلاسيك فارسي زبان، به زندگي و ويژگيهاي زندگي مناسب و متعادل توجه داشتهاند و اظهار داشت: اگر ما مضامين غني ادبيات كلاسيك خود را جدي گرفته بوديم و از سطح آموزش دبستاني و دبيرستاني به كودكان خود منتقل ميكرديم، بي شك امروز شرايط اجتماعي و فرهنگي بسيار بهتري داشتيم.
نظر شما