پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
بررسی «زبان و تفکر» در شماره جدید «اطلاعات حکمت و معرفت»

نود و یکمین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد. این شماره از مجله، دومین دفتری‌ است که به مبحث «زبان و تفکر» می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حسین شقاقی، دبیر دفتر این ماه مجله، بخش «سخن دبیر» را با بررسی جایگاه مساله‌ «زبان» در دو سنت تحلیلی و قاره‌ای آغاز کرده ‌است و در ادامه با نگاهی دقیق‌تر به آرای فیلسوفان تحلیلی درباره‌ مساله زبان بیان می‌کند «با وجود اینکه دوره‌ای اعتقاد میان فیلسوفان تحلیلی(که پیرو تجربه‌گرایی هستند) بر محوری بودن مساله زبان بوده ‌است و در دوره‌ای دیگر موضعی کاملا مخالف، می‌توان به همین دلیل از سر همین کشمکش‌های مکرر مساله زبان را پراهمیت دانست.» 

شقاقی در ادامه اشاره‌ای به مفهوم و مساله «معنا» و حدودی از جایگاه آن را نزد فیلسوفان تحلیلی ترسیم می‌کند و سپس از رابطه و نسبت میان ایده‌های ذهنی و تجربه‌های حسی سخن می‌گوید و با فاصله گرفتن از آرای فیلسوفان کلاسیک و در نهایت، با گذر از لاک و هیوم، از رابطه‌ میان تجربه‌های حسی از یک‌سو و هویت‌های زبانی از سوی دیگر، نکاتی را بیان می‌کند. 

نخستین نوشتار در بخش دفتر ماه با عنوان «ظهور آگاهی و روح» به گفت‌وگویی با سیاوش جمادی از منیره پنج‌تنی اختصاص دارد که در آن جایگاه مساله زبان در فلسفه قاره‌ای_تحلیلی بررسی و در ادامه بر آرا و اندیشه‌های کانت، هگل، ویتگنشتاین، هایدگر، راسل و رورتی تمرکز می‌شود. 

«زبان خصوصی» اثر غلامرضا حسین‌پور نام دومین مقاله در بخش دفتر ماه است که در آن اندیشه ویتگنشتاین در باب زبان بررسی می‌شوند. 

مقاله سوم این بخش با عنوان «ماهیت زبان و ارتباط در نخستی‌ها» به قلم محمدمهدی میرلو به تشریح مساله چیستی زبان می‌پردازد.

«هایدگر و زبان سنتی و زبان تکنولوژی» اثر «واندا تورس گرگوری» با ترجمه حسین کاظمی یزدی، مقاله‌ای‌ است که به مساله تقابل میان زبان سنتی و زبان تکنولوژی اختصاص دارد.

در نوشتار پنجم این بخش با عنوان «بافت میلتونی و احساس خواندن» پیتر استاکول با محوریت مفهوم «بافت» به بررسی متون ادبی جان میلتونِ انگلیسی می‌پردازد. این نوشتار ترجمه‌ای از محیاسادات اصغری است. 

آخرین مقاله بخش دفتر ماه این شماره «فزونش دیویدسون به فلسفه زبان» نام گرفته‌ و مقاله‌ای‌ است با ترجمه مرتضی مباشری که در آن «گیلبرت هارمن» فضای فکری دیویدسون، فیلسوف آمریکایی را در باب فلسفه زبان ترسیم می‌کند. 

در بخش ادب و هنر نیز گفت‌وگویی با رامین آموخته از پویان پروین اردبیلی وجود دارد که در آن «نقش زبان در ظرفیت تفسیر‌پذیری متن» بررسی شده است. 

در دومین قسمت بخش ادب و هنر، سومین و آخرین پایانی «تعلیم و تربیت از دیدگاه سعدی» به قلم حمید یزدان‌پرست نگاشته‌ شده است. 

در بخش ادب و هنر همچنین «زینب ابطحی» بیت نخست نی‌نامه را به بهانه بزرگداشت مولانا در مقاله‌ای با عنوان «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» تفسیر می‌کند. در بخش اندیشه و نظر این شماره مجله نیز سه عنوان مقاله ارایه شده‌اند. «اخلاق کانتی» از «مارک لی‌بار» با ترجمه انشاالله رحمتی، بخش دوم و پایانی «معرفت‌شناسی علمی، اخلاقی و دینی» از «رابرت آدی» با ترجمه مژگان احمدپور ارده‌جانی و «حکم فقهی اعمال طریقتی و تجربه‌های عرفانی از منظر شاطبی» به قلم سعید رحیمیان، این سه مقاله‌اند. 

همچنین «چراغ نظم دری» به قلم سید مسعود رضوی نام نخستین مقاله بخش کتاب این دفتر است. نوشتار بعدی نیز گفت‌وگویی ا‌ست از منیره پنج‌تنی با لیلا چمن‌خواه درباره کتاب «الهیات سیاسی» اثر کارل اشمیت. 

بخش گزارش نیز پایان‌بخش دفتر آبان‌ماه 92 مجله اطلاعات حکمت و معرفت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط