دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
اقتصاد به روایت دیگر؛ شرحی نو بر آرا اقتصادی

«اقتصاد به روايت ديگر» عنوان تازه‌ترين کتاب موسي غني‌نژاد، اقتصاد‌دان ایرانی است که انتشارات دنياي اقتصاد آن را منتشر کرده است. موسی غنی‌نژاد، تحصیلات خود را در رشته اقتصاد توسعه در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان برده است. این اقتصاددان برجسته، علاوه بر مقالات منتشر شده در روزنامه‌های اقتصادی، هفت کتاب در حوزه علم اقتصاد را نیز در کارنامه علمی خود به ثبت رسانده‌است. وی در اخرین تالیف خود به روایت زندگی و آثار اقتصاد‌دانان کلاسیک پرداخته است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر موسی غنی‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت و یکی از صاحب‌نظران اقتصاد درباره این کتاب می‌گوید: هدف اين کتاب، معرفی انديشه‌های اقتصادی برخی مشاهير در کنار ديگر متفکرانی است که باوجود اهميت انديشه‌هايشان، کمتر شناخته شده‌اند.

تمرکز اقتصاد‌دانان حرفه‌ای در کتاب
 به اعتقاد غنی‌نژاد، بیشتر کسانی که در این کتاب معرفی شده‌اند، اقتصاددان حرفه‌ای هستند، اما در اين ميان، برخی قديمی‌ترها هم هستند که به لحاظ فعاليت حرفه‌ای اهل دين، فلسفه يا تجارت به شمار می‌آيند. 

کتاب «اقتصاد به روایت دیگر» در واقع حاصل نگاهی گذرا به برخی تحولات انديشه اقتصادی از قرون وسطا تا زمان معاصر است. رعايت توالی زمانی در این کتاب، تنها به‌طور بسيار کلی و برحسب سده‌ها صورت گرفته و برای متفکران سده بيستم ترتيب خاصی مدنظر نبوده‌است.



معرفی تاملات اقتصاد‌دانان دوران‌ساز
کتاب با معرفی تاملات اقتصادی توماس آکوئينی، از متالهين دوران‌ساز مسيحی سده سيزدهم ميلادی، درباره قيمت عادلانه آغاز می‌شود و با مباحثه‌گری نورث، اقتصاددان معاصر مسيحی، درباره ارزش‌های ذهنی و قيمت‌های عينی به پايان می‌رسد.

ويژگی اين کتاب نسبت به آثار مشابه در زبان فارسی، آشنا کردن خوانندگان از يک‌سو، با متفکران و نمايندگان مکتب‌هایی مانند توماس آکوئينی، کانتيون، ساموئل بيلی و باستياست که کمتر مورد توجه بوده‌اند و از سوي ديگر، بازخوانی متفاوت انديشه‌های مشاهيری مانند آدام اسميت، مارکس و کينز است.

گزارشی متفاوت از اندیشه‌هایی متفاوت
کتاب حاضر، بيش از آن‌که تاريخ انديشه اقتصادی به معنای مصطلح کلمه باشد، گزارش متفاوتی از انديشه‌های متفاوت است تا با گشودن پنجره‌ای رو به افق‌های جديد، انگيزه‌ای برای پژوهشگرانی که نمی‌خواهند تخته‌بند روايت‌های رسمی و رايج باشند، فراهم آورد.
این کتاب، دربرگیرنده  مجموعه مقالاتی است که ویرایش نخست آن‌ها در ضمیمه تحلیلی ماهانه روزنامه دنیای اقتصاد در فاصله سال‌های 1383 تا 1387 منتشر شده است. 

موسی غنی‌نژاد، مدرک کارشناسی خود را پیش از انقلاب در رشته حسابداری از دانشگاه تهران اخذ کرد و سپس با توجه به علاقه‌اش به حوزه اقتصاد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر راهی فرانسه شد. وی دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته اقتصاد توسعه، در دانشگاه سوربن فرانسه گذراند. 

از غنی‌نژاد تاکنون هفت جلد کتاب با عنوان‌های تجددطلبی و توسعه در ایران، درباره هایک و جامعه مدنی، آزادی، اقتصاد و سیاست و همچنین آزادی‌خواهی نافرجام با همکاری مشترک دکتر طبیبیان منتشر شده‌است. 

موضوعات مطالعاتی همچون فلسفه، معرفت‌شناسی علم اقتصاد و تاریخ عقاید اقتصادی از جمله علاقه‌مندی‌های این اقتصاد‌دان ایرانی است.

کتاب «اقتصاد به روایت دیگر» در 255 صفحه و به قیمت 13‌ هزار تومان از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها