سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
امام علی(ع) وجوه مشترک خاصی با پیامبران الهی دارد

محمدرضا رمزی اوحد، مولف کتاب «هزار و یک پرسش و پاسخ از امیر المومنین(ع)» گفت: در روایات متعدد از آثار معتبر شیعه و سنی و همچنین تفسیر آیات قرآن کریم آمده است که شخصیت امام علی(ع) با پیامبران الهی وجوه مشترک خاصی داشته و حتی این امام بزرگوار از حیث ظاهر و باطن با پیامبرانی مانند یوسف(ع)، نوح(ع)، ابراهیم(ع) و عیسی(ع) مقایسه شده‌اند.-

 رمزی اوحد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: امیرالمومنین(ع) در بیش از 20 روایت اهل سنت و همچنین آثار دینی شیعه و قرآن مجید به عنوان وصی رسول‌الله(ص) معرفی و با تمام انبیای الهی مقایسه شده‌اند، به طوری که هنگام شهادت، این امام بزرگوار به امام حسن(ع) فرمودند پسرم تنها یک ضربه به ابن ملجم بزنید، اگر زنده ماند با او کاری نداشته باشید و اگر مرد جسد او را بسوزانید، زیرا قاتلان پیامبران را می‌سوازنند و کشتن من نیز مانند کشتن انبیاست.

وی ادامه داد: در قصاص قاتل علی(ع) یک ضربه شمشیر به ابن ملجم زده شد. ابن ملجم به درک واصل شد و جسد او را به خانمی در کوفه سپردند تا به آتش بکشد. 

نهج‌البلاغه را تاج سرمان قرار دهیم
نویسنده کتاب «هزار و یک نکته از ولایت امام علی(ع)» با بیان این‌که امام علی(ع) همیشه می‌گفتند هرچه می‌خواهید بدانید از من بپرسید، زیرا من راه‌های آسمانی را بهتر از راه‌های زمینی می‌شناسم، اظهار کرد: بسیار حیف است که یک سال از عمر ما بگذرد و ما یک صفحه از نهج‌البلاغه را نخوانیم، زیرا این کار مثل خودزنی است. نهج‌البلاغه راه‌های رسیدن به حق تعالی را به مخلوقات خداوند نشان می‌دهد و شایسته است که در شب‌های قدر آن را مانند قرآن، تاجی بر سر بنهیم.

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه دربرگیرنده همه خطبه‌های امام علی(ع) نیست، چرا که مرحوم سیدرضی تعدادی از خطبه‌های این امام بزرگوار را که می‌پسندید، جمع‌آوری کرد.

گنجینه حکمت‌های الهی مهجور مانده است
این مولف حوزه دین با بیان این‌که به سخنان و شیوه عملی زندگی امام علی(ع) بسیار کم توجه می‌شود، گفت: در محتوای سوره کهف آمده است که حضرت موسی(ع) و حضرت خضر(ع) مدتی در کنار هم بودند. در این مدت سه حادثه رخ داد که باعث تعجب حضرت موسی(ع) شد. نخست؛‌ خضر(ع) یک پسربچه را می‌کشد و موسی(ع) نسبت به اقدام او اعتراض می‌کند، سپس خضر (ع) یک کشتی را سوراخ می‌کند که این‌بار هم موسی (ع) نسبت به این کار اعتراض می‌کند و در نهایت، خضر(ع) دلایل و حکمت از این دو اقدام را برای حضرت موسی (ع) بازگو می‌کند.

وی افزود: سرانجام این دو پیامبر خدا وارد شهری می‌شوند که مردم آن از آنان پذیرایی نکردند اما خضر(ع) از موسی(ع) خواست تا در ساخت و ترمیم یک دیوار مخروبه به آنان کمک کند. این‌بار هم موسی(ع) اعتراض می‌کند که این‌ها از ما پذیرایی نکرده‌اند، حالا برایشان دیوار بسازیم؟ خضر می‌گوید: پدری پیش از این زیر این دیوار گنجی برای فرزندانش که اکنون یتیم‌اند، نهان کرده است تا بزرگ شدند از آن استفاده کنند. اگر این گنج از بین رود، این یتیمان متضرر خواهند شد.

رمزی اوحدی با اشاره به این‌که فرهنگ قرآن با نگرش ما نسبت به گنج متفاوت است، عنوان کرد: در زیر آن دیوار چهار حکمت قرار داشت. در قرآن آمده است که خداوند دو پیامبرش را مامور حفظ و صیانت از این چهار حکمت کرد. این در حالی است که بر اساس گفته رسول الله(ص) همه حکمت‌های خداوند، 10 حکمت است که 9 حکمت آن نزد علی(ع) قرار دارد و تنها یکی از آن‌ها در اختیار ما انسان‌هاست. این حکمت‌ها در کلام امیر(ع) که دربرگیرنده رفتار و منش و شخصیت ایشان است، در نهج‌البلاغه آمده‌اند. 

نقطه «ب» بسم‌الله

رمزی اوحدی با اشاره به محتوای متون معتبر مسلمانان گفت: از امام علی(ع) نقل شده است که گفته‌اند 114 سوره قرآن کریم در «بسم الله الرحمن الرحیم» خلاصه می‌شود و «بسم الله الرحمن الرحیم» در «بسم‌‌الله» موجز است. من هم نقطه «ب» در «بسم‌‌الله» هستم که بدون نقطه «ب» نمی‌توان آن را خواند.

حق امام علی(ع) را ادا کنیم
این محقق حوزه دین گفت: یکی از خطبه‌های طولانی امام علی(ع) که درباره رزق، گناه، معاد و ملائکه است، هیچ نقطه‌ای در آن وجود ندارد. همچنین دو خطبه دیگر از ایشان موجود است که در آن‌ها «الف» به‌کار نرفته است. این‌گونه سخن گفتن و خطبه خواندن تنها گویای سیرت آسمانی علی(ع) است.

رمزی اوحدی بیان کرد: گاهی ما مسلمان و شیعیان نسبت به امام علی(ع) کم لطفی و بی‌توجهیم و در شهادت ایشان تنها لباس سیاه بر تن می‌کنیم اما امام علی(ع) حقی بیش از این‌ها برگردن ما حق دارند. ساده‌ترین کار هم خواندن و تفسیر کردن حمکت‌ها و خطبه‌های نهج‌البلاغه است.

برتری‌های امام علی(ع) نسبت به پیامبران
نویسنده کتاب «هزار و یک فضیلت از امیر المومنین(ع) در کتب اهل سنت» عنوان کرد: در بخشی از این کتاب گفت‌وگوی امام علی(ع) با «صعصعه بن صوحان» هنگامی را که این امام در اثر ضربت شمشیر ابن ملجم ملعون در بستر بیماری بودند، آورده‌ام. در این سخنان «صعصعه بن صوحان» می‌گوید: چند سوال دارم، امام پاسخ می‌دهند که کوتاه بپرس. صعصعه می‌پرسد «آیا شما نسبت به حضرت آدم(ع) برتری دارید یا حضرت آدم(ع) نسبت به شما؟» امام علی(ع) پاسخ می‌دهند درست نیست که انسان از خودش تعریف کند اما من برتری دارم، زیرا هنگامی که خداوند آدم(ع) را آفرید،‌ اجازه خوردن از همه چیز جز گندم را به او داد اما آدم(ع) نافرمانی کرد، از گندم خورد و از بهشت رانده شد و به زمین هبوط کردند، درحالی که به من کسی توصیه نکرده که گندم نخورم اما من در عمرم نان گندم مصرف نکرده‌ام و همواره نان جو خورده‌ام.

وی ادامه داد: سپس صعصعه پرسید «آیا عیسی(ع) از شما برتر بود؟» امام علی(ع) با استدلال‌هایی قرآنی پاسخ دادند که هنگامی که حضرت مریم(س) می‌خواستند عیسی(ع) را به دنیا آورند، در مسجد بیت‌المقدس حضور داشتند. به ایشان وحی شد که این مکان محل عبادت است و باید فرزندت را در بیابان زیر نخل خرما به دنیا بیاوری، در حالی که مادر من در بیرون از خانه کعبه بود و دیوار شکافت و مادرم به اذن خدا وارد کعبه شد و من را به دنیا آورد.

نویسنده کتاب‌ «هزار و یک نور از فضایل امیر المومنین(ع)» با اشاره به محتوای این کتاب گفت: همچنین پیامبر اسلام به علی(ع) گفته بود که تو چیزهایی داری که من نداشتم و ندارم. تو در خانه خدا به دنیا آمدی، همسری مثل زهرا(س) داری اما همسر من مثل او نیست، زیرا در طول تاریخ زنی به پای زهرا(س) نخواهد رسید و فرزندانی مثل حسن(ع) و حسین(ع) داری که من ندارم. همه پیامبران خدا برای فرزندت در واقعه کربلا و شهادت حسین(ع) گریسته‌اند.

وی بیان کرد: همچنین حدود 700 آیه از آیات قرآن درباره امام علی(ع) است که تقریبا در هر صفحه قرآن یک آیه درباره علی(ع) است. اگر تفسیر آیات قرآن را بخوانیم، شاهد این 700 آیه خواهیم بود.

21 ماه مبارک رمضان همزمان با 8 مردادماه سالروز شهادت امام علی(ع) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط