دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
آیا می‌توان «روش بهتر زیستن» را از ساخته‌های تلویزیونی آموخت؟

«روش بهتر زیستن» اثر محمدرضا ایران‌نژاد گردآوری جملاتی از سریال‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی است. این کتاب بدون فهرست و بیان معیاری برای انتخاب جملات، پاره‌ای از جمله‌های فیلمنامه‌نویسان را ارایه می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بسیاری از مولفان با بررسی کتاب‌ها، آثار و زندگینامه شخصیت‌های علمی و سیاسی یا افراد اثرگذار جملاتی از آن‌ بزرگان را بر می‌گزینند و در قالب کتاب ارایه می‌کنند. اثر حاضر با نگاهی متفاوت جملات برجسته برخی ساخته‌های سینمایی و تلویزیونی را گزینش و در این اثر ارایه کرده است.

تفاوت اصلی جملات این کتاب با سایر آثار مشابه که گزیده‌ای از جملات بزرگان را در بر دارد، بار عاطفی جملات و نوشته شدن آن‌ها از سوی فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان است.

«روش بهتر زیستن» در دو بخش جملات اثربخش را در خود جای داده است. نخستین بخش کتاب با ذکر منبع و بخش دوم جملاتی را بدون ذکر منبع در بر دارد.

دکتر محمدرضا ایران‌نژاد، متخصص روانپزشکی در مقدمه این اثر جملات یاد شده را گامی در راستای بهتر زیستن دانسته و آن‌ها را چکیده‌ای از تجربیات پرفراز و نشیب دیگران یاد کرده است که می‌تواند راهگشای عموم مخاطبان باشد. به عنوان نمونه در بخشی از کتاب آمده است: «قدرت، آدم‌های ضعیف رو نابود می‌کنه»(فیلم سینمایی پدرخوانده 3)

این دست  آثار چنان‌چه با رویکرد علمی یا نگاه خاصی همراه باشند، اثربخشی بیشتری دارند. متاسفانه نوشتار حاضر علاوه بر ایرادهایی از لحاظ محتوایی، در شکل و ساختار هم نیازمند بازنگری است. یکی از بزرگترین نقدهایی که می‌توان به کتاب داشت، پیروی نکردن از رسم‌الخطی واحد است، مولف برخی  جملات را به صورت شکسته و محاوره‌ای و برخی دیگر را به صورت کامل و ادبی ذکر کرده است.

همچنین دسته‌بندی از محتوای جملات در این کتاب به چشم نمی‌خورد، اغلب جملات درباره عشق‌اند. در این میان جمله‌هایی فلسفی، اخلاقی و حتی توصیه‌هایی اقتصادی به چشم می‌خورد که بدون ارتباط معنایی با یکدیگر پشت سر هم قید شده‌اند.

در حقیقت مخاطب با مطالعه این کتاب با نوعی سرگردانی و توده‌ای از جملات گوناگون مواجه می‌شود و به راحتی در نمی‌یابد مقصود گردآورنده از گزینش این جملات و در پی هم آوردن آن‌ها چه بوده است؟

از دیگر نقدهایی که می‌توان نسبت به این اثر بیان کرد، انتخاب و نگارش جملاتی است که شاید در آن لحظه با توجه به فضاسازی فیلم و دیالوگ‌های قبلی و بعدی اثرخاصی بر بیننده ایجاد کرده‌اند، اما در فضای متفاوت کتاب، شاید بی‌معنا به نظر رسند مانند این جمله که «شاید نتونم برم بیرون ولی میرم تو (فیلم سینمایی فریب نان»!

همچنین با توجه به عنوان کتاب و مقدمه‌ای که گردآورنده نوشته است، مخاطبان انتظار دارند چنین اثری روش‌هایی را برای بهتر زیستن عنوان کند در حالی که جملاتی که بیشتر بار احساسی دارند در این کتاب به چشم می‌خورند و هیچ شیوه یا روشی برای زندگی بهتر در این کتاب جای ندارد، شاید بهتر بود مولف اثر عنوان بهتری که متناسب محتوای کتاب باشد، بر می‌گزید.

نداشتن فهرست مطالب، دسته‌بندی نشدن موضوعات جملات، مشخص نبودن اهداف گردآورنده از گزینش این جملات و نوشته نشدن جمله‌هایی که ممکن است از نظر دیگران مهمتر باشد و مهمتر از همه انتخاب جملاتی از سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و نمایش‌های تلویزیونی از سوی متخصص حوزه روانپزشکی از دیگر نقدهایی هستند که می‌توان در نخستین بررسی‌ این کتاب به آن‌ها پی برد.

مولف در توضیحات خود مبنا و معیار انتخاب منابع و جملات را بیان نکرده و مهم‌تر آن‌که نگفته است در این اثر از چند فیلم و سریال استفاده کرده یا چند جمله را برگزیده و بیان کرده است.

به نظر می‌رسد اثری می‌تواند در حوزه روش بهتر زیستن موفق و اثرگذار باشد که مقدمه و موخره‌ای کامل و در حقیقت راهنمایی برای استفاده مخاطبان داشته باشد، به ویژه که این کتاب از سوی یک متخصص روانپزشکی تهیه شده که در ابتدای اثر هم به آن اشاره دارد.

جا دارد چنین آثاری از سوی کارشناسان سینمایی و با رویکردی خاص تهیه و تنظیم شوند و متخصصان حوزه‌های دیگر نظیر روانشناسی و مسایل اجتماعی از منابع دیگری برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان بهره‌مند شوند. چنین آثاری که اغلب در شمار کتاب‌های سطحی دسته‌بندی می‌شوند، شاید در زمانی خاص مخاطبانی داشته باشند اما نمی‌توان انتظار داشت در دراز مدت اثربخش باشند یا مسیر پژوهشی را پایه‌گذاری کنند.

همچنین با وجود دسترسی‌های محدود به کاغذ و در انتظار چاپ ماندن بسیاری از کتاب‌های پژوهشی و منابع درسی از ناشران انتظار می‌رود در گزینش آثار برای چاپ و نشر دقت نظر و وسواس بیشتری داشته باشند.

در مشخصات شناسنامه‌ای کتاب علاوه بر مولف، محسن صادق‌نیا به عنوان مدیر تولید و جبهه هنرهای زیبا ـ مجتبی صالحی به نام مدیر هنری و آماده‌سازی ذکر شده‌است. این مطالب انتظار مخاطبان را بالا می‌برد اما با مشاهده اثر این سوال در ذهن پدید می‌آید که «آیا این کتاب برای پروژه دیگری در نظر گرفته شده و بخشی از آن بدون سرانجام در این کتاب به چاپ رسیده است؟»

نخستین چاپ کتاب «روش بهتر زیستن» را انتشارات سوره سبز با شمارگان دو هزار نسخه در 144 صفحه به بهای هشت هزار و 500 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها