به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب توسط دو نفر از نظریهپردازان مشهور آمریکایی «ادوارداسن هرمن» و «نوام چامسکی» نوشته شده و «تژا میرفخرایی» آن را ترجمه کرده است.
کتاب حاضر، نگاه واقعگرایانهای به رسانههای غرب،به ویژه آمریکا دارد و در آن چگونگی کارکرد رسانههای خبری این کشور را در خدمت به نیازهای عظیم تبلیغاتی نظام حاکم توضیح میدهد.
نویسندگان در این کتاب با ارایه یک مدل ساده به فیلترهای خبری اشاره میکنند که عامل عمدهای برای صافی کردن اخبار به نفع طبقات حاکم است. محتوای این کتاب به دو بخش تقسیم میشود که در بخش نخست آن، هرمن و چامسکی فیلترهای خبری را توضیح میدهند و در بخش دوم مصادیق آن به طور مستند و با توجه به آمار و ارقام ارایه شدهاند.
نویسندگان در کتاب پس از ارایه مدل پروپاگاندا به شکلی کاربردی، پوشش خبری وسایل ارتباطی جمعی در ایالات متحده را با تکیه بر این مدل، تجزیه و تحلیل میکنند.
این کتاب حاصل تحقیقات چندین ساله نویسندگان درباره عملکرد وسایل ارتباط جمعی در غرب است و نشان میدهد که این وسایل برای به حرکت در آوردن پشتیبانی عمومی برای سیاستهای غالب دولت و شرکتهای خصوصی عظیم است.
کتاب حاضر هفت فصل دارد و عناوینی مانند «الگوی تبلیغات»، «قربانیان»، «مشروعیت در مقابل بیمعنایی انتخابات جهان سوم»، «تلاش برای کشتن پاپ» و «جنگ هندوچین یک»، «جنگ هندوچین دو» و «نتیجهگیری» را شامل میشود.
در بخشی از کتاب «فیلترهای خبری» میخوانیم: «این کتاب دوگانگی ارزشهای خبری رسانههای آمریکایی را در کشورهای مطلوب یا دشمن برملا میسازد. این دوگانگی در پرورش مقالات خبری، جایگاهی کلیدی در مدل پروپاگاندا اشغال میکند. جنایات خمرهای سرخ را میتوان در جنگ سرد پروپاگاندایی به دست آورد، بدون آنکه هیچ پیشنهاد عملی برای نجات قربانیان این جنایات به عمل آید. انگاره هیولای وحشتناک کمونیست، راه را برای مشارکت آمریکا در کشتار، ترور و خشونت فزاینده آمریکای مرکزی میگشاید.»
در این اثر، تاکید اصلی چامسکی و هرمن، بر دوگانگی و یک بام و دو هوایی است که در پوشش خبری از مسایل و حوادث در کشورهای دوست و دشمن دیده میشود تا نشان دهند این حوادث بر مبنای اصول مشخصی گزارش نمیشوند. مثلا تمرکز دایم خبری بر قربانیان نظام غربی را به اثبات رسانند، اما همین وسایل ارتباط جمعی، چشم خود را به روی بیشرمانهترین تعدیات به حقوق انسانی در کشورهای وابسته به آمریکا میبندند و از آن به ندرت و بدون آب و تاب ذکری به میان میآورند.
چاپ دوم کتاب «فیلترهای خبری» در 192 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات ایران روانه بازار کتاب شده است.
چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
نظر شما