ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
اندیشه شیعی علیرغم اینکه دارای میراث مبارزاتی و فکری بود و داعیه اجرای عدالت اجتماعی را داشت از سوی اندیشمندان سنی به حاشیه رانده شد ودر دوران میانه در انزوا و تحت پیگرد قرار گرفت. از این رو پیروان تشیع به گوشهگیری و «تقیه» روی آوردند. به ویژه شیعیان اثنی عشری که اکثریت پیروان تشیع در جهان اسلام نوین و معاصر را تشکیل میدهند. بنابراین پس از سقوط حکومت صفوی، نفوذ سیاسی آنان توسط عثمانیهای سنی مذهب کاهش یافت. همچنین صدای آنها پس از درگیری با نیروهای استعماری ـ بریتانیا و روسیه به خاموشی گرایید. اما پس از پیروزی انقلاب [اسلامی] ایران امام خمینی که تجربه اسلامی موفقی را به ظهور رساند ـ علی رغم انزوای آن توسط کشورهای غربی و عربی ـ به اعتبار شیعیان اثی عشری افزود، به ویژه آنکه انقلاب اسلامی ایران علیه استعمار نوین غرب و صهیونیزم موضعگیری کرد. از سوی دیگر حکومت «ولایت فقیه» در ایران تلاش کرد روابط خود را با شیعیان اثنی عشری در جمهوری آسیای میانه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و نیز شیعیان کشورهای خلیجفارس و دیگر کشورهای عربی با هدف ایجاد اتحاد اسلامی در برابر اطماع و طرحهای آمریکایی تقویت سازد.
صفحه 19/ سلفیها/ محمود اسماعیل/ ترجمه حسن خاکرند، حجتالله جودکی/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بینالمللی الهدی/ چاپ اول/ سال 1391/ 96 صفحه/ 3000 تومان
نظر شما