سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
معمار «جنازه مریم بنت سعید» را دوباره به كتابفروشي‌ها مي‌آورد

«جنازه مریم بنت سعید» عنوان سومین مجموعه شعر داریوش معمار است که چاپ دوم آن با ویرایش و بازسرایی بخش‌هایی از این منظومه از سوی نشر بوتیمار منتشر می‌شود. این در حالی است که معمار این روزها پژوهشی با عنوان «جریان‌شناسی شعر نو» را نیز آماده انتشار کرده است.-

معمار درباره تجدیدچاپ سومین مجموعه شعر خود به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این دفتر در حقیقت شعری بلند در فصل‌های مختلف است. علاقه ویژه‌ای به این شعر داشتم و یکی از دغدغه‌هایم انتشار دوباره‌ آن پس از 10 یا 11 سالی بود که از چاپ نخست آن می‌گذشت.

وی توضیح داد: در آماده‌سازی این اثر برای چاپ دوم، درگیر بازسرایی مجدد آن شدم و از اواخر سال 1390 تا حدود یک ماه پیش سرگرم انجام این کار بودم. در حقیقت بازسرایی مجدد این اثر دغدغه شخصی‌ام بود و خواستم پس از 10 سال تجربه در فضای شعر دوباره این اثر را بازسرایی کنم.

معمار این مجموعه را برای چاپ دوم به نشر بوتیمار سپرده است.

این شاعر در ادامه از آماده انتشار بودن کتاب پژوهشی‌اش خبر داد و گفت: حدود هشت ماه است که تالیف کتاب «جریان‌شناسی شعر نو» به پایان رسیده و آماده انتشار است، اما با توجه به شرایط فعلی عرصه نشر و گرانی کاغد ترجیح می‌دهم چاپ آن را به زمان دیگری موکول کنم.

وی ادامه داد: این کتاب حجمی در حدود 600 صفحه دارد و اثری تحلیلی است که به بررسی جریان شعر نو تا پایان دهه 80 می‌پردازد. این کتاب هم برای دانشجویان رشته زبان و ادب فارسی و هم برای عموم مخاطبان قابل استفاده است.

معمار توضیح داد: در این اثر شعر نو فارسی به دو دوره کلی گذار، دوره نخست از شعر مشروطه تا سال 1357 و دوره دوم از سال 1357 تا پایان سال 1390 تقسیم‌بندی شده است. هر دوره نیز در چند دوره زمانی مختلف بررسی و شعرها، جریان‌ها و مولفه‌های شعر نو معرفی شده‌اند.

وی در پایان افزود: فصل نخست کتاب به شعر نو پیش از انقلاب، بخش دوم به شعر نو پس از انقلاب و فصل سوم به غزل فارسی از دوره بازگشت تا امروز و چهره‌ها یا جریان‌هایی که در این قالب شعری ظهور کرده‌اند، اختصاص دارد.

داریوش معمار متولد ۱۳۵۸ آبادان، شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار است.

وی از سال ۱۳۷۵فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرده و در حال حاضر سردبیر مجله «ارمغان فرهنگی» و دبیر بخش خوزستان و دبیر اجرایی مجله «دال» است.

تاکنون از این شاعر هفت مجموعه شعر با عنوان‌های«موهام هم موجی است»، «عاشقانه‌های زنی که دوستش دارم»، «جنازه مریم بنت سعید»، «مرگ در ساحل آمونیاک»، «پارو زدن در خاک»، «اسطبل»، «خواهر خانه» و همچنین «ساعت‌های بی خیزاب» (گزیده اشعار منصور بنی مجیدی به انتخاب و مقدمه داریوش معمار) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط