دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۲
مهدي محقق: پروين، از اركان اربعه لغتنامه بود

مهدي محقق در مراسم بزرگداشت استاد محمد پروين گنابادي كه عصر ديروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد، گفت: پس از مرگ مرحوم دهخدا، پروين گنابادي در كنار دكتر محمد معين، دكتر محمد دبيرسياقي و دكتر سيدجعفر شهيدي، از اركان چهارگانه موسسه لغتنامه محسوب مي‌شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محقق در ابتداي اين نشست گفت: اين هشتاد و هفتمين مراسم بزرگداشتي است كه به تلاش همكاران ما در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار مي‌شود و اميدواريم  تا پايان سال جاري، تعداد اين بزرگداشت‌ها به 90 برسد.
 
وي با بيان اين كه بزرگان ما نيازي به بزرگداشت ندارند، افزود: بزرگداشت اين بزرگواران، همان آثار ارزشمندي است كه از خود به يادگار گذاشته‌اند. ولي ما اين مراسم را برگزار مي‌كنيم تا نسل جوان، تاثير نفس گرم استادان را درك كنند. 

محقق با اشاره به دوره شاگردي استاد پروين گنابادي در مدرسه نواب مشهد يادآور شد: او از نفس گرم يكي از بزرگ‌ترين و درخشان‌ترين چهره‌هاي ادبيات مشهد، يعني «اديب نيشابوري» استفاده كرد كه استادان ديگري چون بديع‌الزمان فروزانفر، مدرس رضوي و ملك‌الشعراي بهار نيز افتخار شاگردي او را داشتند. 

وي افزود: تحت آموزش اين استاد بزرگوار ادب ايران و عرب، پروين گنابادي به جايي رسيد كه در نهايت، يكي از دشوارترين كتاب‌هاي عربي را كه «مقدمه ابن خلدون» است، به زيبايي به فارسي ترجمه كرد. اگر 20 كتاب در كل تمدن اسلامي داشته باشيم كه دانشمندي با متدولوژي علمي به مسايل تاريخي پرداخته باشد، يكي از آنها همين «مقدمه ابن خلدون» است. 

محقق با اشاره به دقت نظر مرحوم پروين گنابادي در مسايل دستوري يادآور شد: مجموعه مقالاتي كه ايشان در مجلات «سخن»، «يغما» و «دانش» منتشر كرده، نشان از  احاطه ايشان بر اين مقوله دارد.

با اين وجود، وي مهم‌ترين ويژگي مرحوم گنابادي را در فضايل اخلاقي ايشان دانست و گفت: مناعت طبع، گوشه‌گيري، علم دوستي، فتوت و بزرگواري، در سجاياي او نمايان بود. او عالمي بود آراسته به فضايل اخلاقي.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها