به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست تخصصی چالشهای تئاتر ایران با حضور ایرج راد، سیدصادق موسوی و حامد ایرانشاهی از ساعت 10 و 30 دقیقه امروز 29 فروردین، در مرکز تحقیقات استراتژیک مرکز تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. ایرانشاهی در شروع نشست گفت: مهمترین کار مجمع تشخیص مصلحت نظام تبیین راهکارهای حوزههای مختلف در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: از نظر مرکز تحقیقات استراتژیک، مناسبترین سیاستگذاری با توجه به نظریات حوزههای مختلف به دست میآید. بر این اساس ما از سال 1390 وارد حوزه هنر شده و جلساتی را با موضوعاتی چون «موسیقی زیر زمینی» و «چالشهای سینما» برگزار کردیم که حاصل آن به صورت کتاب و پژوهشنامه منتشر شده است تا مورد استفاده سیاستگذاران قرار بگیرد.
در ادامه ایرج راد گفت: تئاتر امروز ایران در همه ابعاد با مشکلات بسیاری روبهرو است. یک بخش از آن کمبود سالن برای اجراهای تئاتر و مسایل مربوط به بودجههای تئاتر است و بخشی دیگر مسایل موضوعی و مفهومی است، یعنی مشکلات نمایشنامهها و مشکلاتی که برای نمایشنامه بهوجود میآورند.
وی افزود: جالب است که برای حل تمام مشکلات، پیشتر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامهریزی و مصوباتی به عنوان قانون وضع شده است. اما این قانون تاکنون اجرایی نشده و مسالهای تعجبآور است. در این قانون برای پیشبرد تئاتر مصوبههایی برای حمایت شغلی، آموزش همگانی و تعریف واحدهای درسی تئاتر در مدارس و نظارت بر اجراهای تئاتر وجود دارد، اما هیچ يك اجرا نمیشود.
مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه با اشاره به تعریف نشدن شغلی به نام هنرمند گفت: هنوز از نظر وزارت کار و سازمان استخدامی کشور، پست سازمانی به عنوان هنرمند وجود ندارد و زمانیکه شغلی تعریف نشده باشد،صحبت از امنیت شغلی کاملا بیمعناست.
این بازیگر پیشکسوت تئاتر افزود: در بند دیگر این قانون برای شورای نظارت و ارزشیابی موارد و راهکارهایی وجود دارد تا سلیقههای شخصی اعمال نشود، اما عملا در همه جا سلیقههای شخصی و دخالتهای بیجا در امور هنری وجود دارد.
راد در ادامه با اشاره به اینکه اکثر مشکلات تئاتر ناشی از بیاطلاعی از قانونهاست گفت: اجرا نشدن قوانین باعث شده است که فضای مناسب برای فعالیت در حوزه تئاتر وجود نداشته باشد و در نتیجه تحقیقات و پژوهشها هم ناقص باشند. هیچ نهادی هم خود را موظف به پژوهش در این حوزه نمیداند، بنابراین عملا بودجهای برای پژوهش تئاتری وجود ندارد و ما باید از طریق کتابهای پژوهشگران غربی نمایشهای سنتی خود را بشناسیم.
راد در پایان گفت: نمایشنامهنویسان ما فقط نوشتههایشان فارسی است والا متن با فرهنگ ما همخوانی ندارد. باید به هنرمند اهمیت بدهیم، اگر ذهن هنرمند دچار مسایل حاشیهای شود و امنیتی برای شغلش نباشد، به هیچ عنوان نمیتواند به فرهنگ ایرانی بپردازد. به عنوان مهمترین راهکار برای حل بسیاری از مشکلات باید سازمان تئاتر کشور تشکیل شود.
در ادامه اين جلسه،سیدصادق موسوی گفت: قاعدتا باید سطح سخنان در این جلسات در حد سیاست های کلان باشد. ظرفیت هنرهای نمایشی از دیگر هنرها بیشتر است و اهمیت آن هم از منظر قانونگذار پوشیده نبوده است. باید در یک پژوهش بنیادین بررسی شود که چرا قانونهای حوزه تئاتر صورت اجرایی به خود نمیگیرند؟
وی افزود: تشکیل سازمان تئاتر موازی کاریها را حذف میکند. بسیاری از نهادها برای تئاتر هزینه میکنند اما چون برنامه مشخصی برای این کار ندارند عملا همه تلاش ها و هزینهها به هدر میرود. مشکل دیگر کاهش عمر مدیریتی در تئاتر است. بهطور کل تغییر و تحولات مداوم در حوزههای فرهنگی خطرناک است.
مدیر مجموعه تئاتر شهر در ادامه گفت: کاهش تصدیگری دولت یکی از اقدامات مهم در زمینه رشد تئاتر است. البته در همه جای دنیا برای تئاتر سوبسید داده میشود، اما در ایران متاسفانه وضعیت به گونهای است که تئاتر دست گدایی به سمت دولت دارد، در صورتی که دولت باید به دنبال هنرمند باشد و از او برای اجرای تئاتر حمایت کند.
موسوی گفت: تئاتر شهر به عنوان قطب تئاتری خاورمیانه فقط 900 صندلی دارد. بنابراین یکی از راههای بهکارگیری خیل عظیم فارغالتحصیلان این حوزه برای رشد ،باید تولید گونههای دیگر اجرای تئاتری مثل تئاتر خیابانی و تئاتر محیطی باشد. بهنظرم آموزش مناسبی هم برای اینگونه از اجراها وجود نداشته و کتابهای آموزشی در این مور اندک است.
نشست تخصصی چالشهای تئاتر ایران از ساعت 10 و 30 دقیقه امروز 29 فروردین با حضور ایرج راد، مدیر عامل خانه تئاتر و سیدصادق موسوی، مدیر مجموعه تئاتر شهر و حامد ایرانشاهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در مرکز تحقیقات استراتژیک مرکز تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
سهشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
نظر شما