دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
كنترل تمرين را براي نخستين‌بار در جهان مطرح كرده‌ام

نويسنده كتاب «علم و كشتي؛ مباني كاربرد علوم در ورزش كشتي» مدعي است كه براي نخستين‌بار در ورزش كشتي ايران و جهان، جدول كنترل تمرين يا «مانيتورينگ تمرين» را طراحي و ارايه كرده است.-

سيدعسگر موسوي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: طراحي اين جدول در نوع خود نمونه‌ ندارد و در جهان تاكنون به اين موضوع پرداخته نشده و اگر هم پرداخته شده باشد، طرحي مكتوب ارايه نشده است.

وي درباره كتاب «علم و كشتي؛ مباني كاربرد علوم در ورزش كشتي» توضيح داد: اين كتاب در شش فصل نوشته شده كه هر فصل به بيان ديدگاه‌هاي كارشناسان كشتي درباره مسايل و معضلات اين رشته ورزشي مي‌پردازد و به نيازهاي ميداني و كشتي پاسخ مي‌دهد.

موسوي بيان كرد: در تمرينات سرد كردن، گرم كردن و نرمش كردن، مرزبندي خاصي ميان ورزشكاران حرفه‌اي، آماتور و حتي عموم مردم وجود ندارد و اين موضوع، در رشته‌هاي ورزشي خاص به ويژه حوزه توان‌بخشي باعث بروز ابهاماتي مي‌شود. من در اين اثر سعي كرده‌ام كه اين مباحث را مناسب هر گروه تشريح كنم.

وي با اشاره به وجود مبحث «گزيده اصول مربيگري» در كتاب «علم و كشتي؛ مباني كاربرد علوم در ورزش كشتي» ادامه داد: در اين مبحث موضوعاتي نظير ويژگي‌هاي مربي كشتي و بستر‌هاي لازم براي آموزش‌هاي مربي بيان شده‌اند. اين كتاب همچنين به موضوعات ديگري مانند «پيكرسنجي» و «كنترل تمرين» توجه دارد. پيش از اين، تنها يك «نُرم» براي پرورش نخبگان كشتي وجود نداشت اما مبحث «پيكرسنجي» اين كتاب مي‌كوشد اين خلاء را برطرف كند. نُرم موجود در اين اثر، فرمول و معياري است كه دستاورد سه سال تحقيق و بررسي بر اعضاي تيم ملي و المپيك كشتي آزاد و فرنگي ايران به حساب مي‌آيد.

عضو انستيتوي كشتي ايران گفت: مبحث «كنترل تمرين» اين كتاب نيز با توجه به تمام علوم و مرتبط با كشتي طراحي شده است و در آن تفكيك جنسيتي وجود ندارد. «كنترل تمرين» شامل اطلاعات اردويي، تغذيه‌اي، آمادگي جسماني عمومي، آمادگي ويژه و آمادگي تكنيكي و تاكتيكي است.

مسوول كميته آموزش فدراسيون كشتي ايران ادامه داد: اطلاعات اردويي، اصل انطباق را ايجاد مي‌كند و من با آناليز اصل انطباق ‌توانسته‌ام براي دستيابي به هدفي به بزرگي موفقيت در‌ بازي‌هاي المپيك 2012 لندن، جدول مسابقات كشتي را ارايه كنم. در اين جدول مي‌توان منطقه تمريني مناسب و شبيه به محل برگزاري بازي‌هاي المپيك لندن را بر اساس ارتفاع، دما، رطوبت و فشار هواي يافت. ورزشكار با حضور در منطقه مورد نظر، مي‌تواند مهارت خود را به مرحله آرماني برساند.

نويسنده كتاب «علم و كشتي؛ مباني كاربرد علوم در ورزش كشتي» بيان كرد: «تغذيه» يكي از مباحث مهم در حوزه ورزش به‌ويژه كشتي به‌شمار مي‌آيد و اين نوشتار مي‌كوشد با اندازگيري مواد غذايي دريافتي و ميزان انرژي توليدي، سوخت و ساز و سيستم تغذيه‌اي ورزشكاران را سازمان‌دهي كند. 

ناظر سابق تمرينات كشتي آزاد و فرنگي ايران افزود: نوزده جدول در اين كتاب وجود دارند كه براي نخستين‌بار بر حسب آمادگي عمومي و آمادگي ويژه سنجيده شده‌اند. اين جدول‌ها توسط منحني نمودار تمريني؛ تمرينات روزانه و تمرينات اردو ترسيم مي‌شوند و ما با كمك مقايسه آمار مي‌توانيم تمرينات را برحسب «كميت مثبت ـ منفي» و «كيفيت اصول تمرين» تجزيه و تحليل كنيم.

موسوي با بيان اين كه نخستين كتاب كشتي جديد توسط «كيومرث ابوالملكي» نوشته شد، اظهار كرد: كشتي در زمان‌هاي گذشته در زورخانه‌ها برگزار مي‌شد و از زماني كه اين ورزش بر روي تشتك كشتي انجام شد، كشتي جديد نام گرفت. از آن پس، كتاب‌هاي فراواني نگارش يافتند كه اغلب مصورند و فنون اجرايي كشتي را در برمي‌گيرند. اين در حالي است كه من در اين كتاب حرف‌هاي جديد و به‌روزي را مطرح كرده‌ام. سرفصل‌ها و مباحث مطرح شده در كتاب مي‌توانند براي سايرين موضوع تحقيق و پژوهش باشد و به اين ترتيب، به توسعه و رشد علوم در كشتي كمك كنند.

نخستين چاپ كتاب «علم و كشتي؛ مباني كاربرد علوم در ورزش كشتي» با شمارگان 2000 نسخه، 200 صفحه و به بهاي 40000 ريال از سوي نشر بامداد كتاب روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط