به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ابتدای این مراسم آلبرت کوچویی، گوینده قدیمی رادیو و منتقد هنری ضمن خوشآمد گویی به حاضران گفت: این رونمایی برای من که در دهههای گذشته شاهد ضعف در نشر کتابهای هنرهای تجسمی بودم اتفاق بسیار خجستهای است. متاسفانه در قبل هنرهای تجسمی در زمینه چاپ کتاب و همینطور بازنمایی آن در مطبوعات بسیار مهجور بود و امیدوارم که با چاپ اینگونه آثار این مهجوریت برطرف شود.
وی افزود: کتاب «نگاهی به نقاشی معاصر ایران» جلد دوم کتاب سیاه است که با یک وقفه چندساله به چاپ رسیده است. کتاب با طرح جلدی از استاد بهزاد شیشهگران و چاپ تعدادی از آثار این هنرمند برجسته، در کنار دیگر آثار به سرانجام رسیده است. این کتاب نگاهی دارد به آثار هنرمندان پیشکسوت و نامآور و همینطور هنرمندان جوانی که توان و وزنهای در هنرهای تجسمی امروز هستند. به نظر من چاپ این کتاب فرصت مناسبی برای هنرمندان جوان به منظور نامآوری است و همچنین پیشکسوتان نیز میتوانند با این کتاب با آثار جوانان و روند نقاشی حال حاضر ایران آشنایی حاصل کنند.
در ادامه جلسه محمدابراهیم جعفری، هنرمند پيشكسوت گفت: باید به بانیان چاپ این گونه از کتابها تبریک گفت. حضور فعال هر نقاشی در عرصه هنرهای تجسمی ایران (حتی بعد از فوت هنرمند) بستگی به چاپ مداوم اثرش در اینگونه از کتابها دارد. هنر را باید مطرح کرد و هنر برای توجه کردن خلق میشود. ندیدن هنر نشانه عقبماندگی انسانهاست. خواهش من و تمام هنرمندان هنرهای تجسمی از تمامی دستاندرکاران به خصوص وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که سعی کنند تا حساسیت مردم به تصویر زیادتر شود.
وی افزود: چهار وجه در زندگی هنری وجود دارد که اگر مجموع عملکرد هنرمندان بر اساس این چهاروجه به صد برسد، هنرمند موفق خواهد بود؛ اول،خلاقیت دوم، توان، آگاهی و تجربه برای نشان دادن خلاقیت سوم، توان ایجاد ارتباط چهارم، شانس. این چهار وجه در همه هنرمندان یکسان نیستند؛ بنابراین اینها باید سعی کنند به هر بهانهای در کتابی که دیده میشود، حضور داشته باشند. وجود داشتن بهتر از نبودن است. جادوی چاپ شدن در معرفی هنرمندان بسیار تاثیرگذار است. همینطور کلام هنرمندان و تئوریهای آنها هم تا زمانیکه چاپ نشود، ارزشی نخواهد داشت. برای جهانی شدن در هنر نیز، نیاز به چاپ شدن هرچه بیشتر اینگونه از کتابها است چرا که تنها این کتابها توان ایجاد رابطه با نقاشان جهانی و جریانات هنری روز دنیا را دارند.
جعفری در ادامه به پیشنهادهاي خود برای چاپ هرچه بهتر این کتاب اشاره کرد و گفت: جلد اول این کتاب Black book عنوان مناسبی داشت، البته به شرطی که به فارسی (یعنی کتاب سیاه بیان نشود) چرا که بسیار راحت به زبان میآید. همچنین پیشنهاد کردم تا در این کتاب عنوان نشود که هنرمندان در چه سبکی کار میکنند چرا که بیان این مساله به مانند این است که هنرمندان کپیبرداری میکنند و این درست نیست چرا که به نظر من هر هنرمندی سبک خاص خود را دارد. در انتها نیز به همه استادان و معلمان نقاشی پیشنهاد میکنم تا این کتاب را به دانشجویان و همه هنرجویانشان معرفی کنند تا آنها بتوانند از روی آثار ایرانی تمرین نقاشی کنند.
در ادامه این مراسم ایراندرودی هنرمند و نقاش برجسته دقایقی برای حاضران سخنرانی کرد و گفت: من از حضور در این جلسه بسیار خوشحالم و همچنین از تمام حاضران در این جلسه نیز تشکر میکنم. من هرچه از دستم بربیاید برای هنرمعاصر ایران انجام خواهم داد.
وی افزود: امروزه با تلاش همه هنرمندان نسل قبل نقاشی ایرانی حرمت پیدا کرده است. دانشجویان بسیاری وارد این رشته در دانشگاههای هنر شده و قصد دارند در آینده این شغل را دنبال کنند، این اتفاق بسیار خوشایندی است. من به این دانشجویان توصیه میکنم که خلاقیت خود را با کسی درمیان نگذارند، چرا که خلاقیت یک راز است و نباید آن را با کسی تقسیم کرد. من خلاقیتم را برای خودم نگه داشتم و عشقم را با مخاطبان تقسیم کردم. باید از خداوند سپاسگزار باشیم که ابعاد نگاه ما را به نقاشی کشاند و اگر حرمت این ارمغان را دریافتیم خوشبخت هستیم.
در ادامه جلسه کیوان ساکت دقایقی به تکنوازی سهتار پرداخت. همچنین دکتر نینا رهشناس هم شعرخوانی کرد. در انتهای جلسه نیز آلبرت کوچویی یادداشتی در رابطه با جریان نقد هنرهای تجسمی در مطبوعات دهه 50 را قرائت کرد.
مراسم رونمایی از کتاب «نگاهی به نقاشی معاصر ایران» بعدازظهر روز یکشنبه 30 بهمن ماه، باحضور محمدابراهیمجعفری، ایراندرودی، رضابانگیز، کیوان ساکت آلبرت کوچویی و جمعی از علاقهمندان نقاشی و هنرهای تجسمی در تالار استاد جلیلشهناز، خانه هنرمندان برگزار شد.
دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳
نظر شما