شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
وضعيت پخش كتاب‌هاي كودك نامطلوب است

مدير انتشارات «چنار» وضعيت پخش كتاب‌هاي كودك را نامطلوب ناميد و اظهار كرد: چهار رنگ و گلاسه بودن اين كتاب‌ها هزينه زيادي را به ناشران تحميل مي‌كند و در نهايت هم به دليل شمارگان پايين اين آثار، قيمت هر كتاب بالا مي‌رود و اين موضوع توزيع آن‌را با مشكل مواجه مي‌كند.-

مدير انتشارات «چنار» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره مشكلات ناشران شهرستاني كتاب‌هاي كودك و نوجوان توضيح داد: پخش، يك معضل بزرگ ناشران شهرستاني كتاب‌هاي كودك و نوجوان است. ناشران بزرگ تهراني با شركت‌هاي پخش معتبري كار مي‌كنند و باندهايي تشكيل داده‌اند كه ورود به آن‌ها براي ناشران ديگر نقاط كشور سخت است.

سيدعباس رضوانجو ادامه داد: همدان هم تعاوني ناشران دارد و كتاب‌هاي ناشران عضو را در نمايشگاه‌هاي مختلف عرضه مي‌كند اما اين تعاوني در استان ما چندان فعال نيست. البته از جهاتي نيز حق با اين مجموعه است چون براي شركت در نمايشگاه‌ها هزينه‌هايي هم‌چون هزينه غرفه و حمل و نقل بر آنها تحميل مي‌شود و به همين خاطر مجبور مي‌شوند تنها كتاب‌هايي را در نمايشگاه‌ها عرضه كنند كه از فروش آنها مطمئن هستند.

اين مدير همداني از وضعيت توزيع كتاب‌هاي كودك در شهرستان‌ها اظهار تاسف كرد و گفت: اوضاع پخش كتاب‌هاي كودك فاجعه است. مدتي است كه كار انتشار مجموعه‌ كتاب‌هايي را با عنوان «آموزش ارزش‌هاي زندگي» آغاز كرده‌ايم اما به دليل 4 رنگ و گلاسه بودن اين كتاب‌ها هزينه زيادي را متحمل شديم و در نهايت هم به دليل شمارگان پايين اين آثار، قيمت هر كتاب بالا مي‌رود و اين توزيع آن‌را با مشكل مواجه مي‌كند.

وي در اين‌باره تفاوت‌هاي نشر و توزيع كتاب كودك و بزرگ‌سال توضيح داد: چاپ كتاب‌هاي با كيفيت مناسب براي كودكان در صورتي از نظر اقتصادي به صرفه است كه حداقل شمارگان آن در حدود 10 جلد باشد اما در حال حاضر همان كتاب‌هاي چاپ شده با شمارگان اندك نيز به فروش نمي‌رسد.

رضوانجو افزود: شركت‌هاي پخش كتاب هم شرايط ناعادلانه‌اي براي توزيع كتاب‌هاي كودك دارند. به عنوان مثال از ما مي‌خواهند كتاب‌ها را با قيمت 50 تا 60 درصد به صورت اماني در اختيار آن‌ها بگذاريم و مبلغ به دست آمده از فروش كتاب را نيز در صورت فروش كتاب‌ها با چك‌هاي 18 تا 24 ماهه دريافت كنيم.

مدير انتشارات چنار درباره امكانات استاني براي نشر و توزيع كتاب‌هاي كودك گفت: مدارس دولتي بودجه خاصي براي خريد كتاب از ناشران و تجهيز كتاب‌خانه‌هايشان ندارند. ما حاضريم كتاب‌هايمان را با قيمت 10 درصد از قيمت پشت جلد در اختيار مدارس قرار دهيم اما آن‌ها حتي با اين قيمت نيز حاضر به خريد آثار نيستند. مدارس غيرانتفاعي هم مخالفت‌هاي والدين با فروش كتاب در مدرسه را به مطرح و از خريد كتاب خودداري مي‌كنند.

وي نمايشگاه‌هاي استان‌هاي مختلف را فرصت مناسبي براي عرضه كتاب‌هاي ناشران شهرستاني دانست و در اين‌باره اظهار كرد: نمايشگاه‌ها مي‌تواند جايگاه مناسبي براي عرضه كتاب‌هاي كودك باشد اما برگزاركنندگان اين نمايشگاه هم تعامل خوبي با تعاوني ناشران ندارند و گاه مانع از حضور ناشران در اين نمايشگاه‌ها مي‌شوند.

رضوانجو درباره توزيع كتاب‌هاي كودك و نوجوان در استان همدان توضيح داد: كتاب‌فروشي‌هاي زيادي در استان همدان هستند كه آثار مناسب كودكان و نوجوانان را عرضه مي‌كنند. ما حتي كتاب‌هاي كودك را در دكه‌هاي روزنامه‌فروشي نيز توزيع مي‌كنيم اما با اين شيوه ممكن است روزانه 2-1 كتاب به فروش برسد و با اين سرعت، 12-10 سال طول مي‌كشد تا اين كتاب‌ها به فروش برسند.

مدير انتشارات چنار تبليغ را يكي از عوامل موثر بر فروش كتاب‌هاي كودك عنوان كرد گفت: وزارت ارشاد مي‌تواند تعاوني‌هاي ناشران را تقويت كند. صدا و سيما و نشريات پر تيراژ هم مي‌توانند بخشي از برنامه‌هاي خود را به تبليغ كتاب اختصاص دهند. به عنوان مثال شبكه استاني همدان مي‌تواند در برنامه‌هاي كودك خود كتاب‌هاي مناسب كودكان و نوجوانان را معرفي كند كه ناشران استان منتشر كرده‌اند.

وي افزود: برخي از آثار انتشارات چنار در مجلات رشد معرفي مي‌شود اما اين مجلات نوبت‌هاي طولاني براي معرفي كتاب دارند و گاه كتاب‌هاي ارسال‌شده را بعد از 2 سال بررسي و معرفي مي‌كنند. به همين خاطر اين معرفي و بررسي تاثير چنداني بر فروش كتاب نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها