چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
جايزه شعر ملكه سوفيا به «فينا گارسيا ماروز» كوبايي رسيد

«فينا گارسيا ماروز» برنده كوبايي بيستمين جايزه شعر ملكه سوفيا به ارزش 56 هزار دلار شد. ماروز شعر خود را ملهم از آثار «خوان رامون خيمنز» و «رافائل آلبرتي» مي‌داند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از فاكس نيوز، اين شاعر 88 ساله كه به علت كهولت سن قادر به سفر به اسپانيا و حضور در مراسم اهداي جايزه در دانشگاه سالامانكا نبود، ازطريق ويديوي ضبط شده‌اي مراتب سپاسگزاري خود را اعلام كرد. 

در اين ويديو او در حالي كه با انبوهي از كتاب احاطه شده بود، گفت  از دريافت اين جايزه بسيار متاثر شده است. «ماروز» در ادامه به شكل‌گيري شيوه شعري خود درنتيجه آشنايي با شاعران برجسته قرن بيستم و تاثيرپذيري‌اش از شاعران بزرگي چون «خوان رامون خيمنز» و «رافائل آلبرتي» اشاره كرد. 

جایزه شعر ملکه سوفیا در اسپانیا یکی از مهمترین جوایز شعر در جهان محسوب می‌شود که هر سال به نویسندگان و شاعرانی از اسپانیا و آمریکای لاتین اهدا می‌شود. 

«فینا گارسیا ماروز» از شاعران برجسته و قدیمی کوبا، در سال 1924 در هاوانا متولد شد. او در دهه 40 قرن بيستم نخستین مجموعه شعر خود را با نام «منشاءها» به چاپ رساند. اشعار وی به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و تاکنون چندین جایزه را نیز دریافت کرده است. «سفر به نیکاراگوئه»، «اعتبار شارلوت» و «عیادت» از جمله آثار اوست. 

در كنار آثار فوق العاده شعري او، او براي كارهاي تحقيقاتي اش درباره ادبيات كوبا، از موسسه هايي چون كتابخانه ملي خوزه مارتي و مركز تحقيقات خوزه مارتي نيز تجليل شده است. 

وی در سال 1990 برنده جایزه ادبیات ملی و در آوریل گذشته برنده جایزه شعر پابلو نرودا شد. وی پس از نویسنده اسپانیایی «ماریا ویکتوریا اتنسیا» كه در سال 2010 و «بلانكا والرا» نويسنده پرويي كه در سال 2006 اين جايزه را دريافت كردند، سومین زنی است که جایزه فدریکو گارسیا را از آن خود کرده است. 

جايزه شعر ملكه سوفيا شامل وجه نقد به ارزش تقريبي 56 هزار دلار و لوح تقدير طي مراسمي به «خوزه آدريان ويتي‌ِير» نوه شاعر تقديم شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها