چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
آموزش و پرورش، تفسير قرآن كريم را از مهجوريت خارج كرد

مدير كل اداره قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در چهاردهمين كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم كه امروز(13 مهرماه) برگزار شد، گفت: وزارت آموزش و پرورش با حضور استادان، حافظان و قاريان برجسته كشور، تفسير قرآن كريم را از مهجوريت خارج كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمد بنيادي در اين مراسم كه با حضور نمايندگان برخي از دستگاه‌هاي مختلف فعال در عرصه قرآن كريم در ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برپا شد، اظهار كرد: با توجه به مهجوريت تفسير قرآن كريم در سال‌هاي گذشته، اداره كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش تصميم گرفت با برگزاري جلسات تفسير قرآن كريم در مدارس سراسر كشور، نسبت به خروج از اين مهجوريت اقدام كند.

وي ادامه داد: پيش‌بيني اين اداره، تشكيل حدود 700 جلسه تفسير قرآن كريم در كشور بود، اما با توجه به نتايج بدست آمده، اكنون در هر استان حدود 150 جلسه مدرسه‌اي تفسير قرآن كريم با حضور استاداني كه تحصيلات حوزوي و دانشگاهي دارند، تشكيل شده است.

مدير كل اداره قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با بيان اين كه اين حركت تا برپايي بيش از سه هزار جلسه تفسير قرآن كريم در مدارس سراسر كشور ادامه خواهد داشت، عنوان كرد: برگزاري جلسه‌هاي تفسير قرآن كريم در مساجد با حضور استادان برجسته كشور و برپايي جلسه‌هاي تفسير و درك مفاهيم قرآن كريم در هر مدرسه‌اي كه تمايل به انجام آن داشته باشند، از جمله اقداماتي‌اند كه در حوزه تفسير قرآن كريم از سوي وزارت آموزش و پرورش صورت مي‌گيرند.

بنيادي با اشاره به برنامه‌هاي قرآني وزارت آموزش و پرورش كه تاكنون به مرحله اجرا رسيده‌اند و به صورت بخش‌نامه به تمام استان‌ها ارسال شده‌اند، گفت: طرح «در محضر قرآن كريم» ويژه دوره ابتدايي از جمله طرح هايي‌ محسوب مي‌شود كه بيش از يك ميليون دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار داده است. همچنين در دوره پيش‌دبستاني نيز اقداماتي با رويكرد انس با قرآن كريم در قالب بازي، كاردستي و ... صورت گرفته‌اند و با استفاده از شيوه‌هاي نوين آموزشي، زمينه‌هاي ارتباط بيشتر كودكان با قرآن كريم فراهم شده است.

دبير چهاردهمين كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم بيان كرد: در دوره راهنمايي، طرح «همگام با قرآن كريم » برگزار شد و اكنون نيز در سراسر مدارس در حال اجراست. بر اساس اين طرح، هر كلاس به 30 نسخه از قرآن كريم مجهز شده‌ و اين نسخه‌ها در اختيار دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند. همچنين در تمام مدارس كشور با مشاركت همه سازمان‌هاي كشوري مانند سازمان بسيج، 120 هزار محفل قرآني و كرسي تلاوت قرآن كريم برگزار مي‌شوند.

وي ادامه داد: تربيت حدود 85 هزار مربي پرورشي، راه‌اندازي پايگاه الكترونيكي قرآن رشد به نشاني www.quranroshd.ir و همچنين نشاني الكترونيكي مدارس مجازي قرآن كريم www.quranmedu.ir ، توزيع 12 ميليون لوح فشرده «سروش ايمان 2» كه تفسير، مفاهيم و درك قرآن كريم و كتاب‌‌هاي قرآني را دربردارد و توزيع 11 هزار لوح فشرده «تنزيل» در 10 هزار مدرسه قرآن، از ديگر اقداماتي‌اند كه توسط اداره كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته‌اند. 

بنيادي، در پايان با بيان اين كه اين اداره به تهيه هفت عنوان كتاب در حوزه قرآن اقدام كرده است و آنها را به زودي در اختيار دانش‌آموزان سراسر كشور قرار مي‌دهد، گفت: «قرآن، نامه محبوب»، «قرآن، نردبان رشد و تعالي»، «قرآن، كتاب زيبايي‌ها»، «قرآن، كتاب شگفتي‌ها»، «قرآن و معارف اسلامي» ويژه دوره راهنمايي، «قرآن و معارف اسلامي» ويژه دوره متوسطه و «شيوه حفظ قرآن كريم» عناوين اين هفت جلد كتاب را تشكيل مي‌دهند.

در ادامه اين كميسيون، نمايندگان سازمان‌هاي مختلفي كه در عرصه قرآن فعاليت مي‌كنند، به بيان پيشنهادات خود درباره برگزاري هرچه بهتر طرح ملي «حفظ قرآن كريم» در سراسر كشور پرداختند كه از آن ميان مي‌توان به اولويت و تقدم حفظ عمومي قرآن كريم نسبت به حفظ حرفه‌اي آن و اجراي طرح ملي «حفظ قرآن كريم» در مدارس سراسر كشور، حتي در صورت اختصاص نيافتن بودجه نيم‌درصدي، اشاره كرد.

در اين مراسم همچنين از سوي نمايندگان مختلف قرآني پيشنهاد شد تا مديران و مسوولان كشوري به ويژه مسوولان وزارت آموزش و پرورش نيز به حفظ قرآن كريم مبادرت ورزند و آن را فقط وظيفه دانش‌آموزان ندانند. تلفظ صحيح قرآن كريم، حفظ موضوعي قرآن كريم و توجه به معاني و مفاهيم قرآن كريم، از ديگر پيشنهادهاي ارايه شده در اين كميسيون بودند كه به تصويب رسيدند.

در چهاردهمين كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم، لاله افتخاري، نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت كه از اجراي طرح ملي «حفظ قرآن كريم» در مجلس خبر داد و عنوان كرد: اميدوارم تمهيداتي انديشيده شود تا اين طرح، علاوه بر داخل كشور، در ساير كشورها نيز به مرحله اجرا برسد و زمينه‌هاي ترويج فرهنگ قرآني در سراسر جهان فراهم شود.

كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم، امروز (13 مهرماه) با حضور برخي از دستگاه‌هاي مختلف فعال در عرصه قرآن كريم در ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط