چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
فدايي‌حسين: نمایشنامه‌هاي دفاع‌مقدس به نگاه عمیق نیاز دارند

سيد حسين فدايي ‌حسين، نمايشنامه‌نويس معتقد است: نمايشنامه و تئاتر دفاع‌مقدس بايد وارد نقد جنگ شود و حتي به نقاط ضعف ما در آن دوران بپردازد و مسايل را موشكافي کند. اگر اين نگاه عميق به وجود آيد، قطعا" ناشران خصوصي از چاپ نمايشنامه‌هاي دفاع‌مقدس حمايت خواهند كرد.-

فدايي ‌حسين در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) درباره وضعيت نمايشنامه‌نويسي دفاع‌مقدس پس از گذشت سي و یک سال روز آغاز جنگ تحميلي عراق علیه ایران اظهار كرد: نمايشنامه‌نويسي جنگ، تابع روند دو جريان «تئاتر دفاع‌مقدس» و «نمايشنامه‌نويسي كشور» است. 

وي اضافه كرد: ولي اساساً كتاب‌هاي نمايشنامه، مخاطب ندارند و صرفاً براي مطالعه منتشر نمي‌شوند. اغلب نمايشنامه‌ها يا به سفارش كارگردان به چاپ مي‌رسند و يا بعد از اجرا به دليل استقبال مخاطبان، به صورت كتاب درمي‌آيند. 

نويسنده نمايشنامه «بانوي بي نشان» تاكيد كرد: واقعيت اين است كه ارگان‌هاي متولي دفاع‌مقدس بعد از سال‌ها به ضعف عمده نمايشنامه‌هاي اين حوزه پي برده‌ و به فكر رفع آن افتاده‌اند. به همين دليل، سفارش‌هايي براي نمايشنامه‌نویسی در سال‌هاي اخير داده‌اند. اما بهتر بود كه به جاي سفارش‌نويسي، كارهاي موفق اجرا شده را در قالب كتاب منتشر كنند.

اين نويسنده برگزيده جشنواره ربع قرن كتاب دفاع‌مقدس در ادامه يادآوري كرد: گرچه انتشارات نمايشنامه در پيشرفت تئاتر دفاع‌مقدس بي‌تأثير نيست، اما بايد ديد كه آيا نمايشنامه چاپ شده، قابليت اجرا دارد يا خير؟
 
فدايي حسين از بررسي برخي از اين نميشنامه‌ها ياد و تصريح كرد: متاسفانه غالب اين نمايشنامه‌ها قابل اجرا نيستند. يعني يا نويسنده به فكر اجراي نمايشنامه خود نبوده و يا سال‌ها قبل، آن را نوشته و مجدداً بازخواني نكرده است.

وي با تأكيد بر لزوم حمايت از گروه‌هاي تئاتری دفاع‌مقدس گفت: اين ژانر هنري در هر سال، با برگزاري جشنواره‌هاي مقطعي و مناسبتي، افت و خيز پيدا مي‌كند. در حالي كه تئاتر و نمايشنامه‌هاي دفاع‌مقدس، نيازمند تداوم حمايت در طول سال‌اند. اگر به فكر رشد تئاتر دفاع‌مقدس هستيم، بايد اين جريان تداوم پيدا كند و به جريان كلي تئاتر كشور پيوند بخورد.

خالق نمايشنامه «تپه افلاك» با انتقاد از بدبيني ايجاد شده درباره تئاتر دفاع‌مقدس در عرصه هنر اظهار كرد: اين نگاه منفي باعث شده كه ناشران خصوصي نيز از انتشار اين نمايشنامه‌ها حمايت نكنند. گرچه نمايشنامه‌نويسان شاخص نيز كارهاي شاخصي در اين حوزه دارند، اما بعيد مي‌دانم كه حتي انتشار نمايشنامه‌هاي دفاع‌مقدس آن ها را هم بپذيرند.

وي فضاي تئاتر دفاع مقدس در سال‌هاي جنگ تحميلي عراق علیه ایران را حماسي و تبليغاتي دانست و گفت: اين حال و هوا براي زمان جنگ، ضروري بود. اما پس از فاصله گرفتن از جنگ بايد با ديد بازتري به اين موضوع نگاه مي‌كرديم. ولي نگاه سفارشي، ديدگاه‌ها را محدود كرد. نمايشنامه و تئاتر دفاع‌مقدس بايد وارد نقد جنگ شود و حتي به نقاط ضعف ما در آن دوران بپردازد و مسايل را مورد نقد و بررسي و موشكافي قرار دهد. اگر اين نگاه عميق به وجود آيد، قطعا" ناشران خصوصي از چاپ نمايشنامه‌هاي دفاع‌مقدس حمايت خواهند كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط