شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
مفاهيمي كه برتر از تاكيد بر ظاهرند

مدیر گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) كه نگارش پنج جلد از مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ دانش‌آموزی» را بر عهده دارد معتقد است: به جاي تاكيد بر ظاهر دانش‌آموزان، بايد با استفاده از ادبيات محبت‌آميز و منطقي، روح خداپرستي و اعتقاد به جهان پس از مرگ را در نسل جوان دروني كنيم._

حجت‌الاسلام سیدجعفر حق‌شناس، نويسنده و پژوهشگر حوزه اجتماعي و دين، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تدوين دو كتاب «حجاب و عفاف چرا؟» و «حجاب و عفاف چگونه؟» و همچنين نگارش سه جلد كتاب ديگر در مباحث زنان را از جمله تاليفات خود در مجموعه «پرسش و پاسخ دانش‌آموزی» نام برد كه بر اساس مجموعه سوالات دانش‌آموزان مقاطع دبيرستاني و برخي از مراكز آموزش عالي طراحي شده‌اند.

وي با اشاره به اين كه اين سوالات، زمينه تاليف اين مجموعه 17 جلدي را پديد آورده است، گفت: اين آثار كم حجم كه در قطع رقعي منتشر شده‌اند، با رويكرد مباحث روان‌شناسي، تعامل با خانواده، ازدواج، مشاوره تحصيلي و ... از نظمي منطقي برخوردارند. 

مدیر گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) درباره ضرورت پرداختن به چنين موضوعاتي تصريح كرد:‌ بخش زيادي از پرسش‌هاي دانش‌آموزان به ويژه دختران درباره حجاب و عفاف است، مسايلي كه براي آنها بي‌پاسخ مانده‌اند. همنچنين در مواجهه با مسايل و پرسش‌هاي روز جوانان، كتابي در اختيار نداشتيم كه با حوصله و دقت فراوان به سوالات ذهني و اعتقادي دانش‌آموزان پاسخ‌هاي متقني را ارايه كرده باشد. از اين رو، تصميم به تاليف اين مجموعه گرفتيم.

حق‌شناس با اشاره به برخي از سوالات و ابهامات دانش‌آموزان نظير روابط دختران و پسران يا احكام استفاده از رنگ مشكي در پوشاك و ... كه در بخش‌هاي مختلف اين مجموعه به آنها پاسخ‌هاي مفصل ارايه شده است، درباره دليل ايجاد برخي از اين پرسش‌هاي ذهني يادآور شد: ما بيش از آن كه از رسانه‌ها و عوامل بيروني آسيب ببينيم، از درون آسيب‌ مي‌پذيريم، چرا كه از طرف خانواده، اجتماع و ... اقدامات خوب و عميقي براي اغناي فكري نسل جوان جامعه انجام نداده‌ايم.

وي ادامه داد: خانواده‌ها به جاي تاكيد بر ايجاد تغيير در ظاهر جوانان، بايد بكوشند درون آنها را متحول كنند. اين امر با استفاده از راه‌هاي منطقي، درست، برخورد صحيح، ايجاد رابطه عاطفي ميان پدر و مادر و فرزندان و دستگاه‌هاي آموزشي، اغناي فكري با استدلال و مجاب كردن جوانان امكانپذير است تا در نهايت آنها دريابند كه بايد از اخلاق ديني، حجاب و عفاف دفاع كنند. در رفتارهاي گذشته در بسياري از موارد ضعف‌هايي وجود داشته و در مراكز آموزشي نيز به جاي كار بر روي اخلاق دانش‌آموزان، برخوردهاي خشك و تندي درباره ظاهر دانش‌آموزان انجام گرفته است.

مدیر گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با تاكيد بر لزوم استفاده از ادبيات محبت‌آميز و منطقي اظهار داشت: به جاي بررسي ظاهر جوانان، بايد ببينيم آنها تا چه حد با خدا آشنايند. توفيق اصلي در پرورش نوجوانان و جوانان زماني رخ مي‌دهد كه آنها را با ايمان و اعتقاد به خدا و جهان پس از مرگ به طور عميقي آشنا و روح خداپرستي را در آنها احيا كنيم.

وي با اشاره به عوامل تاثيرگذار ديگر بر اخلاق و درونيات جوانان نظير جبر اجتماعي، فضاي عمومي جامعه، فرهنگ‌سازي رسانه‌ها و تاثيرپذيري از گروه دوستان براي هم‌رنگي با جماعت، گفت: بايد بكوشيم فضايي را ايجاد كنيم كه خوبي‌ها به ارزش و بدي‌هاي به ضدارزش تبديل شوند، البته نه به صورت كلي‌گويي، بلكه به شكل عيني و انعكاس در رفتارها بايد عمل كنيم. 

حق‌شناس ايجاد توانمندي‌هاي فردي و واكسينه كردن افراد قبل از مواجهه با ساير افكار و آرا را از جمله راه‌هاي پرورشي و مواجهه با نياز جوانان و نوجوانان نام برد و بيان داشت: ارزش‌ها بايد درون خانواده و از زمان كودكي نهادينه شوند. امروزه كم‌شدن حضور مادر در خانواده، آسيب‌هاي جدي را در تربيت نسل جديد به همراه دارد. زماني كه مادر حضور پررنگ و شفافي ندارد يا پدر نفش‌هاي خود را به صورت خوب و فعالانه بر عهده نمي‌گيرد، ساير افراد و عوامل گوناگون از فرصت ايجاد شده براي تاثيرگذاري و تربيت فرزندان سوء استفاده مي‌كنند.

وي با اشاره به تاثير مثبت كتاب در اين حوزه‌هاي رفتاري گفت: فرزندان بيش از مطالعه كردن، با مشاهده رفتار والدين و ساير الگوهاي تربيتي هدايت مي‌شوند. البته با تاليف كتاب نيز مي‌توانيم ساير خلاءهاي ذهني نوجوانان را پر كنيم. در تاليفات اين حوزه بايد بكوشيم به دور از پاسخ‌هاي شعاري، جواب‌هايي مستدل و قابل پذيرش براي نسل جديد عنوان كنيم. 

نويسنده و پژوهشگر مسايل اجتماعي و ديني درباره كتاب‌هايي كه در مباحث زنان تاليف كرده است، گفت: سعي كردم در اين سه جلد، يك دوره مباحث زن در اسلام را عنوان كنم و نقش زنان در عرصه‌هاي گوناگون فردي، خانوادگي و اجتماعي را يادآور شوم. بررسي مقام و جايگاه زن در اسلام و اديان ديگر، از جمله مباحث اين مجموعه به شمار مي‌آيد. از آنجايي كه زنان از طريق نقش‌هاي مستقيم و غيرمستقيم خود تاثير فراواني در پرورش نسل‌هاي جامعه دارند، توجه به اين مسايل از اهميت بالايي برخوردار است.

مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ دانش‌آموزی» از سوي گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر و روانه بازار كتاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها