دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
یادداشت‌های خالقی‌مطلق به نمایشگاه رسید

مجموعه «یادداشت‌های شاهنامه» به کوشش جلال خالقی‌مطلق از سوی انتشارات مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر و در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شده است./

ایران‌ناز کاشیان، مدیر بخش پرونده‌های علمی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه یادداشت‌ها توضیح داد: «یادداشت‌های شاهنامه»(با اصلاحات و افزوده‌ها) در سه جلد تدوین و منتشر شده است. این سه جلد در ادامه تصحیح خالقی‌مطلق از شاهنامه در هشت جلد به چاپ رسیده‌اند و به ترتیب جلد نهم، دهم و یازدهم این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

وی از این مجموعه به عنوان تکمله تصحیح «شاهنامه» یاد و تصریح کرد: این یادداشت‌ها توسط خالقی‌مطلق و طی سال‌هایی که نسخه‌های مختلف را مقابله و تصحیح کرده است به صورت تعلیقات و افزود‌ه‌ها گردآوری شده‌اند.

این پژوهش‌گر یادآور شد: در این یادداشت‌ها تمامی توضیحات مرتبط با معنای لغت‌ها، اصطلاحات یا چگونگی به‌کارگیری یک واژه در نسخه‌های مختلف ارائه و شرح داده شده است.

خالقی‌مطلق این مجموعه را با همکاری محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی تدوین کرده است. جلد نهم علاوه بر پیشگفتار مولف، کتاب‌نامه و یادداشت‌‌های مرتبط با دفتر نخست و دوم «شاهنامه» را شامل می‌شود.

خالقی‌مطلق در پیشگفتار کتاب آورده است: «امیدوارم این مجموعه یادداشت‌ها به مطالعه، تدریس، پژوهش و ترجمه شاهنامه کمک کند.» 

جلال خالقی مطلق، ادب‌شناس، پژوهش‌گر و شاهنامه‌شناس ایرانی متولد 20 شهرویر 1316 در تهران است. وی تحصیلات دانشگاهی را در آلمان گذراند و در سال۱۳۴۹(۱۹۷۰) از دانشگاه کلن در رشته‌های شرق‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ قدیم موفق به اخذ مدرک دکترا شد. از سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) نیز در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه هامبورگ مشغول به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایران بوده است.

خالقی‌مطلق از آغاز دهه ۱۳۵۰ ضمن اقامت و تدریس در کشور آلمان، پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه ادبیات حماسی ایران و شاهنامه انجام داد. مقاله‌های تحقیقی او در مجله سیمرغ (نشریه بنیاد شاهنامه فردوسی)، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، کلک و نامه ایران باستان انتشار می‌یافت. دو مجموعه برگزیده از مقاله‌های او با عنوان‌های «گل رنج‌های کهن»(۱۳۷۲) و «سخن‌های دیرینه»(۱۳۸۱) در تهران به چاپ رسیده است.

«تصحیح شاهنامه فردوسی» در هشت دفتر و حاصل بیش از ۳۰ سال کار مداوم خالقی‌مطلق در گردآوری و بررسی کهن‌ترین دست‌نویس‌های «شاهنامه» و مقابله آنها با پیروی از روش‌های جدید تصحیح متون مهم‌ترین دستاورد این شاهنامه‌پژوه است. جلال خالقی در کار مقابله دست‌نویس‌ها از همکاری محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی در دفترهای ششم و هفتم بهره گرفت. دوره هشت جلدی شاهنامه خالقی‌مطلق در سال ۱۳۸۷ توسط بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در تهران تجدید چاپ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط