سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
تصحیح گروهی «کلیات سعدی» یک ضرورت است

کاووس حسن‌لی، پژوهش‌گر و استاد زبان و ادبیات فارسی، معتقد است تاکنون تصحیح جامعی از «کلیات سعدی» صورت نگرفته است و برای این امر نیازمند تصحیحی گروهی با همکاری جمعی از پژوهش‌گران و مصححان برجسته این حوزه هستیم.\

حسن‌لی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در ارتباط با تصحیح «کلیات سعدی» هنوز با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستیم. متاسفانه تاکنون تصحیح جامعی از کلیات سعدی صورت نگرفته و از این منظر ما بدهکار سعدی هستیم.

وی افزود: هرچند تصحیح محمدعلی فروغی از کلیات سعدی کاری ارزشمند است؛ اما متاسفانه با معیارهای تصحیح علمی و انتقادی امروز سازگاری ندارد و برهمین اساس مشکلاتی در آن دیده می‌شود.

این پژوهش‌گر به تصحیح جداگانه آثار سعدی اشاره و تصریح کرد: آثار سعدی هریک به‌طور جداگانه تصحیح شده‌اند و برخی از این آثار از جمله برجسته‌ترین تصحیح‌های صورت گرفته هستند.

وی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال تصحیح غلامحسین یوسفی از «بوستان» و «گلستان» سعدی از برجسته‌ترین تصحیح‌ها به‌شمار می‌آید و کاری بسیار ارزشمند است؛ اما خالی از ایراد نیز نیست. البته جعفر موید شیرازی کتابی با عنوان «بازیافت بوستانی‌های سعدی» را در سال 77 توسط نشر ایما منتشر کرد. این اثر نقد تصحیح یوسفی از «بوستان» و بررسی آن است.

تصحیح ناتمام یوسفی از غزل‌های سعدی
حسن‌لی درباره تصحیح یوسفی از «غزلیات سعدی» گفت: یوسفی با همراهی پرویز اتابکی تصحیح «غزلیات سعدی» را در دست انجام داشتند که متاسفانه با فوت یوسفی آن‌ کار ناتمام ماند و اتابکی این کار را ادامه داد. پیش‌تر مقاله‌ای درباره این اثر نوشته‌ و تصحیح این غزلیات را «کاری ناتمام از مردی تمام» نامیده‌ام.

وی افزود: این تصحیح مشکلات بسیاری دارد و با تصحیح «بوستان» و «گلستان» یوسفی قابل مقایسه نیست.

ضرورت اجماع‌نظر مصححان
این استاد زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر ضرورت انجام تصحیح گروهی از کلیات سعدی اظهار داشت: معتقدم باید طرحی گسترده و ملی برای تصحیح «کلیات سعدی» برنامه‌ریزی شود. پیشنهاد این طرح را پیش‌تر برای حافظ نیز مطرح کرده‌ام.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح باید حداقل 10 نفر از سعدی‌پژوهان و مصححان به تصحیح گروهی «کلیات سعدی» براساس نسخه‌های خطی معتبر بپردازند و تمامی آثار را برای تصحیح به صورت صفحه صفحه در اختیار آن‌ها قرار دهیم و سپس ضبطی را که تمامی مصحان بر آن اجماع‌نظر دارند انتخاب کنیم.

حسن‌لی چنین تصحیحی را تصحیحی انتقادی و منطبق با روش‌های علمی و امروزی می‌داند که می‌تواند جامع‌ترین تصحیح از آثار سعدی را در اختیار پژوهش‌گران و علاقه‌مندان قرار دهد. 

سعید حمیدیان و ضیاء موحد؛ سعدی‌پژوهان برتر
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «آثار منتشر شده درباره سعدی از چه کیفیتی برخوردار هستند و برجسته‌ترین آن‌ها کدام است؟» گفت: به راحتی نمی‌توان از میان آثار منتشر شده درباره سعدی اثر برتر را انتخاب کرد؛ چراکه هریک از این آثار به نوعی ارزشمند هستند، از یک منظر به سعدی و آثار او پرداخته‌اند و بخشی از نیازها در این حوزه را پاسخ می‌دهند.

این پژوهش‌گر به برخی از آثار برتر این حوزه اشاره و تشریح کرد: کتاب «سعدی» اثر ضیاء موحد و یا «سعدی در غزل» تالیف سعید حمیدیان از جمله کتاب‌های ارزشمند در این زمینه هستند. به‌طور کلی تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ اثر برجسته درباره سعدی به چاپ رسیده است. 

مغفول ماندن جنبه زیبایی‌شناسی آثار سعدی
وی در پایان تاکید کرد: در میان تمامی این آثار هنوز جای برخی از پژوهش‌ها خالی است. بررسی جنبه‌های زیبایی‌شناسی آثار سعدی از جمله مباحثی‌ست که به انجام پژوهش‌های گسترده‌تری نیاز دارد.

یکم اردیبهشت در تقویم ملی روز بزرگداشت سعدی نامیده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط