چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
غزل‌های «از ماه تا ماهی» منتشر می‌شود

مجموعه غزل «از ماه تا ماهی» سروده پانته‌آ صفایی به زودی توسط انتشارات قلمستان اصفهان منتشر می‌شود. صفایی غزل‌های این مجموعه را نسبت به مجموعه‌های پیشینش متمرکز‌تر می داند و بر همین اساس بخش دیگری از سروده‌های اخیرش را در مجموعه‌ای با نام «ابرها چه خیالات درهمی دارند» در دست انتشار دارد./

صفایی بروجنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه غزل «از ماه تا ماهی» توضیح داد: «از ماه تا ماهی» چهارمین مجموعه شعر من به حساب می‌آید و دربرگیرنده 46 قطعه غزل سروده شده طی سال‌های 1386 تا 1388 است. مضامین عاطفی، مذهبی و اجتماعی درون‌مایه این سروده‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره با سه مجموعه پیشینش تاکید کرد: شعرهای مجموعه جدیدم از نظر مفهومی و ساختار متمرکزتر شده‌اند. در این مجموعه بیت‌ها با استفاده از یک تصویر ذهنی نه چندان واضح در فضای غزل کلاسیک به یکدیگر ارتباط یافته‌اند.

این شاعر، واژگان غزلش را واژگانی امروزی خواند و تصریح کرد: غزل‌های من از نظر ساختار با غزل فرم و غزل روایی تفاوت شایانی دارند.

صفایی در ادامه، از انتشار بخشی دیگر از شعرهای اخیرش در مجموعه‌ای مجزا خبر داد و گفت: سروده‌هایی که برای این مجموعه در نظر گرفته‌ام، اغلب غزل‌هایی روایی و ساختمندند و به شیوه‌ای نمادین، مضامین و دغدغه‌های فکری مدنظر من‌را مطرح می‌کنند.

وی افزود: این مجموعه توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است و با عنوان احتمالی «ابرها چه خیالات درهمی دارند» منتشر خواهد شد. 

این شاعر در پاسخ به این پرسش که کارگاه‌های شعر چه تاثیری بر زبان شعر شاعران جوان دارند، توضیح داد: شعر نیز چون سایر هنرها در آغاز نیازمند ابزار کار و آشنایی با روش و فنون آن است. اگر شاعران خود را تنها به آموخته‌های چنین کارگاه‌هایی محدود نکنند، از تاثیرات مثبت آن بر زبان و ساختار شعر خود بهره‌مند و در غیراینصورت با آسیب‌های جدی در شعر روبرو می‌شوند.

پانته‌آ صفایی، متولد 1359 در شهر بروجن استان چهارمحال بختیاری و فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته مکانیک سیالات در دانشگاه کاشان است. وي از سال 1381 به فعالیت‌‌های ادبی روی آورد. صفایی مدتی عضو شورای شعر اداره کل ارشاد اصفهان بود و آثارش در بعضی از مطبوعات منتشر می‌شد.

نخستین کتاب شعر او «خوش به حال آهوها» که در سال 1386 منتشر شد، برگزیده کتاب سال شعر جوان، نامزد کتاب سال زنان و اثر برگزیده دومینی دوره جایزه ادبی «گام اول» در حوزه شعر کلاسیک بزرگسال شد. کتاب دیگرش «گریه‌های حوا» هم که مجموعه شعرهای آیینی او است، نامزد جایزه قلم زرین و نامزد کتاب سال زنان بود.

سومین مجموعه شعر صفایی با عنوان «دیشب کسی مزاحم خواب شما نبود؟» به مرحله دوم دهمین دوره جایزه کتاب فصل راه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط