پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
ارايه 200 نسخه از آثار خطي كتابخانه مجلس در اينترنت

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از ارايه 200 نسخه از نسخه‌هاي خطي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در پايگاه اطلاع‌رساني اين مركز تا يك ماه آينده خبر داد./

احسان‌الله شكرالهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين خبر، عنوان كرد: مجموعه اين كتاب‌هااز جمله نسخه‌هايي اند كه تا به حال فهرست‌ نشده‌ و اطلاعات آنها در اختيار كسي قرار نگرفته اند. 

وي با بيان اين كه «اين آثار پس از فهرست‌نويسي و تصويربرداري در  سايت اطلاع‌رساني كتابخانه مجلس قرار خواهند گرفت» تصريح كرد: امكان دانلود صفحات براي علاقه‌مندان و پژوهشگران، از جمله قابليت‌هايي است كه براي مراجعان به اين پايگاه نظر گرفته شده‌اند.

اين مصحح نسخ خطي، هدف از اين اقدام را حركتي اوليه‌اي و زمينه‌ساز براي فعاليت بزرگتري از سوي كتابخانه مجلس در زمينه ارايه تمامي آثار اين مركز در شبكه اينترنت خواند و متذكر شد: همان‌گونه كه كتابخانه مجلس در مقطعي تصميم به پذيرايي عموم مردم تنها با ارايه كارت ملي گرفت، تصميم دارد در طرحي بزرگ به سمت اطلاع‌رساني ديجيتالي حركت كند تا ديگر نيازي به مراجعه مستقيم مراجعان به كتابخانه نباشد و آنها بتوانند تمامي اطلاعات مورد نيازشان را از شبكه اينترنت بردارند. 

شكراللهي ارايه اين مجموعه 200 نسخه‌اي را طليعه‌اي براي تمامي آثار اين كتابخانه دانست و گفت: بسياري از آثار اين مجموعه را نسخه‌هاي قرآني‌ تشكيل مي‌دهند. محققان اين حوزه با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني اين كتابخانه، مي‌توانند پژوهش‌هاي قرآني خود را از اين طريق تكميل كنند. 

وي قديمي‌ترين نسخه كتابخانه مجلس را قرآن خطي منسوب به قرن سوم هجري خواند و درباره نحوه گزينش آثار اين مجموعه 200 نسخه‌اي اظهار داشت: گزينش آثاري را كه در اين مجموعه قرار مي‌گيرند، يكي از با تجربه‌ترين فهرست‌نگاران كتابخانه مجلس برعهده دارد.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در اين گزينش سعي شده است تنها به ارايه آثار منحصر به فرد و يگانه يا آثاري كه ارزش كمتري دارند، توجه نشود. بلكه در اين طرح اوليه، حد وسطي در نظر گرفته شده است كه بر مبناي آن آثار متوسط و خوبي از مجموعه نسخه‌هاي خطي ارايه و اطلاع‌رساني شوند.

كارشناس نسخه‌هاي خطي و مدرس اين حوزه در پايان خاطرنشان كرد: در اين رويكرد ميان‌رو، به وجوه‌ كاربردي آثار براي پژوهشگران و محققان حوزه نسخ خطي و منابع قديمي توجه بيشتري شده است.

شكراللهي زمان اطلاع‌رساني آثار اين مجموعه 200 نسخه‌اي را به موازات قرارگرفتن اين اطلاعات در شبكه داخلي پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي و تا يك ماه آينده پيش‌بيني كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط