پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۱
علي‌محمدي: انتشار كتاب‌هاي مفيد، انگيزه برگزيدگان كتاب فصل خواهد بود

مولف كتاب «مباني علوم و سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي» و برنده نهمين جايزه كتاب فصل (بهار 88) گفت: جشنواره‌هاي كتاب فصل، انگيزه ناشران و نويسندگان را بالا مي‌برد و آن‌ها را به سمت نوشتن و چاپ كتاب‌هاي مفيد و پر محتوا سوق مي‌دهد./

دكتر عباس علي‌محمدي برنده جايزه كتاب فصل با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: كتاب فصل باعث تشويق نويسندگان و ناشران مي‌شود و مولفان و ناشراني كه زحمت مي‌كشند و در عرصه كتاب كار مثبتي انجام مي‌دهند، به سمت انتشار كتاب پربارتر پيش مي‌روند.

وي كه در بخش جغرافيا، برنده نهمين جايزه كتاب فصل شده است خاطرنشان كرد: اين كتاب براي تمام كساني كه براي حل مسايل موجود در جهان واقعي در مقياس‌ها، مكان‌ها و موضوعات مختلف مانند شهرها، مناطق طبيعي، اتمسفر، اقيانوس‌ها يا موضوعات كلان مانند بررسي و مطالعه سيستم‌هاي فعال در كره زمين تلاش مي‌كنند، مفيد است.

استاديار گروه GIS دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين توسي يادآور شد: اين كتاب جغرافيايي اطلاعاتي را به خواننده ارايه مي‌دهد و در انواع مسايل و زمينه‌هاي كار در مكان‌ها و مقياس‌هاي مختلف از محلي گرفته تا منطقه‌اي، ملي و جهاني كاربرد دارد و از پايگاه‌هاي داده‌هاي مكاني در سطوح جهاني و قاره‌اي براي ارزيابي و بررسي بسياري از مسايل اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي استفاده مي‌شود.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: موضوع كتاب پايه‌اي بوده و سعي شده به زبان ساده و در عين حال، جامع بيان شود و اين به دليل استفاده موثر از سامانه اطلاعات جغرافيايي در حل مسايل برنامه‌ريزي و پياده‌سازي سامانه اطلاعات جغرافيايي در سازمان‌هاست.

كتاب «مباني علوم و سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي» به كوشش انتشارات سمت براي دانشجويان رشته سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي (گرايش سنجش از راه دور) در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري به عنوان منبع اصلي دروس «اصول سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي» و «تحليل مكاني- فضايي با سامانه اطلاعات جغرافيايي GIS» به ارزش ٣ واحد تدوين شده است.

مقدمه‌اي بر علوم و سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي، ذخيره سازي، نمايش و مديريت داده‌ها در كامپيوتر، سيستم‌هاي مختصات و زمين مرجع‌سازي در سامانه اطلاعات جغرافيايي، تحليل مكاني با سامانه اطلاعات جغرافيايي، مدل سازي با سامانه اطلاعات جغرافيايي، طراحي و مديريت سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي، استانداردها و زيرساخت داده‌هاي فضايي، مسايل تحقيقاتي و آينده سامانه اطلاعات جغرافيايي از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتاب پژوهشي اند.

عباس علي‌محمدي داراي دانشنامه كارشناسي و كارشناسي‌ارشد مهندسي منابع طبيعي از دانشگاه تهران و دانشنامه دكتري سنجش از دور و GIS در محيط زيست از دانشگاه نشنال استرالياست. تدريس دروس پردازش كامپيوتري و كاربرد تصاوير ماهواره‌اي، سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي، مدل‌سازي مكاني، زماني با GIS، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي و آمايش سرزمين در دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري دانشگاه‌هاي صنعتي خواجه نصير، تربيت مدرس، تهران و شهيد بهشتي در كارنامه آموزشي وي مشاهده مي‌شوند.

مشاوره و اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي مرتبط با كاربرد سنجش از دور GIS و انتشار مقالات در كنفرانس‌ها و مجلات علمي و پژوهشي داخل و خارج از كشور از جمله سوابق پژوهشي اوست. وي هم اكنون استاد يار گروه GISدانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين توسي است.

نهمين دوره جايزه كتاب فصل (ويژه بهار) به همت موسسه خانه كتاب و با حمايت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر سه‌شنبه 14 مهرماه در تالار حوزه هنري برگزار ‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط