پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
بررسی مسائل صنعت کاغذ و چاپ ایران در ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری»

ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» در شصت و نهمین شماره خود، مهم‌ترین مسائل صنعت کاغذ و چاپ کشور را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، شصت و نهمین شماره ماهنامه تحلیلی «دنیای سرمایه‌گذاری» با دو پرونده ویژه درباره کاغذ و صنعت چاپ منتشر شد. در پرونده کاغذ، گرانی و رکود بازار کاغذ و مقوا، وضعیت کارخانه کاغذ پارس و نیاز صنعت کاغذ به نوسازی در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی شده است.
 
«گرانی و رکود در بازار کاغذ و مقوا» عنوان گفت‌و‌گوی «دنیای سرمایه‌گذاری» با احمد شریفان،‌ رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران است. دربخشی از این گفت‌و‌گو درباره مهم‌ترین عوامل  گرانی کاغذ و مقوا در یک‌‌سال اخیر می‌خوانیم: «یکی از دلایل گرانی که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم، نوسانات در بازارهای جهانی بوده که مسبب آن جنگ روسیه و اوکراین است. هرتُن کاغذ در انواع مختلف بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار افزایش قیمت داشته و طبیعی است که این تورم به‌دلیل وارداتی بودن اقلام کاغذ و مقوا روی بازار تاثیر بگذارد.»
 
«دولت باید از صادرات بنگاه‌های کوچک حمایت کند» عنوان گفت‌و‌گو با فواد اسماعیل‌پور، مدیر‌عامل شرکت کاردو کارتن بوکان است؛ در بخشی از  گفت‌و‌گوی این فعال اقتصادی آمده است: «بنده یک کارآفرین جوان هستم که تمام سرمایه و عمرش را صرف کار و تولید کرده است؛ اما قبل از اینکه یک کارآفرین باشم خود را کارگر اقتصادی می‌دانم که مسائل و مشکلات تولید و صنعت را با گوشت و پوست لمس کرده است.

با احداث کارخانه برای جوانان اشتغالزایی کردم آن هم در منطقه‌ای که به‌دلیل محرومیت و بیکاری با آسیب‌های مختلفی همچون اعتیاد فقر و بزه مواجه است در مقابل این اقدام از نهادها و سازمان‌های دولتی می‌خواهم که از بنگاه‌های اقتصادی کوچک در مناطق محروم حمایت کنند و متاسفانه سیستم مدیریت همیشه متفاوت عمل کرد و حتی در بخش قانونگذاری منفعل عمل می‌کند و با وضع قوانین و آیین‌نامه‌های نامناسب مشکلات عدیده‌ای را پیش پای تولیدکنندگان می گذارد این موانع خصوصاً در حوزه صادرات بسیار محسوس تر هستند و توسعه مجموعه ایجاد خلل می کنند.»

سومین گفت‌و‌گوی این پرونده با عنوان «نوسازی صنعت کاغذ ایران نیازمند سر‌مایه‌گذاری خارجی است» به گفته‌های رضا امیدی، مدیر پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا، کارتن، فرآورده‌‌‌‌های سلولزی و ماشین‌آلات مربوطه اختصاص دارد. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است؛ «پیش خرید کردن کاغذ مازندران از سوی دولت اقدام خوبی است اما رسیدن به جایگاه تامین مصرف داخلی و صادرات، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و سریع است در حوزه صادرات تعامل قیمت و کیفیت تعیین‌کننده است. در این عرصه نباید دستوری رفتار کرد و انتظار داشت که کشورهای دیگر در هر شرایطی از ما کاغذ خریداری کنند. بازارهای جهانی جای رقابت است و تنها در صورتی می‌توان به صادرات امیدوار بود که تولیدات ایرانی از نظر کیفیت و قیمت قدرت رقابت با رقبای خود را داشته باشند.

درحال حاضر با وجود دستگاه‌های قدیمی حتی اگر تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که متوجه حوزه تجارت کشورمان است را نادیده بگیریم بعید می‌دانم که توانایی رقابت با تولیدکنندگان بزرگ کاغذ در جهان را داشته باشیم.»  
 
مدیرعامل گروه صنایع کاغذ پارس نیز در پرونده ویژه کاغذ به «دنیای سرمایه‌گذاری» گفت: «تولیدات کاغذپارس به ۲۳ نوع مختلف می‌رسد که در دسته‌بندی انواع محصولات صنعتی مواد بهداشتی و از همه مهمتر برای بسته‌بندی مواد خوراکی جامد و مایع کاربرد دارد.

توجه به کاغذ پارس و حمایت از آن از چند منظر حائز اهمیت است این کارخانه که از ابتدا دومین رتبه تولید کاغذ در کشور را داشته سال ۱۳۴۶ در شمال خوزستان با هدف استفاده از باگاسِ به جا مانده از کارخانه نیشکر هفت‌تپه تاسیس شد و گفته می‌شود، تولید سالانه آن بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کاغذ بوده است؛ مطابق با اظهارات مدیران کاغذ پارس این کارخانه در صورت تجهیز، ظرفیت تولید بیش از ۷۰ هزار تن کاغذ در سال را دارد و می‌تواند سهم زیادی در تامین کاغذ چاپ و تحریر کشور داشته باشد.»
 
نخستین مطلب از دومین پرونده ویژه «دنیای سرمایه‌گذاری» به روز «ملی صنعت چاپ» اختصاص دارد. در این گزارش با عنوان «ضرورت توجه به صنعت چاپ و حمایت از آن» با  احمد‌ ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، غلامرضا شجاع، مدیر‌عامل شرکت تعاونی لیتوگرافان، امیر‌هومن محمدی، مدیر‌عامل مجتمع چاپ و بسته‌بندی پارس، حمید‌رضا  خیر‌الهی، مدیر‌عامل شرکت سوپرواید، حامد دیلمی، مدیر‌عامل شرکت رکورد، سهیل رضا، مدیر‌عامل مجتمع پارت و علی مزرعتی، مدیر‌عامل مجتمع چاپ‌طلایی گفت‌و‌گو شده است.

غلامرضا شجاع در گفت‌‌و‌گو با دنیای سرمایه‌گذاری با عنوان «تامین نیاز  صنعت چاپ ایران به زینک در گروی حمایت دولت است» درباره مصرف سالانه زینک گفت:مصرف سالانه زینک، حدود چهار میلیون مترمربع در سال است که تماما وارداتی است، اما در زمینه تولید، شرکت تعاونی در دهه 60 و مجددا دهه 80 به‌طور جدی این موضوع را مورد بررسی قرار داد.»


حامد دیلمی مدیرعامل شرکت رکورد، درباره اینکه تصور گرانی چاپ دیجیتال تا چه حد واقعی است گفت: «گرانی و ارزانی، یک تعریف نسبی است که در نظام عرضه و تقاضا تعریف می‌شود. سه سال پیش ظرفیت چاپ یک ماشین دیجیتال ساعتی ۳۰ متر مربع بود و امروز این ظرفیت به ساعتی ۲۵۰ مترمربع رسیده است. تصوری که به شکل سنتی از چاپ دیجیتال وجود دارد تصور اشتباهی است چون صاحبان کسب و کار می‌دانند، بالا رفتن سرعت و حجم تولید، باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. اتفاقاً برخی از اقلام مصرفی چاپ دیجیتال مثل مرکب ارزان‌تر هم شده است. سه سال پیش مرکب مورد نیاز برای چاپ روی پارچه را لیتری ۵۴ دلار به فروش می رساندیم و امروز این قیمت به  8 دلار رسیده است. این تغییرات وابسته به میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار اتفاق می‌افتد.»

علی مزرعتی قهرودی، مدیرعامل مجتمع چاپ طلایی در گفت‌وگو با «دنیای سرمایه‌گذاری» درباره حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان کاغذ در کشور گفت: «صنایع کاغذ و مقوا در کشورمان بیشتر از هرچیز به نوسازی نیاز دارد و دولت باید در وهله نخست به تجهیز کارخانه‌های کاغذ‌سازی کمک کند.»

سهیل رضا، مدیرعامل مجتمع چاپ و بسته‌بندی پارت نیز به دنیای سرمایه‌گذاری درباره تامین مواد اولیه گفت: «۸۰ درصد از متریال مصرفی صنعت چاپ وارداتی است و کاغذهای تولید داخل فقط برای مصارف خاص مثل بسته‌بندی محصولات فست‌فودی کاربرد دارد به همین دلیل نوسانات ارز تاثیرات مستقیمی بر کار ما می‌گذارد.»

شصت و نهمین شماره ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در 124 صفحه با قیمت 100 هزار تومان از طریق اشتراک و نیز پایگاه خبری این نشریه به نشانی www.dsarmaye.ir  در دسترس علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها