چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
نکوداشت «دکتر برادران رفیعی» در مشهد برگزار می‌شود

نکوداشت دکتر علی‌محمد برادران رفیعی، رئیس اسبق دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، علی‌محمد برادران‌رفیعی 25 فروردین 1316 در مشهد به دنیا آمد؛ دوره ابتدایی را در دبستان‌های «بدر» در بالاخیابان و «15 بهمن» در کوچه رضوی‌ها گذراند. در این دوره با واسطه آقای ابوالحسن سررشته‌دار که از دوستان پدرش بود با انجمن پیروان قرآن و مرحوم علی‌اصغر عابدزاده آشنا شد. هم‌ زمان که جامع‌المقدمات را در بنای مهدیه واقع در چهارراه نادری(چهارراه شهدا) می‌خواند، به‌طور نامنظم سیکل اول را در دبیرستان شاهرضا (دکتر علی شریعتی) طی و در ادامه به دروس حوزی علاقه‌مند شد.

درس ادبیات را در محضر مرحوم ادیب در مدرسه خیرات‌خان و جامع المقدمات را نزد علامه محمدرضا حکیمی در مدرسه نواب پشت سر گذاشت.دیپلم ادبی را در مدرسه شبانه آقای مستوفی در کوچه جنت و به صورت شرکت در امتحانات متفرقه دریافت کرد و با تشویق اطرافیان موفق به دریافت دیپلم ریاضی نیز شد.

علی‌محمد برادران رفیعی با قبولی در کنکور، لیسانس زبان فرانسه را از دانشکده ادبیات مشهد اخذ و پس از ازدواج، برای ادامه تحصیل به دانشگاه سوربن فرانسه رفت و با دریافت مدرک دکترای روانشناسی به کشور بازگشت. در سال 1345 به عنوان مدرس دانشگاه همکاری‌اش را با دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد آغاز و در سال 1350 به عنوان استادیار روانشناسی، عضو رسمی هیئت علمی شد و در سال 1378 پس از 32 سال تدریس از دانشگاه فردوسی بازنشسته شد.

دکتر برادران رفیعی پس از پیروزی انقلاب مدتی سرپرستی بنیاد مستضعفان خراسان بود و سپس وارد آستان قدس رضوی شد؛ عضو هیت امنای آستان قدس، معاون فرهنگی آستان قدس رضوی و ایجاد و گسترش موسساتی همچون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، دانشگاه امام رضا(ع)، بنیاد فرهنگی رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مؤسسه چاپ و انتشارات، شرکت به‎نشر، موسسه فرهنگی روزنامه قدس، مرکز آفرینش‌های هنری از مهم‌ترین فعالیت‌های وی در حوزه اجرایی بود.

دکتر برادران رفیعی پس از چند دهه خدمت فرهنگی 21 شهریور 98 به دلیل بیماری سرطان دار فانی را وداع و در جوار بارگاه حضرت رضا(ع) به خاک سپرده شد.

آیین نکوداشت «دکتر علی‌محمد برادران رفیعی» رئیس اسبق دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی روز شنبه 22 مرداد ماه ساعت 10 صبح در محل باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها