یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
شهرستان همدان 2 کتابخانه عمومی روستایی دارد/مشارکت روستاییان در توسعه کتابخانه عمومی

فرماندار همدان با انتقاد از کمبود کتابخانه روستایی در شهرستان همدان، تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف با هم‌افزایی در راستای افزایش کتابخانه‌های عمومی گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان، به ریاست محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان همدان، حسن عرفانی‌مقدم، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، سعید محبیان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان و جمعی دیگر از مسئولان استان و شهرستان در کتابخانه عمومی شهید مظاهری شهر مریانج برگزار شد. 

محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان همدان در این نشست اظهار کرد: هدف اصلی ایجاد و تعریف امکانات مختلف و زیرساخت‌های فرهنگی، ارتقا سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه است. توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید براساس این هدف و موازی با هم پیش رود. اگر به دنبال رفع ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم باید سطح سواد، دانایی و آگاهی جامعه را ارتقا دهیم. 

وی افزود: در شهرستان همدان فضای فیزیکی کم نداریم و می‌توان با هم‌افزایی دستگاه‌ها به سمت ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی حرکت کنیم. آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی با همکاری یکدیگر به‌عنوان دستگاه‌های اصلی حوزه فرهنگ در این راستا و همکاری مشترک بیشتر گام بردارند. در شهرستان همدان تنها دو کتابخانه عمومی روستایی وجود دارد که باید آن را افزایش دهیم. افرادی هستند که حاضرند به‌عنوان خیر در راه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه گام بردارند. باید بتوانیم آن‌ها را شناسایی و جذب کنیم. باید ایجاد سالن‌های مطالعه از سوی بخش خصوصی را حمایت کنیم تا محیط‌های فرهنگی بیشتری شکل گیرد. در حال حاضر یک سالن مطالعه از سوی بخش خصوصی تاسیس و با استقبال مردم نیز مواجه شده است، البته ظرفیت گسترش آن همچنان وجود دارد. 

محمدی بیان کرد: با توجه به اقداماتی که اندیشیده شده، چهار کتابخانه عمومی در سطح شهر همدان در طول تعطیلات نوروزی به مردم خدمات ارائه می‌دهند. کتابخانه مرکزی، کتابخانه آزادی، کتابخانه شهیدان حجازی و کتابخانه فرهنگیان در طول تعطیلات آماده ارائه خدمات هستند. 

عرفانی‌مقدم، در این نشست بیان کرد: در حال حاضر با کمبود کتابخانه روستایی در شهرستان همدان مواجه هستیم. این در حالی است که استان همدان در مجموع در حوزه کتابخانه‌های روستایی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. در حال حاضر بنیاد علمی، آموزشی قلم‌چی برای احداث کتابخانه عمومی در روستای عبدالرحیم، اعلام آمادگی کرده است تا با مشارکت اهالی روستا نسبت به این کار اقدام کند. در روستای وفرجین نیز توسعه کتابخانه انجام شده و آماده افتتاح و بهره‌برداری است. 

محبیان، اظهار کرد: در شهرستان همدان،  27 کتابخانه عمومی شامل 21 کتابخانه نهادی و 6 کتابخانه مشارکتی در حال فعالیت هستند. 493 هزار و 138 نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها در اختیار اعضا قرار گرفته است. 17 هزار و 715 نفر نیز عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان هستند. با رایزنی که با بانک پاسارگاد صورت گرفته است، دو کتابخانه روستایی در سال آینده در شهرستان همدان احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین اهالی روستای عبدالرحیم نیز در حال انجام تعهدات خود هستند تا پس از رسیدن به مرحله لازم بنیاد قلم‌چی برای تکمیل کتابخانه این روستا ورود پیدا کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها