یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
بزرگداشت «برت فراگنر» ایرانشناس اتریشی برگزار می‌شود

یکصد و شصت و یکمین نشست این مؤسسه که با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. به بزرگداشت ایرانشناس برجستۀ اتریشی، برت فراگنر، اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یکصد و شصت و یکمین نشست این مؤسسه که با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. به بزرگداشت ایرانشناس برجسته اتریشی، برت فراگنر، اختصاص دارد.

در این نشست محمود جعفری دهقی، عضو هیئت‌علمی گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران، نصرت‌الله رستگار، پژوهشگر بازنشسته مؤسسه ایران‌شناسی آکادمی علوم اتریش، مارکوس ریتر، ایران‌شناس آلمانی و استاد تاریخ هنر اسلامی دانشگاه وین، علی شهیدی، عضو هیئت‌علمی گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران، سعید فیروزآبادی، مترجم و پژوهشگر، و کریستوف ورنر، ايران‌شناس و مدیر بخش ایران‌شناسی دانشگاه بامبرگ آلمان، سخن خواهند گفت و مدیریت جلسه نیز به عهده فریبا افکاری، پژوهشگر، مدرس نسخ خطی و رئیس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، است.

برت فراگنر (متولد 27 نوامبر ۱۹۴۱) تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۹۶۰ در رشته‌های شرق‌شناسی، ترک‌شناسی، عرب‌شناسی و ایران‌شناسی، و نیز قوم‌شناسی و اسلام‌شناسی در دانشگاه وین آغاز کرد. «تاریخ شهر همدان در شش سده‌ نخست هجری» عنوان پایان‌نامه‌ دکترای فراگنر بود که در سال ۱۹۷۰ به دانشگاه وین ارائه شد. «ادبیات خاطره‌نویسی به مثابه منبعی در خدمت تاریخ نوین ایران» عنوان رساله‌ فوق دکترای او بود که در سال ۱۹۷۷ به پایان رسید و در سال ۱۹۸۰ انتشار یافت. وی در مقاطع متعددی در ایران به سر برد.

فراگنر در ژوئیه ۲۰۱۰ جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار را به پاس ترویج فرهنگ و تاریخ ایران در فرهنگستان علوم وین دریافت کرد و در سال ۱۳۸۳ نیز منتخب چهارمین همایش چهره‌های ماندگار ایران شد. او در روز پنجشنبه (بیست و پنجم آذرماه ۱۴۰۰ـ شانزدهم دسامبر ۲۰۲۱) در وین از دنیا رفت.

مراسم بزرگداشت برت فراگنر از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب که با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه 27 بهمن‌ماه 1400، ساعت 18، از طریق پخش زنده (live) در اینستاگرام مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب به نشانی  @mirasmaktoobبرگزار خواهد شد.

بخشی از سخنرانی‌های این مراسم، در روز برگزاری، به صورت ضبط ‌شده در اینستاگرام بارگذاری خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها