چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
افتتاح دو کتابخانه روستایی و شهری در دهه فجر /شیراز مهیای میزبانی جشنواره رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در دومین جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز گفت: دو کتابخانه روستایی و شهری در دهه فجر در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، دومین جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس، به ریاست کیوان نیازی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس و با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، رحمان هادی‎پور، رئیس شورای اسلامی استان و اعضای حقیقی انجمن برگزار شد.
 
کیوان نیازی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس در این نشست با اشاره به اینکه باید برای کتابخوان کردن مردم برنامه‌ریزی کرد، گفت: در بیشتر نشست‌ها موضوع جلسات، توسعه فیزیکی فضاهای فرهنگی و زیرساخت‌هاست؛ اما لازم است در کنار این موارد به بحث ترویج فرهنگ نیز توجه داشته باشیم. کتاب خواندن، بحث اجتماعی و فرهنگی است؛ اگر بزرگترین کتابخانه را هم ایجاد کنیم تضمینی برای کتاب‌خواندن مردم نیست.
 
او با اشاره به اینکه پرداخت سهم قانونی کتابخانه‌ها از شهرداری‌ها، به ویژه شهرداری شیراز پیگیری می‌شود، گفت: مشکلات کتابخانه‌ها مرتب رصد و نیازهای زیرساختی باید در نشست‌هایی با حضور مسئولان و متخصصان امر پی‌گیری شود. لازم است از ظرفیت مساجد، مدارس و فرهنگسراها برای توسعه کتابخانه‌ها استفاده کنیم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به مصوبات پیشین این انجمن، عنوان کرد: اختصاص اعتبار به پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی با پیشرفت بیش از 70 درصد از جمله مصوبات انجمن بود که این موضوع در استان در حال پی‌گیری است.
 
روح‌الله منوچهری در ادامه به دو پروژه قابل افتتاح در دهه فجر اشاره کرد و گفت: پروژه کتابخانه عمومی روستای شیخ عبود شهرستان بیضا با اعتبار 7 میلیارد و هفتصد میلیون ریال و کتابخانه شهر مظفری کوار از شهرهای فاقد کتابخانه استان نیز با اعتباری 21 میلیارد ریال آماده شده که در صورت تامین نیروی انسانی، این دو کتابخانه در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.
 
کلنگ‌زنی کتابخانه عمومی روستای «ده خیر» داراب
وی با اشاره به اینکه هر دو کتابخانه با همت خیرین راه‌اندازی شده است، گفت: پروژه کتابخانه عمومی روستای «ده خیر» داراب نیز در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود که این پروژه نیز با کمک خیرین ساخته خواهد شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه  به برگزاری همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی اشاره و اضافه کرد: این همایش در سطح بین‌المللی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در حال برگزاری است که میزبانی آن بر عهده شهر شیراز است و کمیته علمی آن از کشورهای مختلف هستند. دو برنامه خدمات برون‌کتابخانه‌ای و جایزه طراحی خدمت نیز در کنار این رویداد برنامه‌ریزی شده است.
 
او با اشاره به اینکه هدف از این رویداد طراحی خدمات جدید در کتابخانه‌ها متناسب با نیاز بومی هر منطقه است، تصریح کرد: همایش در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. انتظار داریم در این همایش حداقل ۱۰ خدمت جدید به کتابخانه‌های عمومی اضافه شود.
 
منوچهری در پایان با اشاره به اینکه امسال یازدهمین دوره جشنواره ملی رضوی به همت کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، عنوان کرد: در این دوره از کل کشور بیش از یک میلیون نفر و از استان فارس 76هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.
 
یادآور می‌شود: برنامه‌ریزی‌ها بر این است که اختتامیه جشنواره ملی رضوی در شیراز، سومین حرم اهل بیت برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها