یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
یادآوری «زخم کاری» حسینی‌زاد در شماره جدید «آزما»

صد و شصتمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی «آزما» شامل نقد و نظر درباره خانلری، عقاب آشیان فرهنگ و ادب ایران و گفت‌وگوهایی با اهالی قلم از جمله ناصر فکوهی، بلقیس سلیمانی، لیلی گلستان و محمود حسینی‌زاد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بخش «یادداشت سردبیر» این شماره آزما به زندگی و آثار «میکس تئودوراکیس» مردی که با موسیقی‌اش روح یونان بود، پرداخته شده است و بخش «در همین حوالی» نیز به مقاله‌هایی از هوشنگ هوشیار با نام‌های «بیابان را سراسر مه گرفته است» و «در سایه سار آفتاب» و نیما جعفرزاده با عنوان «کاسه‌ای پر از خون بشریت مظلوم» اختصاص دارد.

در این شماره همچنین به مناسبت درگذشت صفدر تقی‌زاده، نویسنده و مترجم صاحب‌نام، یادداشت‌هایی از اسدالله امرایی و هوشنگ اعلم درباره سبک ترجمه و نوشتار آن مرحوم آمده است.

بخش «پرونده» این شماره آزما به گپ‌وگفت‌هایی با محمود حسینی‌زاد درباره کتاب و سریال «زخم کاری»، لیلی گلستان در خصوص برنامه‌های قرهنگی وزارت ارشاد، ناصر فکوهی درباره دولت‌ها و تصاحب فرهنگ‌ها و بلقیس سلیمانی درباره سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است.

بخش «یاد» این شماره نیز شامل دل‌نوشته‌هایی درباره جلال ستاری به قلم ناصر فکوهی، حوریه سپاسگزار و ماهرخ ابراهیم‌پور است و در قسمت «نقد و نظر» نیز آرش امین گذری بر اندیشه و اشعار پرویز ناتل خانلری به مناسبت سالروز درگذشت وی دارد. همچنین در بخش «نگاه» نیز مقاله‌هایی از غلامرضا امامی و رضا خاکی‌نژاد درباره سبک شاعری و نیز خاطره‌هایی از زندگی خانلری گنجانده شده است.

از دیگر مباحث این شماره آزما می‌توان به بررسی کتاب «آفریده‌های یک روز» اثر یالوم از چهره‌های مشهور روانشناسی مدرن جهان و نگاهی به آثار سینمایی اینگمار برگمان اشاره کرد.

بخش «نیم نگاه» این شماره آزما نقد و بررسی مجموعه شعر «سرگردانی در آیینه های شکسته» اثر محمدعلی شاکری یکتا را شامل شده و در قسمت «شعر خودمان» آثاری از واهه آرمن، علیرضا بهرامی و چند شاعر دیگر این مرز و بوم آورده شده است.

«شعر دیگران» این شماره آزما شامل بررسی کتاب «کدام شبح گناه، بی آوا و بی زبان» به قلم سودابه فضایلی است که این اثر خواننده را در دنیای شعر مدرن در یک دوره صدساله غرب سیر و سفر می‌دهد.

بخش «در حوالی صحنه» شقایق عرفی‌نژاد نگاهی به بیانیه‌هایی در دفاع از هویت و آبروی اهالی هنر و تئاتر دارد. همچنین در این شماره دو داستان ایرانی به نام‌های «رسوب» و «بعضی چیزها تو زدگی» و در داستان خارجی نیز آثاری از مگ پلیچو، میخاییل وویتک، ترنا الیزابت بل، استیسی ریشتر و دان شی آمده است.

شماره 160 مجله «آزما» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی ندا عابد و سردبیری هوشنگ اعلم در 74 صفحه و به‌بهای 35 هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها