چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۲
دلایل سختگیری در داوری آثار رسیده به جایزه جلال

اندیشه جلال آل‌احمد به لحاظ بنیه علمی و جایگاه اجتماعی او در هنر، در تقابل با نگاه غرب به شرق قرار گرفت. بنابراین، نوع تفکر جلال، مبنای اخذ معیارهای ظریف و سختگیرانه برای طرح‌ریزی شیوه‌های داوری و قضاوت آثار رسیده به این جایزه‌ است.

هادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با برشمردن ملاک‌های ارزشگذاری جایزه جلال آل احمد، گفت: در حوزه‌های مختلفی چون ادبیات، رمان، تاریخ‌نگاری و مستندنگاری، معیارهای متنوعی در ارزش‌گذاری آثار رسیده از سوی هیئت علمی جایزه و داوران به تصویب رسید.

هادی ادامه داد: ظهور خلاقیت در اثر، ارتقای زبان با توجه به بنیان‌های تاریخی زبان فارسی، اهمیت موضوع کتاب، پیوند اثر با گستره خلاقیت‌های هنری‌، ماخذشناسی و پژوهشی بودن، از مواردی بود که برای داوری اثر در شورای علمی مطرح و تصویب شد. هم‌چنین بارمی بیست نمره‌ای نیز برای رای شخصی داور در نظر گرفته شد. 

وی درباره دلایل تفاوت داوری آثار در این جایزه به نسبت دیگر جایزه‌ها خاطرنشان کرد: داوران این جایزه به معیارهایی چون ویژگی‌های زبانی آثار، نگاه خاص نویسنده به موضوعات، نقش کتاب در ارتقای فرهنگ ملی، پاسخ نویسنده به نیازهای اجتماع، تامین آگاهی در حوزه ساختار ادبی و چگونگی مراجعه به اسطوره‌ها در پرداخت ادبی اثر نظر دارد. طبیعی است که "مجموع این موارد در کنار هم"، در داوری همه جوایز ادبی دخیل نیست.  

این هنرمند خاطرنشان کرد: پیشینه‌کاوی، تبارشناسی، پرداختن به مفاهیم و موضوعاتی در تاریخ و ادبیات و هنر که  خاستگاه فرهنگی، هنری و آیینی و ملی کشور را در بر داشته باشند نیز، از ملاک‌های دیگر در گزینش آثار برگزیده جایزه جلال بوده‌اند.

به گفته هادی، وقار و نقش‌آفرینی شخصیت ادبی و هنری زنده یاد جلال آل احمد به گونه‌ای است که خودبه‌خود به برگزیده این جایزه تشخصی ویژه خواهد بخشید. 

وی تاکید کرد: جلال شخصیتی ضدانفعال بود که بعد از کودتای 1332 و در دوران حاکمیتی یاس زده، در فضای اندیشه متعهد شد و متعهدانه ادبیات مقاومت را پایه‌ریزی کرد. 

هادی ادامه داد: اندیشه جلال آل‌احمد به لحاظ بنیه علمی و جایگاه اجتماعی خاصی که در عالم هنر داشت، در تقابل با نوع نگاه غرب به شرق قرار گرفت. دو کتاب ارزشمند او یعنی «در خدمت و خیانت روشنفکران» و «غربزدگی»، مانیفیست جلال آل‌احمداند. بنابراین، حوزه‌های فکری وی مبنای معیارهای ظریف و سختگیرانه داوران جایزه جلال آل‌احمد برای رسیدن به حقیقت داوری و قضاوت صریح قرار گرفته است.

این نویسنده یادآور شد: اهدای این جایزه در اولین دوره خود، نوعی سنگ بنا برای برپایی بهتر آن در دوره‌های بعدی است. بنابراین باید نحوه برگزاری جایزه جلال و معیارهای داوری در آن، به نحوی که شایسته است، معرفی و مطرح شود.

وی در پایان اضافه کرد: قضاوت‌ نهایی پس از اعلام نتایج به عهده رای و نگاه مخاطبان و خوانندگانی خواهد بود که با آثار برگزیده این جایزه مواجه می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها