یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
گرامیداشت توران میرهادی در دومین سال درگذشتش

آیین گرامیداشت توران میرهادی، جمعه (25 آبان‌ماه) در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین گرامیداشت توران میرهادی، یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار سده کنونی ایران در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان، به مناسبت دومین سال درگذشتش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
 
در این مراسم که جمعه (25 آبان‌ماه) برگزار می‌شود اعضای فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و خانواده توران میرهادی حضور خواهند داشت.
 
تابستان امسال نیز فیلم مستند «توران خانم» در کتابخانه ملی به نمایش گذاشته شد.
 
توران میرهادی، متولد ۱۳۰۶ و استاد ادبیات کودکان، نویسنده، متخصص آموزش و پرورش و یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی بود که بیش از ۶۰ سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشید و در این روند یکی از چهره‌های تاثیرگذار بود و به همراه همسرش به مدت ۲۵ سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ اداره کرد. همچنین او یکی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک است و از سال ۱۳۵۸ نیز سرپرستی تدوین و تالیف «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را برعهده داشت. این شخصیت فرهنگی از سوی موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است. از آثار وی می‌توان به «دو گفتار درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه»، «کتاب کار مربی کودک»، «برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان»، «جستجو در راه‌ها و روش‌های تربیت»، «تعلیمات اجتماعی سوم دبستان»، «راهنمای تدریس کتاب تعلیمات اجتماعی سوم دبستان»، «دو گفتار (کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه)» و «آنکه رفت، آنکه آمد» اشاره کرد.
 
توران میرهادی در 18 آبان 1395 بر اثر سکته مغزی در بیمارستان درگذشت و در امامزاده عبدالله شهر ری به خاک سپرد شد.
 
آیین گرامیداشت توران میرهادی، ساعت 16 جمعه (25 آبان‌ماه) در تالار قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران واقع در اتوبان حقانی برگزار می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها