چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
رمان کودک در کشورمان تجربه تازه‌ای است/ در ادبیات کودک موضوع و جذابیت حرف اصلی را می‌زند

مصطفی خرامان، نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که رمان کودک در ایران تجربه تازه‌ای است، گفت: نوشتن رمان کودک کار بسیار مشکلی است زیرا هم باید دایره واژگان محدود کودکان رعایت شود و هم باید به گونه‌ای پرداخته شود که حجم آن بیشتر از پنج هزار کلمه نباشد. از سویی دیگر باید جذابیت‌های یک رمان کودک را داشته باشد.

خرامان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به تلاش‌های نویسندگان کودک برای تولید رمان اظهار کرد: رمان کودک از جمله موضوعاتی است که در کشور ما نوپاست و نویسندگان به تازگی به آن پرداخته‌اند. پیش از این آثاری در قالب رمان نوجوان داشتیم که کاملا با رمان کودک متفاوت است. این تفاوت هم در حجم و محتواست هم در تصویرسازی و موضوع.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: ما چند دهه‌ای است که با رمان‌های خارجی نوجوانان و سپس کودکان آشنا هستیم، اما رمان نوجوان ایرانی و به ویژه رمان کودک ایرانی برایمان تجربه‌ به نسبت تازه‌ای است. این فرایند تازه با نگاهی به تجربه‌ نویسندگان خارجی آغاز شده، اما در طول مسیر، راه خود را از تجربه‌ آن‌ها جدا کرده و مشخصات ویژه‌ای یافته ‌است. 

نوشتن رمان کودک کار مشکلی است
وی توضیح داد: رمان کودک در حقیقت یک داستان بلند است و از نظر حجم با رمان‌هایی که برای نوجوانان نوشته می‌شود تفاوت‌ دارد. نویسنده باید رمان کودک را در حجم کمتری نسبت به آنچه معمولا برای رمان در نظر گرفته می‌شود بنویسد. البته باید توجه داشت که نوشتن رمان کودک کار بسیار مشکلی است زیرا هم باید دایره واژگان محدود کودکان رعایت شود و هم به گونه‌ای پرداخته شود که حجم آن بیشتر از پنج هزار کلمه نباشد. از سویی دیگر باید جذابیت‌های لازم را داشته باشد. 

موضوع؛ مهم‌ترین عنصر در رمان کودک
نویسنده «آرزوی سوم» از موضوع به عنوان مهم‌ترین عنصر رمان کودک یاد کرد و گفت: نمی‌توان از همه موضوعاتی که در سنین بالاتر از آن استفاده می‌شود بهره برد. به طور مثال اعتیاد، فقر، فحشا، عشق و موضوعاتی از این نظیر قابل استفاده در رمان کودک نیستند. به طور کلی موضوعات باید جذاب و آموزنده باشد و برای کودک حرفی و پیامی داشته باشد، از این‌رو دست نویسنده در این باره باز نیست.

خرامان ادامه داد: البته در نوشتن رمان کودک باید به ژانرهای مختلف و مورد علاقه کودکان مانند فانتزی، طنز یا وحشت توجه کرد زیرا بچه‌ها از خواندن این رمان‌ها لذت برده و می‌توانند از فضای واقعی و رئال زندگی‌شان مدتی رها شوند.

وی با اشاره به این‌که رمان کودک باید طوری نوشته شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد، افزود: لزوما نمی‌توان گفت که حجم زیاد داستان کودکان را از خواندن آثار بلند یا همان رمان کودک باز می‌دارد، اگر رمانی برای کودک جذابیت داشته باشد می‌تواند او را تا پایان داستان نگه دارد. به طور کلی حجم رمان کودک یک ششم حجم رمان نوجوان است که البته بسیاری از حجم آن را هم تصاویر تشکیل می‌دهد. بنابراین خواندن حدود پنج هزار کلمه در قالب یک رمان کودک جذاب برای بچه‌ها کار سخت و خسته‌کننده‌ای نخواهد بود. 

باید تلاش کنیم رمان خوب و باکیفیت تولید کنیم
خرامان در ادامه به راه‌اندازی پروژه‌ای برای تهیه رمان کودک در انتشارات افق اشاره کرد و گفت: ما رمان کودک تالیفی کم داریم از این‌رو با برخی  نویسندگان تصمیم گرفتیم اقدام به تولید رمان کودک خوب و با کیفیت برای بچه‌ها کنیم. بنابراین در نشر افق گروهی تشکیل داده‌ایم به نام گروه رمان کودک که شامل نویسندگانی مانند آتوسا صالحی، مژگان کلهر، سیدنوید سیدعلی‌اکبر، مهدی رجبی، فرهاد حسن‌زاده و محمدرضا شمس که در صدد تولید مجموعه‌های رمان‌ کودک است و معمولا رمان‌ها در جلساتی که به صورت ماهیانه در گروه تشکیل می‌شود، خوانده می‌شود و سایر اعضا نظرات خود را در مورد آن بیان می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم آثار خوب، باکیفیت و جذاب برای کودکان تولید کنیم تا بتوانیم مخاطبان را به خریدن و خواندن کتاب‌های تالیفی تشویق کنیم.

وی در ادامه به جدیدترین اثرش در حوزه رمان گفت: به تازگی رمانی با عنوان «بازجویی خانواده قلندری» برای نوجوانان نوشته‌ام که به زودی توسط انتشارات افق منتشر خواهد شد. موضوع این رمان اجتماعی است و رویکرد پلیسی دارد و درباره دزدی صحبت می‌کند که از بانک دزدی می‌کند اما مدل آن با همه دزدی‌ها فرق دارد و پلیس می‌خواهد بداند چه اتفاقی افتاده است. این رمان در عین حالی که رئال، کاملا اجتماعی و به‌روز است رگه‌هایی از طنز و فانتزی هم دارد.

نویسنده «دست‌های رنگی» افزود: برای کودکان هم کتابی تصویری با عنوان «کلاه حصیری» دارم که مدتها پیش نوشته بودم، اما در فرایند تصویرسازی مانده بود. این کتاب داستانی تصویری با موضوع جنگ است که به زودی توسط انتشارات افق منتشر خواهد شد.

مصطفی خرامان، متولد تهران و نویسنده کودک و نوجوان است. وی آثاری مانند «بچه‌هاى كلاس آخر»، «نوزده غلام، نوزده كاسه»، «فرشته‌ها از كجا مى‌آيند؟»، «فصل زرد»، «ماجراهای پسر سرکار عبدی» و «شبگرد ناشى» را در کارنامه‌اش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها