چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
رسانه‌ها نقش موثری در کتابخوانی دارند

غلامرضا کاظمی‌دینان، عضو شورای سیاستگذاری روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه در میان جامعه ایرانی گفت: رسانه‌های عمومی مکتوب و غیرمکتوب به عنوان مکمل فعالیت روابط‌عمومی‌ها نقش موثری در تشویق و ترغیب مردم به مطالعه و کتابخوانی دارند و در این میان برنامه‌های متعددی برای این شورا پیش‌بینی کرده‌ایم./

کاظمی‌دینان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: اگر رسانه‌ها در کنار روابط‌عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حوزه رسانه در کشور قرار گیرند، می‌توانند کتابخوانی را به شیوه‌‌ای جدید و رویکردی نوین در جامعه گسترش دهند.

وی ادامه داد: باید شرایط و زمینه‌ معرفی کتاب‌های خوب و ارزشمند در رسانه‌های کشور فراهم شود، می‌توان خلاصه‌ جذاب یک کتاب را در رسانه‌ها منتشر یا جدیدترین کتاب‌های تازه منتشرشده را در قالب خبر اطلاع‌رسانی کرد.

مدیر باشگاه مدیریت ارتباطات همچنین به فعالیت خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به عنوان رسانه‌ای تخصصی در حوزه کتاب، اشاره کرد و یادآور شد: این خبرگزاری، یکی از ضروریات فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی است و در دوره‌ای که خبرگزاری‌ها در رشته‌ها و شاخه‌های گوناگون و تخصصی فعالیت می‌کنند، کتاب می‌تواند در اطلاع‌رسانی اخبار کتاب نقش پررنگ و ویژه‌ای ایفا کند.

کاظمی‌دینان فعالیت خبرگزاری کتاب ایران را سرمنشاء فعالیت دیگر خبرگزاری‌ها دانست و گفت: اگر فردی می‌خواهد از مسایل اقتصادی، اجتماعی، علمی و... بهره‌مند شود باید کتاب‌های جدید و تازه این حوزه‌ها را مطالعه کند و در این میان «ایبنا» وظیفه‌ای خطیر برای معرفی تازه‌های کتاب دارد.

وی همچنین درباره پایین بودن آمار سرانه کتابخوانی در کشور، عنوان کرد: کتاب امروز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و بخش اعظم مردم با کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته‌اند، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی یا حتی آسیایی مردم در فاصله رسیدن به محل کار یا خانه، کتاب‌های جیبی کم‌حجمی را در اتوبوس‌، مترو یا قطار مطالعه می‌کنند و مردم ما ترجیح می‌دهند یا موسیقی گوش بدهند یا کاری انجام ندهند.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات با بیان این ‌که فرهنگ کتابخوانی در مکان‌های عمومی در کشور ما کمتر جا افتاده‌است، افزود: در سال‌های پیش در اتوبوس‌ها مکانی برای قرار دادن کتاب اختصاص دادند که به مرور زمان این طرح فراموش شد و در این میان احیای دوباره برخی از این طرح‌ها در داخل متروها یا اتوبوس‌ها باید سرلوحه فعالیت رسانه‌ها و روابط‌عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

به گفته وی، این طرح‌ها می‌تواند در قالب همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که ظرفیت‌های ارزشمندی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی دارند اجرایی شوند.

کاظمی‌دینان در بخش دیگر سخنان خود به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگ‌سازی برای ترغیب مردم به کتابخوانی اشاره کرد و یادآور شد: اختصاص بودجه‌ برای اطلاع‌رسانی اخبار کتاب و کتابخوانی در قالب همکاری با خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و... حرکتی ضروری است که باید به صورت مداوم و مستمر در طول سال و به همراه برنامه‌های متنوع انجام شوند.

این عضو شورای سیاستگذاری روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سختی‌های کار در حوزه‌های ارتباطی نیز گفت: هدایت افکار عمومی و تجمیع ظرفیت نهادهای مختلف برای حرکت مردم در مسیر کتاب و کتابخوانی نیازمند زمان است و با کارهای ضربتی و کوتاه مدت به نتیجه نخواهیم رسید و نیازمند برنامه‌های بلند مدت هستیم.

وی همچنین از تقویت فعالیت روابط عمومی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این شورا نام برد و گفت: وظیفه اصلی روابط‌ عمومی، اطلاع‌‌رسانی و ارتباط برقرار کردن است و وزارت ارشاد به عنوان متولی حوزه روابط عمومی، وظیفه دارد به روابط عمومی و رسانه‌ها توجهی ویژه‌ داشته باشد.

کاظمی‌دینان با بیان این‌که فرهنگ‌سازی برای تشویق به کتابخوانی دیگر وظیفه این شوراست، گفت: این فرهنگ‌سازی می‌تواند با استفاده از ابزارهای مختلف مانند رسانه‌ها انجام شود و رسانه‌ها نیز به دلیل تاثیرگذاری بر قشر عظیمی از مردم می‌توانند در ترغیب مردم به سوی کتاب نقش موثری ایفا کنند.

به گفته وی، یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که قشر جوان ما به مطالعه کتاب روی نیاورده‌اند و مشکل از آنان نیست بلکه اشکال از فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه است که نتوانسته‌اند جایگاه کتاب و کتابخوانی را به جوانان معرفی کنند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته در احکامی جداگانه، بابک دربیکی، یونس شکرخواه، محمد سلطانی‌فر، مسعود کوثری، سید جعفر جوادی، غلامرضا کاظمی‌دینان، رحیم خستو، محمدرضا دربیگی‌نامقی و افشین محمدی را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منصوب کرد.

برخی از این افراد از استادان و پیشکسوتان علوم ارتباطات اجتماعی هستند و تالیفات و ترجمه‌هایی را در حوزه رسانه به رشته تحریر در آورده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها