سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵

مديركل اطلاع‌رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، يكي از ماموريت‌هاي اصلی اين سازمان را ساماندهي منابع اطلاعاتي موجود در كتابخانه ملي مي‌داند. وي مي‌گويد: طرح فهرست‌‌نويسي منابع با هدف قرارگرفتن در مخازن و دسترسي اعضا به آن، اولويت تمام بخش‌هاي كتابخانه ملي است./

دكتر فريبرز درودي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: تمام منابع اطلاعاتي موجود در كتابخانه ملي اعم از كتابي و غير كتابي كه هنوز ساماندهي نشده، به زودي براي قرار گرفتن در مجموعه‌ها و مخازن، فهرست‌نويسي مي‌شوند.

وي اظهار كرد: كتابخانه ملي ايران داراي يك مخزن كتاب‌هاي در انتظار (waiting list) است كه در آن تمام كتاب‌هاي خريداري شده بخش‌هاي مختلف قرار دارند. براساس طرح ساماندهي، تمام منابع خريداري شده به سرعت فهرست‌نويسي اوليه مي‌شوند تا براي امانت‌دهي وارد مخازن كتابخانه شوند.

مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: مجري طرح ساماندهي اوليه منابع، بخش اطلاع‌رساني است و ساير بخش‌ها به آن كمك مي‌كنند. البته به مرور اين منابع توسط مديريت پردازش، سازماندهي كامل مي‌شوند.

درودي با اشاره به اينكه بخش‌ منابع غير كتابي نيز داراي منابع ساماندهي نشده اند، افزود: اکنون بخشي از منابع غيركتابي چون عكس، بروشور، جزوه،‌ اعلاميه، پوستر و نظاير آن در مسير فهرست‌نويسي اوليه قرار گرفته است.

وي يكي از طرح‌هاي آتي مديريت اطلاع‌رساني كتابخانه ملي ايران را توسعه مرجع مجازي دانست و گفت: اين مرجع مجازي امكاني از طريق ايترنت و ايميل براي پاسخ‌دهي به سوالات پژوهشي و غيرپژوهشي اعضاي كتابخانه فراهم مي‌كند.

وي افزود: سوالات اعضاي كتابخانه از سطوح ساده تا پيشرفته و پژوهشي مورد بررسي كتابداران مرجع قرار گرفته و كتابداران پاسخ مناسب را پس از بررسي، به نشاني ايميل اعضا ارسال مي‌كنند. بنابراين براي تسهيل ارتباطات در تلاش براي توسعه مرجع مجازي به شكل گفت‌‌وگوي آن‌لاين اعضا و كتابداران هستيم.

درودي، تامين كسري منابع اطلاعاتي و شناسايي آثار مورد نياز در حوزه كتاب و نشريات را از ديگر طرح‌هاي مديريت اطلاع‌رساني كتابخانه ملي ايران برشمرد و گفت: تلاش داريم تا كتاب‌هاي مورد نياز اين بخش را خريداري يا از طريق مبادله با ديگر مراكز تامين كنيم.

وي يادآور شد: كل منابع موجود در بخش اطلاع رسانی كتابخانه ملي ايران شامل پنج ميليون مدرك كتابي، غيركتابي و نشريه است كه اكنون در حال بررسي ركوردها و شناسايي كسري‌هاي منابع و سپس خريداري يا تبادل آثار با كتابخانه‌هاي ديگريم.

درودي درباره ارتباط كتابخانه ملي ايران با ساير سازمان‌هاي مرتبط گفت: ارتباط كتابخانه ملي با ساير نهادها به منظور استفاده از مراكز تحقيقاتي و پژوهشي و كتابخانه‌هاي بزرگ براي تبادل اطلاعات، تجهيز منابع و استفاده از تجارب يكديگر صورت مي‌گيرد.

وي يادآور شد: اين ارتباط با برخي از دانشگاه‌هاي بزرگ و پژوهشگاه‌ها نيز برقرار شده و به مرور زمان توسعه خواهد يافت.

درودي با تاكيد بر اهميت راه‌اندازي بخشي با عنوان سراي پژوهش در كتابخانه ملي ايران گفت: اين بخش براي بهبود جايگاه پژوهشگران با ارايه امكانات فوق‌ برنامه چون تامين كتاب، فضاي اختصاصي، اينترنت، تلفن و ... در سالن‌هاي تخصصي كتابخانه ملي ايران راه‌اندازي شده است.

وي با اشاره به اينكه سراي پژوهش كتابخانه ملي ايران داراي تعداد مشخصي اتاق است، افزود: اين بخش با 16 اتاق ويژه هم‌اكنون در كتابخانه ملي فعال شده و به پژوهشگران سرويس مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها