پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
پیش‌بینی فروش 6 میلیون پوندی یک برگ از شاهنامه طهماسبی در حراج ساتبیز

پیش‌بینی می‌شود یک برگ از شاهنامه شاه طهماسب در حراج ماه آینده ساتبیز بین 4 تا 6 میلیون پوند به فروش برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، بر اساس گزارش ساتبیز، یک برگ از شاهنامه شاه طهماسب، یکی از بهترین نسخه‌های خطی مصور موجود، در حراج ماه آینده ساتبیز بین ۴ تا ۶ میلیون پوند به فروش می‌رسد. این نسخه خطی که مربوط به قرن شانزدهم و زمان حکومت شاه طهماسب بر ایران است، در طول دو دهه به وسیله برخی از بهترین هنرمندان آن زمان به تصویر کشیده شد.

بندیکت کارتر، رئیس دپارتمان هنرهای اسلامی و هندی ساتبیز گفت: شاهنامه شاه طهماسب نسخه‌ای عالی از این کتاب است زیرا در تولید آن از بهترین امکانات هنری سلطنتی استفاده شده است.

او افزود: این برگ دارای حجم بالایی از جزئیات است، به طوری که تصویر تا حاشیه صفحه هم رسیده و مخاطب در نقاشی گم می‌شود.

این برگ از شاهنامه شاه طهماسب، به وسیله میرزا علی، یکی از بهترین هنرمندان نسل خود و پسر سلطان محمد، یکی از بزرگ‌ترین نقاشان ایرانی، که او هم روی این نسخه خطی کار کرده، نقاشی شده است.

نسخه خطی شاه طهماسب به سفارش شاه اسماعیل، بنیانگذار سلسله صفویه ایران ساخته شده است. پس از درگذشت او، پسرش شاه طهماسب که در آن زمان کودک بود، همچنان بر کار نظارت داشت. این اثر پس از تکمیل، به عنوان هدیه‌ای دیپلماتیک به سلطان سلیم دوم، امپراتور عثمانی داده شد.

رکورد قیمت یک اثر اسلامی روی کاغذ متعلق به یک برگ از همین نسخه خطی است که در سال 2011 در ساتبیز به قیمت 7.4 میلیون پوند فروخته شد و اکنون در موزه آقاخان در تورنتو کانادا قرار دارد.
برگ‌هایی از شاهنامه شاه طهماسب در موزه‌هایی از جمله موزه متروپولیتن نیویورک، موسسه اسمیتسونین در واشنگتن، مجموعه هنر اسلامی ناصر خلیلی در لندن و موزه هنرهای معاصر تهران موجود است.
این برگ شاهنامه به عنوان بخشی از حراج هنرهای جهان اسلام و هند ساتبیز 26 اکتبر به حراج گذاشته خواهد شد. از دیگر آثاری که در این حراج به فروش می‌رسند، یک جلد قرآن نفیس متعلق به سال‌های 76-1575 است که قیمت آن بین 400 هزار تا 600 هزار پوند تخمین زده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها